Page 1 of 3

Oljetrycket försvann

Posted: 2010-04-10 08:19:26
by Dirfors
Hej!

Hoppas att ingen tröttnar på en glad amatörs frågor, jag vet att detta kan vara i det enklaste laget för vissa.
Körde hem bilen från jobbet i förrgår (läs: torsdag) och märkte att oljetrycket inte låg där det borde. Har mer eller mindre alltid börjat vid 5 bar och gått ned till stadiga 2 när motorn är varm. Som sig bör, antar jag?!

Denna gången låg trycket på ostadiga 0.5-1.5 bar, och några meter hemifrån började oljelampan att lysa. Stannade på Statoil och köpte vanlig syntetolja (kommer ej ihåg exakt vilken, men 105:- kostade den iaf, om någon har deras sortiment i bakhuvudet). Fyllde på väl hemma.

Igår gick det någorlunda bra till jobbet, men på väg hem igen, så sket det sig igen. Ostadiga 0.5-1.5 bar. Nu står bilen, och jag kör den helst inte innan jag åtgärdat felet. Några tankar?!
Min gissning är oljepumpen eller någon form av givare som har gett sig, men som sagt, jag har ingen som helst erfarenhet av reparationer eller bilmekanik.

Bilen är en Porsche 944 N/A om det nu skulle spela någon som helst roll :P

/Johan

Re: Oljetrycket försvann

Posted: 2010-04-10 16:22:12
by maverick
I och med att du fyllde på olja så måste det ha försvunnit en hel del alltså? Eller fyllde du bara på när lampan började att lysa utan att kolla stickan :roll:

Jag hoppas att vi pratar om tomgångsvarv när du kollade oljetrycket?

Re: Oljetrycket försvann

Posted: 2010-04-12 11:05:58
by Patrik Börjesson
Har du kollat stickan så du har olja i motorn? Annars känns det som oljepumpen inte är riktigt kry.

Vad händer om fjädern i oljefiltret pajjar? så oljan bara passerar igenom, borde man inte få lågt tryck då?

Re: Oljetrycket försvann

Posted: 2010-04-12 20:44:36
by Dirfors
Oljan köpte jag rent impulsivt, innan jag hann kolla stickan. Fyllde på eftersom det behövdes lite (sen tidigare antar jag). Skrev mest med det för att ni kunde utesluta ett oljebyte :)

Och ja, trycket är vid tomgångskörning. Förmodligen är det oljepumpen, det hade ju varit min vanliga tur.

Hur svårt är det att byta oljepumpen själv..?! Är det något man kan ge sig på själv om man har mer eller mindre noll erfarenhet av mekande?

Re: Oljetrycket försvann

Posted: 2010-04-13 16:57:10
by 944_Driver
En klassiker för detta fel är att någon tidigare mekaniker (modell klantig) inte riktigt dragit åt den stora skruven som håller fast alla remskivor mot vevaxeln. Syftet med denna skruv är också att 'klämma fast' drivningen av oljepumpen som sitter innanför remskivorna. Skruven ska dras med 210 Nm så man måste ha något att spärra vevaxeln med när man gör det. Porsche har ett specialverktyg för det, eller så löser man det på nått annat sätt.
(Min Audi V8 rasade helt för att klant verkstaden Kumla Bilelektriska slarvat med att dra åt denna skruv enligt spec när de bytte kamrem, det blev ventilsallad med topplocksdressing, modell plusmeny)

Alternativ två för dåligt oljetryck är att tryckregulatorventilen kärvat fast i öppet läge. Sitter strax under oljefiltret.

Jag tror båda dessa fel finns beskrivna på Clarks Garage, då kan du bedöma om du vill ge dig på det själv. http://www.clarks-garage.com/" onclick="window.open(this.href);return false;

//Magnus

Re: Oljetrycket försvann

Posted: 2010-04-13 17:13:26
by Dirfors
Såg relativt komplicerat ut enligt Clark's Garage (läs: inga bilder :P). Och det här vill jag inte gå in med min vanliga "hur svårt kan det vara"-inställning.

Det får bli Sandéns :) Men stort tack för hjälpen!

Re: Oljetrycket försvann

Posted: 2010-04-13 20:16:26
by 944_Driver
Är det något av de fel jag nämnde så löser Sandén det på en fikarast, är det något mera komplicerat så ger han dig den mest kompetenta hjälpen också.

