Bränsletrycksregulator-fundering!

Teknik & Trim forum för 924, 944, 968 och 928
Post Reply
Fredrik Mathsson
S-Poster
Bilmodell: 944
Årsmodell: 1982

Bränsletrycksregulator-fundering!

#1 Post by Fredrik Mathsson »

Så var man här igen och skulle behöva lite expertutlåtanden. Jag tar det från början! :)
Har länge haft strul med min 944 na -82, med att få den att gå riktigt. Bluddrar, dålig tomgång, går inte på alla burkar, och ryckig gång när man ligger på väldigt lite gas och mjukkör. Har åkt in och ut på verkstan för justering, och de har bytt lmm, tempgivare, kollat vacuum läckor m.m.
Förra året räckte det med att de justerade den nya lmm så gick den skapligt, tills den sista månaden innan jag ställde av den, då den åter hade börjat gå dåligt, med svarta avgaspuffar, bludder och ojämn gång.
Nu när den rullades ut igen, gick den på typ två cylindrar och osade bensin från avgaserna och gick dåligare än någonsin. På verkstan kunde de inte justera ner den mera. Stiften var igensotade och co värdet sköt i höjden, så den får för mycke soppa antar jag. Även provat koppla ur kallstartsventilen, men ingen skillnad. Så idag gjorde de en upptäckt. Efter att ha kopplat väck de två vacuum-slangarna på bränsleregulator / dämpare så går den i princip perfekt nu. Stabil tomgång, går på alla cylindrarna. Dock lite slöare tycker jag, och kan fortfarande bluddra till lite när man ligger på lite gas, samt tappar effekt mellan 5000-6000 varv, men ändå mycket mycket bättre gång än tidigare. Det föreslogs att byta bränsleregulatorn också, men hittills har det varit väldigt mycket gissningar och skulle vilja kolla vad ni tror om det hela innan man byter mera.

Så vad jag först å främst skulle vilja veta, är om en kass bränsleregulator kan ge den för mycket soppa?
, eller är det andra änden av de där vacuum slangarna som det sitter nåt och strular?

Jag vet inte ens vad de där slangarna gör, så tänkte det är bäst å fråga så man får det klart för sej.
De påstod att det går bra att köra utan dessa slangar inkopplade, men jag har lärt mej att alla penaler har en funktion på en bil! (förutom bromsen förståss :p), så det vet jag inte om jag vill.

Image
Last edited by Fredrik Mathsson on 2010-04-10 23:29:27, edited 3 times in total.

Joakim.S
Turbo-Poster
Bilmodell: Saknar en Porsche

Re: Bränsletrycksregulator-fundering!

#2 Post by Joakim.S »

Jag undrar vad det är för verkstad som inte mätt upp bränsletrycket på din bil :shock:

Men kopplar du ur slangarna så får du ett högre bränsletryck så då borde den gå ännu fetare, mät trycket gör sedan åtgärd.

/Joakim

Fredrik Mathsson
S-Poster

#3 Post by Fredrik Mathsson »

Jag frågade faktiskt inte om de hade mätt upp bränsletrycket. Och detta var sent på fredagen, hämtade ut den efter stängning, och skulle köra den nu i helgen för att se hur jag tyckte den gick nu. Ska in med den igen på måndag så jag får kolla om de kan mäta trycket då. Jag har inga sådana verktyg själv.

Jag följde iallafall den tunna slangen ner till under gasspjället där nånstans går den in om jag fattar rätt? Ni som vet hur detta fungerar vet nog var den går in :)
Kan inte vara därinne problemet finns då?, med tanke på vad du sa, att trycket borde vara ännu högre nu när dom är bortkopplade från regulatorn men i själva verket går den bättre istället.

Spånet
Addict

#4 Post by Spånet »

Joakim.S wrote:Jag undrar vad det är för verkstad som inte mätt upp bränsletrycket på din bil :shock:

Men kopplar du ur slangarna så får du ett högre bränsletryck så då borde den gå ännu fetare, mät trycket gör sedan åtgärd.

/Joakim
Hmmm, är det verkligen så?

Med ökat vacuum/vartal i slangarna så lyfts membranet och ökar trycket till spridarna. Med slangarna bortkopplade så borde det vara samma låga bränslatryck som vid tomgång och anledningen till att den tappar ork vid högre varv är att den går magert.

