Hur ser man "utvändigt" om en 944:a växellåda har diffbroms eller ej? Finns det art.nummer som kan berätta om den är diffbromsad eller ej? Isf. vet någon vilka art.nummer som gäller till vad?
MVH XIIIM-Jocke
Last edited by XIIIM-Jocke on 2010-03-24 22:15:30, edited 1 time in total.
Du har just triggat en av mina största käpphästar näst efter att folk kallar Gripen för JAS så jag kan inte låta bli att skriva det här.
Jag lovar dig att ALLA 944 lådor har diff för någon odiffad låda har aldrig tillverkats till 944 utanför vedbodtrimmarnas domäner. Det du undrar är hur man kan se om en växellåda har differentialbroms s.k. diffbroms.
Om det är lamelldiff så snurrar hjulen åt samma håll, om den är öppen så snurrar de olika. På en torsen snurrar de ibland åt samma håll eller så står det andra hjulet still. Även om det skulle skilja i märkningen på husen så vet man ju aldrig vad som har hänt på minst 20 år så det som gäller är att känna och klämma.
XIIIM-Jocke wrote:Men går det inte att se "visuellt" på lådan? Om den har diffbroms eller ej?
MVH XIIIM-Jocke
Enkelt svar på den frågan är nej
Mats Jacobsson
Quam Difficile Potest
Porsche boxster S -02, Svart
Porsche 944 -85 guld (väntar på ny motor) tråd kommer Porsche 944 Race -84 Såld Porsche 996 Carrera 4 -99 Såld
Bruksbil : BMW 320d -20 (man åker billigt )