//Magnus

Re: Oljetrycket försvann

Posted: 2010-05-07 18:34:58
by Dirfors
I tisdags var Herr Karl Birgander och tittade på bilen. Vi konstaterade att skruven satt som den skulle, och inget hände med trycket.
Han märkte också att kylarvätskan inte flödade i slangarna (vilket förklarar ett av mina andra problem), och trodde att det kunde ha något samband.

Vi tömde även oljan för att leta efter metallflisor, men hittade inga.. Som tur var :)

Han skulle kolla runt lite, och försöka hitta en teori till varför det har blivit som det är, och sen höra av sig. Är det någon annan som har en teori om vad som kan ha gått snett?!

Mvh
/Johan

Re: Oljetrycket försvann

Posted: 2010-05-20 16:04:09
by Dirfors
Läste runt lite att det kunde vara oljepickupen som var avbruten också. Så tidigare i veckan pillade jag bort oljetråget och kikade, utan lycka. Oljepickupen var (tyvärr..?) hel och frisk.
Det är alltså bara tryckregulatorventilen kvar att kolla. Hur gör jag om den är trasig?! Är det bara att punga ut de dryga 3000:- som en ny OPRV kostar, eller går det att lösa relativt smidigt ändå?
Om jag har förstått rätt har jag den tredelade ventilen, så en ny fjäder lär väl inte kosta så mycket?!


Tacksam för svar.

Re: Oljetrycket försvann

Posted: 2010-05-20 22:32:53
by Nahpets
Har du kontrollerat kontakten med oljetrycksgivaren/kablage?
http://www.clarks-garage.com/shop-manua ... 19.htm#oil" onclick="window.open(this.href);return false;

Re: Oljetrycket försvann

Posted: 2010-05-21 07:31:38
by Dirfors
Ska jag göra så fort jag får chansen. Tack för tipset!

Re: Oljetrycket försvann

Posted: 2010-05-21 13:48:00
by Nahpets
... och det kan vara så att själva oljetrycksgivaren är defekt....
men börja med elektriska kontakten.

Re: Oljetrycket försvann

Posted: 2010-05-21 14:49:59
by Mattias 924
Prio no.1 måste vara att ta reda på vad oljetrycket verkligen är med en extern mätare. Köp en på biltema om du inte har någon. http://www.biltema.se/Bil---MC/Bil-till ... cksmatare/

Att leta efter ett elfel som kanske inte finns låter svårt, och finns det inte så är det omöjligt att hitta.
Att leta efter ett fel i smörjsystemet som kanske inte finns låter minst lika jobbigt så ta reda på om du har ett elfel eller ett fel i smörjsystemet först.

Re: Oljetrycket försvann

Posted: 2010-06-09 10:37:32
by Dirfors
Missade ditt svar Mattias, men tyvärr (?) är det inget elfel. Ventilerna har börjat knacka, vilket tyder på att det verkligen saknas olja i toppen.

Har ringt och pratat med Sandén flertalet gånger. Han sa att det kan saknas en bricka vid skruven till remskivorna (som nämndes ovan). Ska dubbelkolla detta, men det låter skumt att trycket bara försvann om en bricka har saknats sedan långt innan.

Ska byta packningar, lager och o-ringar när junilönen kommer, men jag känner att jag bara står och stampar just nu. Å ena sidan är det ett perfekt tillfälle att rengöra och byta viktiga delar, å andra sidan vill jag inte lägga pengar på motordelar om jag skulle behöva lämna in bilen och betala en verkstad för att fixa det.

Inga nya, spännande idéer?! Jag börjar bli lite otålig nu faktiskt :(

/Johan

Re: Oljetrycket försvann

Posted: 2010-06-15 21:11:16
by Dirfors
Ny teori, dumförklara mig om jag tänker fel: :)
Ventilerna knackade på grund av att motorn hade stått avstängd i en och en halv månad innan den startades igen. Olja hade därför runnit ifrån toppen, och hann inte tryckas upp igen innan jag stängde av motorn.
Så, givaren är defekt, detta ska mätas och ev. bytas så fort lönen kommer.

Förhoppningsvis..

Nu blir det öl :#cheers:

/Johan