MVH Lasse
MVH Lars G

Sponsorer: www.utzon.se www.veritasab.com www.levinracing.se Kumla däck AB

Joakim.S
Turbo-Poster

#5 Post by Joakim.S »

Spånet wrote:
Joakim.S wrote:Jag undrar vad det är för verkstad som inte mätt upp bränsletrycket på din bil :shock:

/Joakim
Hmmm, är det verkligen så?

Med ökat vacuum/vartal i slangarna så lyfts membranet och ökar trycket till spridarna. Med slangarna bortkopplade så borde det vara samma låga bränslatryck som vid tomgång och anledningen till att den tappar ork vid högre varv är att den går magert.

MVH Lasse

Vi kan utgå från 3 bar
Vid tomgång har du vacum i motorn på ex 0,6bars undertryck och trycket sänks motsvarande jämfört med atmosfärstrycket = 2,4 bars bränsle tryck

Gasar du exempelvis fullt så har du inget vacum och har då samma tryck som du kopplat bort slangen dvs. 3bar

Har du turbo motor och laddar 1bar så höjs bränsletrycket till 4bar.

Men jag håller med om att den säkert går magert på höga varv, har dom mekat och ställt om alla parametrar med en trasig regulator så går den säkert magert på last då regulatorn inte kompenserar.

/Joakim

Fredrik Mathsson
S-Poster

#6 Post by Fredrik Mathsson »

Men om den nu då går magert och man kopplar på slangarna igen så får den ju för mycket. Kan bränsleregulatorn flippa och ge för högt tryck då?
Bara misstänker att problemet kanske finns nån annanstans, och denna åtgärden mer normaliserade soppamängden istället. Hur beter sej er motor som går normalt, ifall man kopplar väck dessa slangarna?

Spånet
Addict

#7 Post by Spånet »

Joakim.S wrote:
Spånet wrote: Hmmm, är det verkligen så?

MVH Lasse

Vi kan utgå från 3 bar
Vid tomgång har du vacum i motorn på ex 0,6bars undertryck och trycket sänks motsvarande jämfört med atmosfärstrycket = 2,4 bars bränsle tryck

Gasar du exempelvis fullt så har du inget vacum och har då samma tryck som du kopplat bort slangen dvs. 3bar

Har du turbo motor och laddar 1bar så höjs bränsletrycket till 4bar.

Men jag håller med om att den säkert går magert på höga varv, har dom mekat och ställt om alla parametrar med en trasig regulator så går den säkert magert på last då regulatorn inte kompenserar.

/Joakim

Det här är lite utanför mitt kunskapsområde men det låter konstigt att undertrycket i "vacuumslangarna" skulle minska/försvinna när fläkten/motorn suger i sig mer luft. Borde vara tvärt om :?
MVH Lars G

Sponsorer: www.utzon.se www.veritasab.com www.levinracing.se Kumla däck AB

Joakim.S
Turbo-Poster

#8 Post by Joakim.S »

Atmosfärstrycket är högre före än bakom det stängda spjället där motorn jobbar för fullt för att suga i sig luft trots det stängda spjället.

Om vi tänker på detta sätt bränsletryck 3 bar, turbotryck 3,5bar då är frågan om det kommer in bränsle??

Det kommer då att bli tvärtom, turbon kommer att trycka in luft i bränslet.

/Joakim

Fredrik Mathsson
S-Poster

#9 Post by Fredrik Mathsson »

Mmm, detta är dock ingen turbo :)

Fredrik Mathsson
S-Poster

#10 Post by Fredrik Mathsson »

Pratade med dom idag, och bränsletrycket var uppmätt också, redan nån av de första gångerna den var inne. Såväl det inte har försämrats med tiden då förståss, för med tanke på hur dom varit tvugna å justera den med jämna mellanrum så är det ju något som...gått sönder långsamt :p
Dom hade slut på ideér nu iallfall och kunde inte göra mer. (Dom har hållt på myyyyycket å felsöka)
Nån som känner till en kompetent verkstad med vettiga priser i Blekinge trakten?

Hur fungerar det förresten i andra änden av de här regulator-vacuumslangarna som går in vid gasspjället. Kan det vara något därinne som blir slitet med tiden och ger "fel sug"? :p

Post Reply