Page 1 of 1
Bromsbelägg bak - hur tänka?
Posted: 2010-03-30 22:08:50
by Henka_E
Okej, skruvar på mina 968CS bromsar bak nu, som kombo till mina Seat ok fram. Hydrauliskt tänkte jag "lösa" bromsbalansen med en reducerventil. Men - vad ska jag ha för belägg bak? Kör med PFC01 fram och jag måste säga att det var en upplevelse första gången jag klev på bromsen med dem på plats - OJ!
I oken bak sitter det nu Textar belägg, gissar att det är nåt original aktigt belägg. Det kanske inte är fel att börja med det - eller?
Re: Bromsbelägg bak - hur tänka?
Posted: 2010-03-30 22:23:09
by Spånet
Rekomenderar att du kör med samma sort bak som fram för att få likvärdig prestande vid olika teperaturer .
Re: Bromsbelägg bak - hur tänka?
Posted: 2010-03-31 07:19:55
by patand
Spånet wrote:Rekomenderar att du kör med samma sort bak som fram för att få likvärdig prestande vid olika teperaturer .
Tycker dock gott Henka kan prova med de belägg han redan har bak. Jag kör med olika belägg fram och bak ("rejs" fram och "original" bak) och det funkar kanonbra. Bra balans och bromsarna mattas varken fram eller bak.

Re: Bromsbelägg bak - hur tänka?
Posted: 2010-03-31 12:11:24
by spirou944t
patand wrote:Spånet wrote:Rekomenderar att du kör med samma sort bak som fram för att få likvärdig prestande vid olika teperaturer .
Tycker dock gott Henka kan prova med de belägg han redan har bak. Jag kör med olika belägg fram och bak ("rejs" fram och "original" bak) och det funkar kanonbra. Bra balans och bromsarna mattas varken fram eller bak.

+1
Re: Bromsbelägg bak - hur tänka?
Posted: 2010-03-31 19:30:27
by Pär Hylander
Spånet wrote:Rekomenderar att du kör med samma sort bak som fram för att få likvärdig prestande vid olika teperaturer .
Menar du att det ska vara samma belägg fram och bak för att dessa har samma friktionskoefficent oavsett temperatur?
Eller menar du att det ska vara samma belägg för att frambeläggen ska ha samma temp som bakbeläggen?
Re: Bromsbelägg bak - hur tänka?
Posted: 2010-03-31 20:03:21
by Spånet
Pär Hylander wrote:Spånet wrote:Rekomenderar att du kör med samma sort bak som fram för att få likvärdig prestande vid olika teperaturer .
Menar du att det ska vara samma belägg fram och bak för att dessa har samma friktionskoefficent oavsett temperatur?
Eller menar du att det ska vara samma belägg för att frambeläggen ska ha samma temp som bakbeläggen?
Samma friktionskoff. PFC fram och textar bak innebär att med kalla bromsar har man kanonbroms bak men inget fram och med varma bromsar kanon fram och sämre bak. (pratar naturligtvis om banåka, på gata är det bättre/billigare att köra standard)
Re: Bromsbelägg bak - hur tänka?
Posted: 2010-04-08 22:19:35
by Pär Hylander
Spånet wrote:Pär Hylander wrote:
Menar du att det ska vara samma belägg fram och bak för att dessa har samma friktionskoefficent oavsett temperatur?
Eller menar du att det ska vara samma belägg för att frambeläggen ska ha samma temp som bakbeläggen?
Samma friktionskoff. PFC fram och textar bak innebär att med kalla bromsar har man kanonbroms bak men inget fram och med varma bromsar kanon fram och sämre bak. (pratar naturligtvis om banåka, på gata är det bättre/billigare att köra standard)
Även om man har samma typ av bromsbelägg fram och bak så är det ju långt ifrån en garanti att man har likartad temperatur fram och bak, eller hur? Speciellt om man fipplat med att byta bromsok (sk uppgradering) på ena axeln.
Det man isåfall vill åt är stabil friktionskoeff över ett brett tempområde, gärna direkt från omgivningstemp.
Re: Bromsbelägg bak - hur tänka?
Posted: 2010-04-09 10:27:07
by Spånet
Pär Hylander wrote:Även om man har samma typ av bromsbelägg fram och bak så är det ju långt ifrån en garanti att man har likartad temperatur fram och bak, eller hur? Speciellt om man fipplat med att byta bromsok (sk uppgradering) på ena axeln.
Det man isåfall vill åt är stabil friktionskoeff över ett brett tempområde, gärna direkt från omgivningstemp.
Jo, det är sant. Men om man har fipplat till bromsbalansen med att "bara" uppgradera en axel så bör man montera någon typ av justering/strypning så man får tillbaka balansen och det i sin tur innebär att klossarna på den ouppgraderade axeln kommer att gå mycket varmare än den andra. Vilken i sin tur betyder att det är den ouppgraderade axeln man skall ha vassare belägg på medans man kör standard på den uppgraderade.
Hm det borde betyda att det är dumt att bara uppgradera en axel?
Alternativt så kör man med för "mycket" broms på den uppgraderade axeln med en längre bromssträcka som följd.
Många funderingar blir det

