Page 1 of 1
Behöver hjälp med funderingar kring eftermarknadssprut
Posted: 2010-03-22 13:49:08
by Fredrik Nyqvist
Kommer under våren montera lite uppgraderingar på bilen som gör att jag vill ha ett eftermarknadssprut. Kan inte säga att jag sonderat marknaden särskilt noggrannt men det första som ploppar upp är då VEMS eller MAFterburner.
VEMS därför att jag har en fd kollegas bekant som skulle kunna sköta all installation och grundmappning. MAFterburner därför att det verkar vara tillräckligt enkelt för att jag ska kunna göra allt själv

. Prismässigt så slutar det nog på ungefär samma prislapp.
Om jag förstått det hela rätt så kan man i MAFterburner inte justera tändningen utan "bara" bränsle/luft-mängd. Enligt min fd kollega så finns det i tändningsjustering mycket effekt att vinna, men det är också där den stora risken för att justera sönder saker finns.
Nu går jag lite i valet och kvalet om hur jag ska göra. Är inte ute efter att försöka pilla ut den sista hästen ur motoruppgraderingen, samtidigt som jag så klart vill ha så mycket effekt som möjligt för pengarna

. Det viktigaste är dock ett trim som "håller", som inte är massa pill i hela tiden och som är driftsäkert. VEMS känns ju helt klart mer kompetent, men samtidigt också mycket mer pilligt och komplicerat, medan MAFterburner känns enkare och lite mer "plug n play".
Någon som kan tipsa om vilken väg jag borde gå?
Re: Behöver hjälp med funderingar kring eftermarknadssprut
Posted: 2010-03-26 22:38:54
by Tomas
MAFterburner är väl inte ett eftermarknadssprut i dess rätta bemärkelse, det är väl en piggyback som modifierar signalen till Motronicsystemet. Du behåller alla inställningar i Motronic men "lurar" den lite genom att modifiera insignaler.
Re: Behöver hjälp med funderingar kring eftermarknadssprut
Posted: 2010-03-26 23:20:21
by Corleone
Ett helt eftermarknadssprut är att föredra och absolut billigast i längden om du ska ha bilen kvar. Även de enklare billigare varianterna är så bra att det räcker och blir över, bättre än min Link och den klarar allt man behöver.
Re: Behöver hjälp med funderingar kring eftermarknadssprut
Posted: 2010-03-28 16:54:08
by 944_Driver
Ska du ha eftermarknadssprut så var förberedd på att du kan behöva bygga en ny lösning för trigger på vevaxeln. Det kan gå att lösa med givarna som sitter där ihop med rätt sprut men ta höjd för att bygga om det. Jag tror någon i Finland fått VEMS att lira med givarna men själv har jag givit upp där, och borde ha gjort det från dag noll istället för att lägga massor med tid på det och ändå inte få det bra. Nya triggerpunkter på remskivan fram funka så mycket bättre på första försöket.
Vad gäller valet av sprut så se till att få med funktioner för loggning och bredbandslambda.
//Magnus
Re: Behöver hjälp med funderingar kring eftermarknadssprut
Posted: 2010-03-28 17:06:44
by bergodalvana
Jag har hört att det kommit ett MS som passar rakt på 951-kopplingen till den gamla styrboxen... har försökt att bekräfta detta utan resultat.
*edit*
Hittade nåt här:
http://cgi.ebay.com/ebaymotors/DIYPNP-E ... ccessories" onclick="window.open(this.href);return false;
Re: Behöver hjälp med funderingar kring eftermarknadssprut
Posted: 2010-03-28 21:24:26
by Erol
bergodalvana wrote:Jag har hört att det kommit ett MS som passar rakt på 951-kopplingen till den gamla styrboxen... har försökt att bekräfta detta utan resultat.
*edit*
Hittade nåt här:
http://cgi.ebay.com/ebaymotors/DIYPNP-E ... ccessories" onclick="window.open(this.href);return false;
Supported Applications of the DIYPNP B55 Kit
Make Model Engines From To
BMW 325 M20 1987 1992
BMW 525 M20 1989 1990
BMW 535 M30 1989 1993
BMW M5 S38 1991 1993
Hyundai Scoupe all 1992 1995
Porsche 911 all 1990 1995
Porsche 944 S2 1989 1991
Porsche 968 all 1992 1995
Tror knappast att denna funkar på vanliga 944 och 951 då de har annan trigger än vad
S2:an har, S2:an har vanlig 60-2 om jag inte missminner mig.
