Page 1 of 2

Trött startmotor

Posted: 2010-04-06 15:00:52
by gegge
Bilen startade lätt i höstas - kanske inte direkt varje gång, men helt utan problem.

Nu sitter det visserligen ett gammalt men fulladdat batteri i, några liter v-power och det enda jag hör är njö-njöö-njöööö...

Med startkablar och bil igång tänder den till men inte mer, startmotorn är lite piggare dock. Plattan i mattan och si, så hostade den igång. Höll den på 1500 varv i en minut och den gick jämnt och fint, sedan fick den stå på tomgång i tio minuter. Bra oljetryck, ingen rök och fungerade perfekt under en kortare provtur i torsdags. Mycket nöjd.

Skulle starta den igen igår och den fungerade inte alls, bra ett riktigt trött njö-njöö-njööö. Bytte batteri från brukshinken och det tog nästan slut lät det som. Startmotorn går knappt runt, lamporna på intrumentpanelen blinkar till och ingenting händer. Fem minuters laddning och tillbaks i bruksbilen och den startar direkt!? Startkablarna blev varma med parallellkopplade batterier.

Jordfel, kassa batteri eller startmotorn som är slut? Har inte mätt upp spänningar än. Dålig bensin, motorn rostat ihop..?

Någon som har 924 tips innan jag tillbringar den kommande tiden med att felsöka, köpa och byta grejer?

Re: Trött startmotor

Posted: 2010-04-06 15:09:31
by makkanftw
Tja som vanligt med felsöknings så börja med det lättaste först. Gå över jordpunkterna med kontaktspray osv. Kolla att flätor inte gått av, oxiderats.. Hann du mäta vad den laddar med motorn igång, dvs med multimeter(mät gärna både vid generator och batterti för att upptäcka ev spänningsfall)? Med tändning osv avstängt, testa att lyfta av en pol och mät upp ev krypström. Hur är motorn att vrida runt för hand med en 24mm hylsa i framkant på veven?

Edit; Visst stämmer timestampsen dåligt här på forumet :?:

Re: Trött startmotor

Posted: 2010-04-06 15:42:38
by notetoself
Håller med mackan, kontakering och kablar!

Re: Trött startmotor

Posted: 2010-04-06 19:54:44
by gegge
Satte i ett nytt 74 Ah batteri och bilen gick igång direkt. Batteriet uppmättes till 12,6V och med motorn i gång var det 13,2V över polerna. Bilen fick bli varm och gick på tomgång.

Efter fem startförsök ville inte riktigt batteriet längre. Tillbaks i donatorbilen (M-B) och startade direkt.

Re: Trött startmotor

Posted: 2010-04-06 20:46:24
by makkanftw
12,6v är helt okej för ett vilat batteri. Men när du har motorn igång bör du ha över 14v över batteriet. När jag startade min igår hade jag 14,5 volt vid tomgång. Sjönk volten något med motorn igång eller var den stabil på 13,2? Testade du att varva något och se om det påverkade? Strax under 2000 rpm SKA man ha optimal laddspänning dvs en bit över 14 volt.

Men tycker 5 startförsök låter som den drar ur batteriet på tok för snabbt. Testat mäta upp krypström så det inte är något som ligger och drar konstant? Annars tror jag nästan det låter som en dålig startmotor..

Re: Trött startmotor

Posted: 2010-04-07 08:05:01
by gegge
Marginellt spänningsfall mellan motor och batteri. Motorn är lätt att dra runt manuellt. Håller med om att laddspänningen borde vara högre, borde ha mätt på generatorn med. Voltmätaren i bilen visar knappa 13V på tomgång. Lutar åt en utsliten startmotor som drar sjuka mängder ström.

Re: Trött startmotor

Posted: 2010-04-07 14:45:44
by firefish
Isf borde den också bli väldigt varm, känn om så är fallet. Annars kan det vara problem med kablage och anslutningar, testa med startkablar (som GARANTERAT är bra) direkt på startmotorn.

Re: Trött startmotor

Posted: 2010-04-07 18:41:58
by 944_Driver
Hur är det med jordkablarna mellan batteri och kaross, och mellan kaross och motorblock? Ofta bortglömda grejer som ställer till det med både dålig laddning och startförmåga. På bilar med elektronik i styrsystemet kan det också ge skumma problem i den änden.