Re: Bromsbelägg bak - hur tänka?
Posted: 2010-04-09 10:51:54
by patand
Bakbromsarna går nog alltid mindre varma än frambromsarna. Det är ju fram den mesta kraften ska tas upp. Eller?
Re: Bromsbelägg bak - hur tänka?
Posted: 2010-04-09 11:05:38
by Spånet
patand wrote:Bakbromsarna går nog alltid mindre varma än frambromsarna. Det är ju fram den mesta kraften ska tas upp. Eller?
Det är nog därför dom i regel är mindre när dom rullar ut från fabrik.
Tempen borde vara likvärdig.
Jag kan ha fel men det borde vara så annars är dom ju feldimensionerade.
Re: Bromsbelägg bak - hur tänka?
Posted: 2010-04-10 07:24:45
by firefish
Ska du ta bort bilens egen reducerventil, den vid hydraulklumpen, helt och hållet och ersätta den med en justerbar?
Jag antar att din bil original har en 5/18 likt 968 så att bara köra med en justerbar är det rätta, tror knappast att du i någon bromskonfiguration kommer att vilja reducera trycket bak mer än vad 5/18 gör (väldigt front biased original).
Om du kör med en justerbar så kan du ju lätt kompensera för olikheter i hur beläggen uppträder beroende på med vilken kombination du kör just för tillfället.
Däremot så ska du nog inte blanda rejs- och gatbelägg då de jobbar i (klarar av) helt olika temperaturer. På gata spelar det nog ingen större roll men på bana så kan nog beteendet bli lite väl oförutsägbart.
Re: Bromsbelägg bak - hur tänka?
Posted: 2010-04-10 18:41:16
by Henka_E
Okej, för att börja lite från början så är det en n/a '86, dvs ett oreducerat system. Vid första uppgraderingen, för det var en uppgradering - jag gick på rekomendationer både från Utzon och Pean, så bytter frambromsarna till 951+ ungefär (968 skivor och Brembo ok med lite mer beläggyta än 951). Det funkade bra tycker jag, och jag tror balansen i systemet är bra just nu.
Jag fyndade sedan en uppsättning 969CS bakok/skivor. Nu vill jag klämma på dem, för de ligger i garaget och faller sönder. Så. oreducerat system med okej balans + stora bakbromsar=behov av reducering.
Jag tolkar svaren i tråden lite som att det kommer inte bli direkt helgalet men det kan bli endel skruvande för att få till det - och optimatl kanske det inte blir. Ska ringa Pean i veckan och dubbelkolla med honom också.
Re: Bromsbelägg bak - hur tänka?
Posted: 2010-04-10 20:59:48
by patand
firefish wrote:Däremot så ska du nog inte blanda rejs- och gatbelägg då de jobbar i (klarar av) helt olika temperaturer. På gata spelar det nog ingen större roll men på bana så kan nog beteendet bli lite väl oförutsägbart.
Jag har alltid kört blandat dvs "race" fram och standard bak och det fungerar klockrent. Har aldrig haft bromsproblem på min bil.
Re: Bromsbelägg bak - hur tänka?
Posted: 2010-04-10 21:48:25
by firefish
Patrik, det är väl med det här som med det mesta annat. Det finns många sätt att göra rätt.
Henka, det är väl bara att smälla dit grejerna och testa. Det handlar ju inte bara om bias utan en massa annat som påverkar. Personligen gillar jag mycket bromsar bak, men det kan ju bli för mycket av det goda.
Re: Bromsbelägg bak - hur tänka?
Posted: 2010-04-10 21:53:24
by patand
firefish wrote:Patrik, det är väl med det här som med det mesta annat. Det finns många sätt att göra rätt.
Givetvis är det så.