/ Erol
Re: Behöver hjälp med funderingar kring eftermarknadssprut
Posted: 2010-03-29 07:08:58
by Fredrik Nyqvist
Tomas wrote:MAFterburner är väl inte ett eftermarknadssprut i dess rätta bemärkelse, det är väl en piggyback som modifierar signalen till Motronicsystemet. Du behåller alla inställningar i Motronic men "lurar" den lite genom att modifiera insignaler.
Sant. Lite av frågan (som kanske var inte så tydligt formulerad) var väl hurivida det är "lönt besväret" att gå hela vägen till ett eftermarknadssprut kontra att köra MAFterburner. Jag
tror att MAFterburner är något jag själv klarar att installera på ett par timmar medan eftermarknadssprut inte är något jag vill ge mig på (klarar säkert av det men vill inte lägga ner tiden det krävs för det).
Erol wrote:bergodalvana wrote:Jag har hört att det kommit ett MS som passar rakt på 951-kopplingen till den gamla styrboxen... har försökt att bekräfta detta utan resultat.
*edit*
Hittade nåt här:
http://cgi.ebay.com/ebaymotors/DIYPNP-E ... ccessories" onclick="window.open(this.href);return false;
Supported Applications of the DIYPNP B55 Kit
Make Model Engines From To
BMW 325 M20 1987 1992
BMW 525 M20 1989 1990
BMW 535 M30 1989 1993
BMW M5 S38 1991 1993
Hyundai Scoupe all 1992 1995
Porsche 911 all 1990 1995
Porsche 944 S2 1989 1991
Porsche 968 all 1992 1995
Tror knappast att denna funkar på vanliga 944 och 951 då de har annan trigger än vad
S2:an har, S2:an har vanlig 60-2 om jag inte missminner mig.
/ Erol
Nu är jag lite lat, borde givetvis kolla upp mer själv innan jag frågar vidare, fast någon kanske vet på rak arm? Om man bortser från triggern, vilket väl borde gå att lösa med att installera en 60-2-skiva, skulle en sådan lösning fungera hårdvarumässigt rakt av?
Re: Behöver hjälp med funderingar kring eftermarknadssprut
Posted: 2010-03-29 08:58:33
by safe
Kolla med Civinco, deras enhet pluggar rakt in i 944an kabelstam så vitt jag vet även i turbon.
Det vettigaste rådet är att köpa ett system som motormapparen är bra på, det mesta sitter i mannen bakom knapparna och inte i boxen. Mappning bör förövrigt göras på en rullande landsväg...
Re: Behöver hjälp med funderingar kring eftermarknadssprut
Posted: 2010-03-29 09:20:17
by bergodalvana
Jag hade ju jättemycket funderingar innan jag skaffade MS till min bil.
För mig var Priset, tillgängligheten och supporten det viktigaste.
Och då föll sig MS att vara absolut det bästa sprutet, billigt, det finns mycket info på nätet och det finns ett stort kunnande dvs många som har det i sina bilar.
Installationen tar en dag om du får tag på nån som kan det.
Lycka till
Re: Behöver hjälp med funderingar kring eftermarknadssprut
Posted: 2010-03-29 09:44:20
by gurra
Fredrik Nyqvist wrote:Nu är jag lite lat, borde givetvis kolla upp mer själv innan jag frågar vidare, fast någon kanske vet på rak arm? Om man bortser från triggern, vilket väl borde gå att lösa med att installera en 60-2-skiva, skulle en sådan lösning fungera hårdvarumässigt rakt av?
Monterar man en 60-2 skiva och trigger så kan man i princip köra vilket eftermarknadssystem som helst.
Men det underlättar en hel del att välja ett system som kan hantera så många originalprylar som möjligt, tex tomgångsventil, tempsensor, TPS, triggers osv.
Re: Behöver hjälp med funderingar kring eftermarknadssprut
Posted: 2010-03-31 18:23:07
by 944_Driver
safe wrote:
Det vettigaste rådet är att köpa ett system som motormapparen är bra på, det mesta sitter i mannen bakom knapparna och inte i boxen. Mappning bör förövrigt göras på en rullande landsväg...
Instämmer, ska man betala någon för att mappa så se till att köpa det system som den personen kan och trivs med. Se också till att välja en person som håller på med något modernt system och inte kommer dragandes med någon antik pryl bara han i hela världen förstår sig på.
//Magnus