Page 1 of 2

Växellänkage 931

Posted: 2010-04-10 21:51:22
by Joakim.S
Någon som vet hur bussningen skall se ut här?

Jag undrar även hur en växelspak skall röra sig när den är i nyskick, vi kopplade på fjädern och vips så låg den genast mellan 4-5 =längst till höger skall det vara så? :?:

Re: Växellänkage 931

Posted: 2010-04-10 21:56:44
by patand
Joakim.S wrote:Någon som vet hur bussningen skall se ut här?

Jag undrar även hur en växelspak skall röra sig när den är i nyskick, vi kopplade på fjädern och vips så låg den genast mellan 4-5 =längst till höger skall det vara så? :?:
Vilken bussning? Den som sitter längst fram där röret går in ska bara var ett runt hål i precis som det är på bilden.

Har för mig att min spak stannar mellan 4-5 också när den är obelastade. Men måste kolla för att vara säker på att jag minns rätt. Kan ta en titt i bilen när jag går ut med hundarna strax. :)

EDIT: Kollade i bilen i samband med en kort hundpromenad. Jodå spaken hamnar mellan 4:an och 5:an.

Re: Växellänkage 931

Posted: 2010-04-10 22:00:49
by Joakim.S
patand wrote:
Joakim.S wrote:Någon som vet hur bussningen skall se ut här?

Jag undrar även hur en växelspak skall röra sig när den är i nyskick, vi kopplade på fjädern och vips så låg den genast mellan 4-5 =längst till höger skall det vara så? :?:
Vilken bussning? Den som sitter längst fram där röret går in ska bara var ett runt hål i precis som det är på bilden.

Har för mig att min spak stannar mellan 4-5 också när den är obelastade. Men måste kolla för att vara säker på att jag minns rätt. Kan ta en titt i bilen när jag går ut med hundarna strax. :)
Det är bara det att det runda hålet har ett glapp på minst 6mm och vi hittade rester av en bussning :?:

Så lys gärna med en nattkikare och se om du har något i mitten på gummit.

/Joakim

Re: Växellänkage 931

Posted: 2010-04-10 22:13:09
by patand
Joakim.S wrote:Det är bara det att det runda hålet har ett glapp på minst 6mm och vi hittade rester av en bussning :?:

Så lys gärna med en nattkikare och se om du har något i mitten på gummit.

/Joakim
Jag vet hur bussningen ser ut eftersom jag provade att byta till en spritt ny sådan som Johan hade. Jag fick dock ingen skillnad i känsla på mitt länkage så jag bytte tillbaka till min gamla.

Det runda hålet sitter i bussningen. Hålet kanske blivit förstorat men på bilden ser iaf gummitbussningen ut att sitta kvar.

Re: Växellänkage 931

Posted: 2010-04-10 22:33:55
by Joakim.S
patand wrote:
Joakim.S wrote:Det är bara det att det runda hålet har ett glapp på minst 6mm och vi hittade rester av en bussning :?:

Så lys gärna med en nattkikare och se om du har något i mitten på gummit.

/Joakim
Jag vet hur bussningen ser ut eftersom jag provade att byta till en spritt ny sådan som Johan hade. Jag fick dock ingen skillnad i känsla på mitt länkage så jag bytte tillbaka till min gamla.

Det runda hålet sitter i bussningen. Hålet kanske blivit förstorat men på bilden ser iaf gummitbussningen ut att sitta kvar.
Jag renoverade växelkorset och det blev en väldig skillnad, jag tror dock att det skulle göra lite till med ett litet mer anpassat hål, du hade ingen som helst form av bussning i Gummit :?: men vet du hur mycket spel det var(mellan tummen och pekfingret) i gummit?

/Joakim

Re: Växellänkage 931

Posted: 2010-04-10 22:51:31
by patand
Joakim.S wrote:Jag renoverade växelkorset och det blev en väldig skillnad, jag tror dock att det skulle göra lite till med ett litet mer anpassat hål, du hade ingen som helst form av bussning i Gummit :?: men vet du hur mycket spel det var(mellan tummen och pekfingret) i gummit?
Näe jag hade ingen form av bussning i gummit. Det är hårdgummi med ett hål i bara. Minns tyvärr inte spelet, det var nog 1,5 år sedan jag höll på med det där.

