Page 1 of 2
Spacers utan styrning fram - hur tjocka?
Posted: 2010-03-30 23:14:02
by Henka_E
Om vi tänker spacers utan styrning, dvs typ de enkla som finns att köpa - hur tjocka törs man ha utan att det börjar kännas som problem? Skulle behöva kring 8mm - tror vi det funkar eller är det problem? Var går gränsen? Bilen ska användas på bana så det måste vara funkis där.
Re: Spacers utan styrning fram - hur tjocka?
Posted: 2010-03-31 07:24:18
by patand
Jag har 8-10 mm (vet inte exakt) spacer bak på min bil utan styrningar. Som du vet körs den hårt på bana och det har funkat alldeles utmärkt i 5-6 år nu.

Re: Spacers utan styrning fram - hur tjocka?
Posted: 2010-03-31 07:45:40
by bergodalvana
Fälgcentreringen går väl bara 8-10 mm ut? Att ha så breda spacers utan fälgcentrering är ju vansinnigt...

Re: Spacers utan styrning fram - hur tjocka?
Posted: 2010-03-31 08:18:26
by Erol
bergodalvana wrote:Fälgcentreringen går väl bara 8-10 mm ut? Att ha så breda spacers utan fälgcentrering är ju vansinnigt...

Precis, så länge man har fälgcentrering och tillräckligt mycke gänga på bultarna så ska det
inte vara några större bekymmer.
/ Erol
Re: Spacers utan styrning fram - hur tjocka?
Posted: 2010-03-31 08:27:31
by patand
bergodalvana wrote:Fälgcentreringen går väl bara 8-10 mm ut? Att ha så breda spacers utan fälgcentrering är ju vansinnigt...

Hmm mina spacers kanske är tunnare än jag minns, har för mig nämligen att fälgcentreringen går lite utanför. Hursomhelst har jag iaf inte haft några problem med dessa spacers.
Re: Spacers utan styrning fram - hur tjocka?
Posted: 2010-03-31 10:18:53
by Henka_E
Nej, det slutar väl med att jag åker på att göra det jag var inne på redan när jag byggde om n/a naven för 968 skivor - att göra om fälgcentreringen på riktigt...
Jag är inte överens med mig själv ännu om jag tror att jag behöver spacers eller inte, ville ändå kolla hur landet ligger!
Re: Spacers utan styrning fram - hur tjocka?
Posted: 2010-03-31 11:25:05
by Cédric
bergodalvana wrote:Fälgcentreringen går väl bara 8-10 mm ut? Att ha så breda spacers utan fälgcentrering är ju vansinnigt...

Varför då?
Fälgcenteringen är ju nice att ha men inget måste. Underlättar montering av fälgarna men det är inget måste. Centreringsringar är ju ofta gjorda i plast. Men det är ju klart lättare om själva spejsern centrerar åtminstone.
Re: Spacers utan styrning fram - hur tjocka?
Posted: 2010-03-31 13:27:16
by bergodalvana
Cédric wrote:bergodalvana wrote:Fälgcentreringen går väl bara 8-10 mm ut? Att ha så breda spacers utan fälgcentrering är ju vansinnigt...

