Page 1 of 1

Vakumslang

Posted: 2010-04-05 19:25:50
by SeaGull
Hittade en lös vakum(?)slang på min 968, hade lossnat från den blå ventilen, slangen går från bräsletrycksregulatorn via ventilen till en plastburk bredvid batteriet.
Antar att detta är en backventil, men om jag blåser/suger i den så verkar den vara tät, är det fel på den? Funktion? Nån som kan kolla sin?

Re: Vakumslang

Posted: 2010-04-05 21:50:14
by maverick
Nu har jag ingen 968, men plastburken du nämner är en vakuum-reservoar, alltid något ;)

Re: Vakumslang

Posted: 2010-04-06 12:17:14
by Nahpets
Den blåa ventilen är en backventil.
Den förhindrar att vakuumet "störs" av övertrycket (vid acceleration) i vakuumbehållaren.

Tag loss den helt.
Det ska gå att blåsa åt ena hållet. Om båda = paj.

Re: Vakumslang

Posted: 2010-04-06 16:06:15
by SeaGull
Isåfall är det nog fel på denna, går inte att blåsa åt nåt håll. Får fixa en ny.
Åt vilket håll skall det gå att blåsa, mot bränsletrcksregulatorn, eller mot plastburken?

Re: Vakumslang

Posted: 2010-04-08 06:43:41
by SeaGull
Kom igen nu, testa och blås. :)
Om min är tät kanske era också är det, nån funktion har den väl.
Hittar den inte i Workshop manual, står bara 'Heating' på slangen i vakum-schemat.

Re: Vakumslang

Posted: 2010-04-08 12:15:52
by Nahpets
Hej,

jag har försökt hitta info exakt hur du testar den. Blir lite osäker om det verkligen är korrekt att blåsa.

Vad jag vet är att ventilen hindrar övertryck att nå den svarta vakuumbehållare.
Så den ska ju leda ett flöde åt endera hållet.

Prova sug. Vad händer?

Re: Vakumslang

Posted: 2010-04-08 12:23:51
by gurra
SeaGull wrote:Isåfall är det nog fel på denna, går inte att blåsa åt nåt håll. Får fixa en ny.
Åt vilket håll skall det gå att blåsa, mot bränsletrcksregulatorn, eller mot plastburken?
Har du kopplat bort den helt från slangarna innan du blåser?

Re: Vakumslang

Posted: 2010-04-08 15:45:15
by SeaGull
Går varken att blåsa eller suga i nån av anslutningarna med ventilen lös.
Hur fungerar era?

Re: Vakumslang

Posted: 2010-04-08 18:09:06
by Berg
Bytte min pga att ena anslutningen hade gått av. Dock testade jag aldrig att blåsa i den men flödesriktning ska vara mot BTR/taktventil. Finns hos Utzon http://www.utzon.se/include/productDeta ... &i_id=1130" onclick="window.open(this.href);return false;

Re: Vakumslang

Posted: 2010-04-09 09:57:06
by Peter O
Kanske trådkapning o i s f ber jag om ursäkt, men: Kan fel på denna ventil visa sig i att det hörs ett pysande ljud i kupén när turbon laddar? Jag upplever ett sådant ljud i min Turbo S när jag "kliver på". Har någon liknande erfarenheter?

Re: Vakumslang

Posted: 2010-04-09 11:14:59
by Nahpets
Peter O wrote:Kanske trådkapning o i s f ber jag om ursäkt, men: Kan fel på denna ventil visa sig i att det hörs ett pysande ljud i kupén när turbon laddar? Jag upplever ett sådant ljud i min Turbo S när jag "kliver på". Har någon liknande erfarenheter?
Du har ju tryckslang till KLRen vid passagerarfötterna. Kommer ljudet därifrån?
I så fall läser KLRen inte helt rätt laddtryck ...

Re: Vakumslang

Posted: 2010-04-09 12:32:15
by Peter O
Det har jag f-n i mig inte tänkt på. Det ska jag kolla upp.

Re: Vakumslang

Posted: 2010-04-09 14:48:41
by SeaGull
Blåste med cykelpumpen, då släppte det, hade antagligen bara klibbat fast.
Och som nån skrev ovan, den öppnar mot BTR.