Page 1 of 1
Chip till 968
Posted: 2004-12-12 20:33:33
by Highway
I 9magazine har dom gjort ett test på ett helt gäng olika chip till 968:an och jag har beställt testet men inte fått det levererat än men enligt en kompis så vann gjorde Speed6
http://www.andale.com/stores/sf_home.js ... rl=speed6#
Men man fick visst mest effekt från engelska Promax så det lutar nästan åt ett sånt till nästa år
http://www.promax.uku.co.uk/main.htm
mer info finns här
http://65.61.16.109/forum/topic.asp?TOPIC_ID=9919
http://www.porsche968uk.co.uk/phpbb/vie ... php?t=1299
Var får man tag i ett avgassystem som andas lite bättre och inte låter mer än 95Db?
Cargraphic?
Posted: 2004-12-12 23:06:04
by 944_968CS
Hej, Jag har fått för mig att Cargraphic gör ett bra system, se länk.
http://www.cargraphic.com/index.php?/s, ... 8/&start=3
Gruppinköp kanske?
Kör så det ryker /Bosse P
Posted: 2004-12-13 08:15:57
by Björn Nilsson
Jag har ett Ferrita-system, 3" om jag inte minns fel.
Intressant information ang chip!! Jag ska bänka min igen för att se om jag verkligen har alla hästar i stallet innan jag köper ett chip:D
/Björn
Posted: 2004-12-13 09:13:59
by Highway
968EVO wrote:Jag har ett Ferrita-system, 3" om jag inte minns fel.
Ferrita låter intressant för det är nog en lite trevligare prisbild på dom kan jag tänka mig,, jag beställde artikeln i torsdags så den borde dimpa ner i maillådan nu snart tycker jag
Posted: 2004-12-13 11:09:20
by Björn Nilsson
När du läst igenom testet får du gärna berätta vilka chip som ta bort eller flyttar upp varvtalsbegränsningen. Vill helst ha den kvar
/Björn
Posted: 2004-12-13 13:11:39
by gurra
Jag hade ett fullt 3" med racekat från Ferrita på min 968. Lät mycket trevligt och skulle inte haft problem med bullerkraven!
Posted: 2004-12-13 20:51:01
by FekZen
968EVO> Jag har ett chip till 968, när du väl ska bänka din, kanske du även har lust att bänka med ett chip jag har? Kan ju va intressant att se skllinad, så blir det bra pris på det chippet sen, om någon skulle vara intresserad. Kan troligen ta hem chip med varvtalsspärren "rev-limiter" justerad efter behov.
Mvh// Adde FekZen.
Posted: 2004-12-14 08:42:08
by Björn Nilsson
FekZen wrote:968EVO> Jag har ett chip till 968, när du väl ska bänka din, kanske du även har lust att bänka med ett chip jag har? Kan ju va intressant att se skllinad, så blir det bra pris på det chippet sen, om någon skulle vara intresserad. Kan troligen ta hem chip med varvtalsspärren "rev-limiter" justerad efter behov.
Mvh// Adde FekZen.
Ja, det skulle jag säkert kunna göra! Ska ringa och kolla vad det kostar att bänka två rundor sen är det bara att boka tid
Du kan ju pm:a ditt nummer!
/Björn
Posted: 2004-12-14 11:14:21
by Björn Nilsson
Efter att ha läst lite mer på 968.net så verkar det finnas två olika chip från Promax, ett "street" med varvtalsbegränsning 7100rpm och ett "track" med begränsning på 7700rpm

!! Vad tål våra motorer??
/Björn
Posted: 2004-12-14 20:59:02
by boxsterpontus
968EVO wrote:Efter att ha läst lite mer på 968.net så verkar det finnas två olika chip från Promax, ett "street" med varvtalsbegränsning 7100rpm och ett "track" med begränsning på 7700rpm

!! Vad tål våra motorer??
Jag hade en intressant diskussion med en snubbe från kermit racing i sommras. De har stor erfarenhet av att trimma 2,5l 8 ventilmaskinen i racingsammanhang. De sa att de till sist hade lyckats kräma ut ca 230 hästar ur den maskinen (efter många haverier).
Ett tips de hade var att inte föröka varva högt, det pallade inte motorn. Jag minns tyvärr inte varför.
Nu handlar det iofs om 8v och inte 968 motorn.
Men att varva högt utan att anpassa resten av motorn ger antagligen inte mer effekt, vridkurvan pekar ju neråt där och lär fortsätta ner. Däremot kan det ge mer flexibilitet på banan. Man kan slippa tråkiga växlingar på ogynsamma ställen igenom vissa kurvpartier.
Posted: 2004-12-14 21:27:53
by FekZen
boxsterpontus wrote:968EVO wrote:Efter att ha läst lite mer på 968.net så verkar det finnas två olika chip från Promax, ett "street" med varvtalsbegränsning 7100rpm och ett "track" med begränsning på 7700rpm

!! Vad tål våra motorer??
Jag hade en intressant diskussion med en snubbe från kermit racing i sommras. De har stor erfarenhet av att trimma 2,5l 8 ventilmaskinen i racingsammanhang. De sa att de till sist hade lyckats kräma ut ca 230 hästar ur den maskinen (efter många haverier).
Ett tips de hade var att inte föröka varva högt, det pallade inte motorn. Jag minns tyvärr inte varför.
Nu handlar det iofs om 8v och inte 968 motorn.
Men att varva högt utan att anpassa resten av motorn ger antagligen inte mer effekt, vridkurvan pekar ju neråt där och lär fortsätta ner. Däremot kan det ge mer flexibilitet på banan. Man kan slippa tråkiga växlingar på ogynsamma ställen igenom vissa kurvpartier.
Beror inte det på att denna 8v maskin bygger på "lång slaglängd", dvs från cyl är i botten till toppen, därmed inte är lika varvvillig men har destomer vridmoment istället.
Bara en ren teori, jag vet inte om det är så eller ej.
Mvh// Adde.
Posted: 2004-12-14 21:43:54
by Tomas
Med ett borr på 100 mm och slag på 78,9 mm är väl inte 2,5 litern speciellt långslagig.
Vad jag förstått så är originalvevstakarna på 968 en svag punkt om man vill varva motorn. De är t.ex betydligt sämre än 951 stakarna.
Posted: 2004-12-15 10:09:40
by Björn Nilsson
Såg att begränsningen ligger på 6700rpm orginal så några 7700rpm vill jag inte vet av. Visst med ett shiftlight stort som diskoboll mitt i ansiktet så kan det vara ok
/Björn