//Magnus

Re: Trött startmotor

Posted: 2010-04-11 16:44:51
by gegge
Batteriet fulladdat och mätte hela 13,6 Volt. Testade direkt på startmotorn och den snurrar, svårt att avgöra hastiget och kraft. Solenioden går inte in. Har ett spänningsfall på 0,4V mellan motor och kaross vilket ska åtgärdas senare.

Men drygt 13V i batteriet startade motorn hyggligt lätt, och tog en tur. Kom tillbaks och mätte spänningarna. Direkt på generatorn ligger den på 11,5V och batteriet ligger på samma nivå. INTE BRA. Laddlampan lyser på tomgång. Stängde av och försökte starta igen, inte en chans - bara ett par varv gick den runt.

Det är inte sannolikt att startmotorn, generator och batteri är dåligt samtidigt. Vad börjar jag med?

Re: Trött startmotor

Posted: 2010-04-11 17:22:06
by Joakim.S
gegge wrote:Batteriet fulladdat och mätte hela 13,6 Volt. Testade direkt på startmotorn och den snurrar, svårt att avgöra hastiget och kraft. Solenioden går inte in. Har ett spänningsfall på 0,4V mellan motor och kaross vilket ska åtgärdas senare.

Men drygt 13V i batteriet startade motorn hyggligt lätt, och tog en tur. Kom tillbaks och mätte spänningarna. Direkt på generatorn ligger den på 11,5V och batteriet ligger på samma nivå. INTE BRA. Laddlampan lyser på tomgång. Stängde av och försökte starta igen, inte en chans - bara ett par varv gick den runt.

Det är inte sannolikt att startmotorn, generator och batteri är dåligt samtidigt. Vad börjar jag med?
Mät laddströmen skall vara ca 13,6V med motorn i gång, är det lägre får du kontrollera jordningar, regulator, generator.

Passa på att mäta spänningen på batteriet när du kör startmotorn, är det nedåt 10V med laddat batteri så är nog batteriet kasst.

Du kan mäta även direkt på startmotorn när du kör den så får du se vilket spänningsfall du har i kablarna, kan vara oxid eller dåligt fastsatta.

/Joakim

Re: Trött startmotor

Posted: 2010-04-11 17:48:19
by notetoself
gegge wrote: Men drygt 13V i batteriet startade motorn hyggligt lätt, och tog en tur. Kom tillbaks och mätte spänningarna. Direkt på generatorn ligger den på 11,5V och batteriet ligger på samma nivå. INTE BRA. Laddlampan lyser på tomgång. Stängde av och försökte starta igen, inte en chans - bara ett par varv gick den runt.

Det är inte sannolikt att startmotorn, generator och batteri är dåligt samtidigt. Vad börjar jag med?
Kontrollera att du har bra jord till generatorn. Hade liknande problem. Satte en ny jordkabel, typ 4mm2, mellan generator och motorn - problemet löst. (Detta kom jag på först efter att bytt laddrelä och halvt mätt ihjäl mig.)

Re: Trött startmotor

Posted: 2010-04-11 18:09:09
by Goran
Följer detta med intresse då jag har själv liknande problem. Njö-njö-njö med fulladdat 60Ah-batteri, men min går alltid igång efter ett par tre sekunders körande på startmotorn.
Jag förväntar mig en piggare startmotor och att eventuellt kunna starta min bil med MC-batteri.
Håll oss uppdaterade. :D

mvh
Goran

Re: Trött startmotor

Posted: 2010-04-11 18:31:04
by gegge
Att en generator tar slut förstår jag, den snurrar hela tiden och kol/borstar är slitdelar. Men tar verkligen en startmotor slut? Den går max några sekunder per dag.

Jag ska byta till ett nytt batteri och en generator jag vet fungerar så får vi se. Startmotorn sitter dumt till, kommer inte åt utan lyft - och frågan är hur jag ska ta mig till och upp på lyften. För att inte tala om därifrån...

Brorsan har liknande symptom på sin 931. Avställda bilar eller bara gamla bilar :roll:

Re: Trött startmotor

Posted: 2010-04-11 18:43:52
by Goran
Ja, startmotorn är ingen lek att komma åt.
Lycka till. Jag har motorlyft och stativ om du behöver låna.

mvh
Goran

Re: Trött startmotor

Posted: 2010-04-11 19:18:18
by makkanftw
Slirar generator-remmen måntro? Spänd? Torr?

Vadå lyft för att komma åt startmotor? Garagedomkraft och ett par pallbockar räcker väl långt?