Hej alla!
Jag har nyligen införskaffat en 924 från 1976 som jag tänkte få ordning på till våren.
Det mesta har flytit på smidigt men nu har jag ett problem som jag inte får bukt på:
Bilen går otroligt ryckigt vid gaspådrag och har ingen tomgång, den fick jag skruva upp till 2000 rpm för att hålla motorn vid liv men går ändå ojämt. Har demonterat en spridare för att inspektera sprutet och det ser inte bra ut. Den liksom pulserar ut bränslet i ojämna intervaller och det låter som att bränslepumpen arbetar ojämt. Det mesta på bilen är bytt, så som stift, rotor, fördelare, tändspole, bränslepump, filter, kamrem mm.
Felet har kommit gradvis, i början gick det att köra men nu vågar jag inte ens ta en tur runt kvarteret.
Är det någon som har varit med om ngt liknande eller har förslag på var i problemet ligger?
//
Alexander
924 -76 insprutningsproblem
-
- NA-Poster
- FekZen
- Turbo-Poster
- Bilmodell: P987 Boxster, 330i cab
- Årsmodell: Vet ej
Re: 924 -76 insprutningsproblem
Om du inte ska köpa nya spridare, så går det att rengöra spridare med tex 5-56 (lägg dem i bad över natten). Det gjorde jag faktiskt på min P944, då en hade hängt sig efter att bilen stått ett tag.
Vet inte om det är luftvåg på demdär? Kan va en ide och se efter att den inte drar tjyvluft någonstans för då kan det bli att den får snål blandning och hackar..
Mvh//A.Fekzen
Vet inte om det är luftvåg på demdär? Kan va en ide och se efter att den inte drar tjyvluft någonstans för då kan det bli att den får snål blandning och hackar..
Mvh//A.Fekzen
FULL fart spar tid!
www.fekzen.se - Mjukvarudesign av originalmonterade styrsystem. Trimchip, E85 chip mm.
www.fekzen.se - Mjukvarudesign av originalmonterade styrsystem. Trimchip, E85 chip mm.
- gegge
- Addict
- Bilmodell: 924, turbo och S
- Årsmodell: 1981
Kolla i Haynes är mitt bästa bud. Annars får man gå systematiskt till väga, rensa tanken, kolla pumpen, filter, bränlsetryck ledningar och spridare. Om det är spridarna kan man rengöra dem, tänk bara på att det sitter ett filter i dem så man är tvungen att öppna dem och backspola. En billiga ultraljusdtvätt från Kjell&Co kan vara ett alternativ. Är spridarna 0-437-502-015 passar VolvoB21FT 4-2.1l, Audi 4-1.6l, 4-1.7l, 5-2.2l, BMW 2.0l, Porsche 4-2.0l, 4-2.0l Turbo, , 4-2.3l, VW 4-1.5l, 4-1.6l, 4-1.7l, 4-1.8l, 5-2.2l
Just pulserandet låter som en pump som inte riktigt vill.
Just pulserandet låter som en pump som inte riktigt vill.
Fredrik Torkildsen
I couldn't find the sports car of my dreams, so I built it myself. -Ferdinand Porsche
I couldn't find the sports car of my dreams, so I built it myself. -Ferdinand Porsche
- Cédric
- Addict
- Bilmodell: 924 turbo, 924
- Årsmodell: 1980
Glöm inte att även kontrollera vakumslangarna på insuget så ingen drar tjyvluft. Det kan få bilen att gå riktigt dåligt. Glöm inte ställa tändingen med stroboskob..
924 Turbo
www.instagram.com/garagecedric/
- Erik D
- S-Poster
- Bilmodell: 924
- Årsmodell: 1976
Jag känner igen en del av symptomerna från när jag hade problem med ojämn motorgång på min 76:a. Problemet kom gradvis och jag fick väldigt ojämn motorgång som blev något bättre när motorn passerade 2000 varv/minut. Däremot så vet jag inte hur flödet från bränslepumpen såg ut i mitt fall, men spänningen och strömmen till den låg inom gränserna givna i Haynes.
I mitt fall så löstes problemet när jag bytte till en ny brytare i fördelaren och gjorde en ny tändningsinställning. Just tändningen är viktigt att hålla koll på i de äldre 924, det verkar som den ändras något över tiden tillsammans med slitaget på brytarspetsarna.
Hittade min gamla tråd angående motorbekymret.
forum/viewtopic.php?f=3&t=16284
I mitt fall så löstes problemet när jag bytte till en ny brytare i fördelaren och gjorde en ny tändningsinställning. Just tändningen är viktigt att hålla koll på i de äldre 924, det verkar som den ändras något över tiden tillsammans med slitaget på brytarspetsarna.
Hittade min gamla tråd angående motorbekymret.
forum/viewtopic.php?f=3&t=16284
Erik Danielsson
- Cédric
- Addict
- Bilmodell: 924 turbo, 924
- Årsmodell: 1980
Tändingen ändras massor över tiden, iaf på min bil. Felinställd tänding har också gett mycket trubbel. Så gör som erik gjorde så har du en god möjlighet att det löser sig!
924 Turbo