Bytte du kulkopplingen ovanpå transmissionsröret eller var den ok? Jag har ju med hjälp av far min bytt ut den kopplingen mot en lite bättre lösning:

Image

Re: Växellänkage 931

Posted: 2010-04-11 10:26:24
by Cédric
på den blåa som ahr g16låda så gjord vi en ny bussning där framme. Den nuvarande var sliten ner till metallen. Borrade och slipade till en plastbit som vi sen bankade in i ordinarie hållare. Gjorde klar skillnad när man inte kan lyfta spaken flera cm. Hur gjorde du med korset jocke? Jag skulle ju renovera det på den blå men dom nyköpta bussningarna hade ovala hål som var bra mycket slappare än orginal som satt på så det fick vara.

Re: Växellänkage 931

Posted: 2010-04-11 12:21:50
by Joakim.S
Cédric wrote:på den blåa som ahr g16låda så gjord vi en ny bussning där framme. Den nuvarande var sliten ner till metallen. Borrade och slipade till en plastbit som vi sen bankade in i ordinarie hållare. Gjorde klar skillnad när man inte kan lyfta spaken flera cm. Hur gjorde du med korset jocke? Jag skulle ju renovera det på den blå men dom nyköpta bussningarna hade ovala hål som var bra mycket slappare än orginal som satt på så det fick vara.

Jag gjorde ett par utbytesdelrinbitar som jag monterade, blev bättre än nytt. Annars tror jag Utzon har ett utbyteskors för ca 250kr.

Hamnar din växelspak mellan 4 och 5:an?

/Joakim

Re: Växellänkage 931

Posted: 2010-04-11 14:41:07
by patand
Joakim.S wrote:Hamnar din växelspak mellan 4 och 5:an?
Litar du inte på mitt svar ovan eller vill du har mer att jämföra med?

Re: Växellänkage 931

Posted: 2010-04-11 15:51:04
by Joakim.S
patand wrote:
Joakim.S wrote:Hamnar din växelspak mellan 4 och 5:an?
Litar du inte på mitt svar ovan eller vill du har mer att jämföra med?
Jag är en försiktig herre som gärna vill ha många referenser så att jag kan bilda min egen uppfattning, men jag är givetvis tacksam för att du har tagit dig tid för att hjälpa mig i mörka natten :#pray: .

Våra bilar är trotsallt 30år och slitaget har kanske gjort att referensramarna blivit helt fel, därför tycker jag att det är säkrast med mycket information för att få det så rätt som möjligt, förresten snygg lösning med ledlagret.

/Joakim

Re: Växellänkage 931

Posted: 2010-04-11 21:01:00
by Cédric
Det har jag inte tänkt på, hade för mig att den stannade ovan 2-3. Fjädern som sitter där, vad är det för någon. Inget jag har å någon av mina bilar vad jag kan minnas.

Re: Växellänkage 931

Posted: 2010-04-11 21:19:37
by Joakim.S
Cédric wrote:Det har jag inte tänkt på, hade för mig att den stannade ovan 2-3. Fjädern som sitter där, vad är det för någon. Inget jag har å någon av mina bilar vad jag kan minnas.
Enligt bild nedan
verkstadshandbok.jpg

Re: Växellänkage 931

Posted: 2010-04-11 21:36:30
by Maxx
Jag är helt säker på att neutralläget på växelspaken har varit mellan växelläge 2-3 på de 931 jag har haft.

Re: Växellänkage 931

Posted: 2010-04-12 07:11:13
by patand
Joakim.S wrote:Jag är en försiktig herre som gärna vill ha många referenser så att jag kan bilda min egen uppfattning, men jag är givetvis tacksam för att du har tagit dig tid för att hjälpa mig i mörka natten :#pray: .

Våra bilar är trotsallt 30år och slitaget har kanske gjort att referensramarna blivit helt fel, därför tycker jag att det är säkrast med mycket information för att få det så rätt som möjligt, förresten snygg lösning med ledlagret.
Helt rätt att ta flera referenser.

Kanske sitter fjädern på din och min bil åt fel håll (om det är möjligt)? Så att den borde dra spaken till 2-3 istället för 4-5 som den gör nu.

Ja ledlagret blev riktigt bra, inget glapp där på många år framöver nu. 8)

Re: Växellänkage 931

Posted: 2010-04-15 20:14:12
by Joakim.S
Ja ha så här blev det!

Svarvade en liten passbussning i delrin i gummit och monterade fjädern och kom fram till att jag har lyckats att uppdatera mina växellägen till nyskick, eee tror jag :shock:

Fjädern som skall hålla spaken i sida jobbar mot att dra spaken så att den ligger nedanför växel 4-5 vilket känns ganska bra.

/Joakim
DSCN0395.jpg