Varför då?
Fälgcenteringen är ju nice att ha men inget måste. Underlättar montering av fälgarna men det är inget måste. Centreringsringar är ju ofta gjorda i plast. Men det är ju klart lättare om själva spejsern centrerar åtminstone.
Därför att Fälcentreringen centrerar fälgen (därav namnet), pinnbultarna inte är 100% i passningen mot fälgen utan det finns alltid ett visst spel, det spelet vill du verkligen INTE ha i 180 km/h på motorvägen...
Re: Spacers utan styrning fram - hur tjocka?
Posted: 2010-03-31 13:32:40
by patand
bergodalvana wrote:Därför att Fälcentreringen centrerar fälgen (därav namnet), pinnbultarna inte är 100% i passningen mot fälgen utan det finns alltid ett visst spel, det spelet vill du verkligen INTE ha i 180 km/h på motorvägen...
Nu tänker jag högt igen...
Ett visst spel mot fälgbultarna har nog ingen betydelse eftersom det inte finns något spel mot de koniska muttrar man använder för att dra fast fälgen. Dvs skulle pinbultarna vara fel "centrerade" så skulle det nog inte gå att få på fälgen rakt oavsett centrumstyrning, det skulle helt enkelt inte gå att dra in muttrarna helt då muttrar/pinbultar skulle spjärna åt ett håll och centrumstyrningen åt ett annat.
Eller?
Re: Spacers utan styrning fram - hur tjocka?
Posted: 2010-03-31 13:36:13
by bergodalvana
patand wrote:bergodalvana wrote:Därför att Fälcentreringen centrerar fälgen (därav namnet), pinnbultarna inte är 100% i passningen mot fälgen utan det finns alltid ett visst spel, det spelet vill du verkligen INTE ha i 180 km/h på motorvägen...
Nu tänker jag högt igen...
Ett visst spel mot fälgbultarna har nog ingen betydelse eftersom det inte finns något spel mot de koniska muttrar man använder för att dra fast fälgen. Dvs skulle pinbultarna vara fel "centrerade" så skulle det nog inte gå att få på fälgen rakt oavsett centrumstyrning, det skulle helt enkelt inte gå att dra in muttrarna helt då muttrar/pinbultar skulle spjärna åt ett håll och centrumstyrningen åt ett annat.
Eller?
Fast frågan är om du ha all tyngd på Pinnbultarna? Deras enda uppgift är ju att hålla fast fälgen, själva tyngden ska ju vila på fälgcentreringen. Det är i alla fall vad jag lärt mig av min lokala Däck-nisse.
Re: Spacers utan styrning fram - hur tjocka?
Posted: 2010-03-31 14:05:14
by gurra
Hjulbultarna är troligen för korta för att köra 8mm.
Re: Spacers utan styrning fram - hur tjocka?
Posted: 2010-03-31 15:03:58
by patand
bergodalvana wrote:Fast frågan är om du ha all tyngd på Pinnbultarna? Deras enda uppgift är ju att hålla fast fälgen, själva tyngden ska ju vila på fälgcentreringen. Det är i alla fall vad jag lärt mig av min lokala Däck-nisse.
Jag tror varken hjulbultar eller fälgcentrering är det som tar tyngden. Det är nog snarare anliggningsytorna mellan fälg och nav som tar tyngden. Dvs friktionen därimellan är vad som håller hjulet på plats.
Re: Spacers utan styrning fram - hur tjocka?
Posted: 2010-03-31 16:01:10
by bergodalvana
Saxat från Rejsa:
Själv har jag testat olika typer av dessa. Det viktigaste är ju att det fortfarande finns kvar någon typ av styrning "fälgcentrering", annars kommer du att ha endlösa bekymmer av oballans och vibrationer(stavningen?). En till sak som är MKT viktig är om man använder en tjock spacer (>25mm), är att vid slagig väg eller motorstarka bilar med hyffsat fäste- Finns det stor risk att "klippa" hjulbultarna. Det blir för stor brytkraft.
Eftersom att det gäller motorstarka bilar Patand kan du sova lungt...

Re: Spacers utan styrning fram - hur tjocka?
Posted: 2010-03-31 17:27:20
by Andreas Ingemarson
bergodalvana wrote:Saxat från Rejsa:
.... En till sak som är MKT viktig är om man använder en tjock spacer (>25mm), är att vid slagig väg eller motorstarka bilar med hyffsat fäste- Finns det stor risk att "klippa" hjulbultarna. Det blir för stor brytkraft.
Då det sitter tjocka skruvade spacers på min nyligen införskaffade vagn så blir jag naturligtvis nyfiken. Ovanstående citat avser väl ICKE skruvade spacers?
(25 mm för en icke skruvad spacer är i min värld VÄLDIGT mycket men jag har svårt att se det logiska i att brytkraften på enskild bult blir större p.g.a. spacer, förutsatt oförändrad position för fälgbanan med/utan spacer.)
Jag vill inte bli omkörd av mina egna fälgar....
EDIT: Förtydligade mina tankar.
Re: Spacers utan styrning fram - hur tjocka?
Posted: 2010-03-31 19:43:38
by FSN
Andreas Ingemarson wrote:bergodalvana wrote:Saxat från Rejsa:
.... En till sak som är MKT viktig är om man använder en tjock spacer (>25mm), är att vid slagig väg eller motorstarka bilar med hyffsat fäste- Finns det stor risk att "klippa" hjulbultarna. Det blir för stor brytkraft.
Då det sitter tjocka skruvade spacers på min nyligen införskaffade vagn så blir jag naturligtvis nyfiken. Ovanstående citat avser väl ICKE skruvade spacers?
(25 mm för en icke skruvad spacer är i min värld VÄLDIGT mycket men jag har svårt att se det logiska i att brytkraften på enskild bult blir större p.g.a. spacer, förutsatt oförändrad position för fälgbanan med/utan spacer.)
Jag vill inte bli omkörd av mina egna fälgar....
EDIT: Förtydligade mina tankar.
Nej, med skruvad spacer så är det lungt. Dock mer belastning på hjullager med tjocka spacers.