Page 1 of 1
Bakvagnsbussningar 944
Posted: 2010-04-04 22:22:11
by JohanX
Jag håller på att byta torsionsstavar i bakvagnen och ska passa på att byta bussningar på torsionsrörsfästena, bärarmarna, fjädersvärd samt sätta stumma fästen.
Men så hittade jag dessa på lindsey:
http://www.lindseyracing.com/LR/Porsche ... 31800.html
Frågan är nu om dom där motsvarar dessa
http://www.utzon.se/include/productDeta ... 8&i_id=889
Vilka ska man välja?
Är lindsey bussningarna så mycket bättre att det är värt merkostnaden? Verkar ju ifs bra att man kan smörja bussningarna.
Någon som använder lindsey bussningarna?
EDIT: Länk fixad
Re: Bakvagnsbussningar 944
Posted: 2010-04-06 21:13:18
by firefish
Jag har dessa bussningar liggande hemma och ska montera dem i närtid. Fördelen är väl främst att de är i det närmaste friktionsfria vilket uretan absolut inte är. Dessutom har uretan i en del applikationer en rätt begränsad livslängd till skillnad från en välsmord polybronze som borde kunna hålla bilens livslängd. Men fråga mig igen efter sommaren

Re: Bakvagnsbussningar 944
Posted: 2010-04-07 08:27:27
by Cédric
Ja skulle nästa säga att det är värt det. Nu funkar inte utzons länk men jag antar att det är dom röda? Riktigt skit enligt mig och många andra. Håll dig borta från den lösningen. Kommer säkert byta till sådana polybronze när jag tröttnat på mina röda gnisslande junkbussningar och samlat ihop en större pengahög.
Re: Bakvagnsbussningar 944
Posted: 2010-04-08 19:15:58
by JohanX
Ja det är dom röda, synd att jag redan beställt sådana...
(Länken fixad i första inlägget)
Nu är det ju till en banbil så oljud finns det redan gott om så det är väl inte så känsligt, skillnad med en gatbil såklart.
Re: Bakvagnsbussningar 944
Posted: 2010-04-08 19:24:23
by JohanX
Magnus, jag blir såååå avundsjuk nu
Hur mycket hade du dom hemma för och hur lång tid tog det?
Re: Bakvagnsbussningar 944
Posted: 2010-04-08 20:14:10
by firefish
Hmm, vet inte riktigt. Beställde en hel massa annat samtidigt så det är svårt att säga. Elephant Racing tar 315 USD för dem och säg typ 35 USD för frakt så totalt 350 USD. Sen åker du på tull och moms om du inte kan få dem att kalla det för gåva eller sponsring.
Re: Bakvagnsbussningar 944
Posted: 2010-07-05 16:11:35
by JohanX
Nu är det snart dax att montera bussningarna, men då uppstår det
Mot vilken yta ska bussningarna glida? Mot torsionsröret och ändplattan eller mot yttre torsionsstavsfästet (kanske fel begrepp men vet inte vad det heter) eller kanske mot båda ytorna eller spelar det ingen roll?
Original verkar det som att gummibussningarna var vulkade på torsionsstavfästet och gled mot torsionsröret och ändplattan...
Vilket smörjmedel ska man använda?
Ska man limma fast bussningarna mot någon av ytorna?
Fick med nån liten tub märkt prothane tror jag det var...
Re: Bakvagnsbussningar 944
Posted: 2010-07-05 20:05:29
by claves
Weltmeister har sådana bussningar som är hårda och med graphit i så de gnisslar inte.
paragon-products har dem.
/Claves
Re: Bakvagnsbussningar 944
Posted: 2010-07-06 11:47:05
by JohanX
Dom där hade jag missat, verkar väl bra. Finns även hos cargrphic.de, någon som beställt därifrån? Verkar som man måste ringa in beställningen dock.
Re: Bakvagnsbussningar 944
Posted: 2010-07-12 14:48:11
by JohanX
Weltmeister bussningar inhandlade, frågan om smörjning kvarstår dock.
Ska bussningarna smörjas före montage och vilken/vilka ytor samt vilket smörjmedel isf?
Re: Bakvagnsbussningar 944
Posted: 2010-07-12 15:03:28
by firefish
Med tanke på hur grov ytan är i dels fästet men även i torsionsröret så gissar jag att glidet skall ske mellan bussningen och svärdet. Så är det på PolyBronze även om man då får med ett glidlager som limmas på svärdet isf att lagringen sker mot svärdet direkt. Originalbussningen tror jag inte gled alls utan rörelsen togs upp av gummit.
Jag skulle satsa på något riktigt bra fett med hög vidhäftning. Jag gjorde bussningsbytet igår och vill helst inte göra det igen, framför allt inte för en sådan skitgrej som för att smörja en knarrande bussning.
Har du torsionsstavarna kvar? Om inte skulle jag fundera på att såga bort det yttre fästet för att på så sätt kunna fästa en fettnippel på insidan av svärdlagringen så att du kan fetta in bussningarna vid behov.
Eller så säljer du vad du köpt och beställer PolyBronze istället - ruskigt fina!
Re: Bakvagnsbussningar 944
Posted: 2010-07-23 20:03:05
by JohanX
Förstår inte riktigt vad jag ska såga bort...
Håller iaf på och monterar ihop bakaxeln nu.
EDIT: Nu är den ihopskruvad!