Page 1 of 1

Vändkant på tvåan och treans cylinder

Posted: 2010-03-21 21:26:03
by 2002tii
Hämtade en motor i dag som jag viste inte var bra då det hade varit missljud i den.Nu är det lite lustigt att loppen är så konstigt slitna.Vänd kanterna ligger endast på ena sidan av loppen och det är på tvåan och treans cylinder.Slitaget är på sidan närmast kolvarna om ni förstår?Vad är det för tolerans mått på loppen på denna motor?Det kanske går att använda blocket om jag har tur.
Det gäller en 944 turbo 86 glömde skriva det.

Re: Vändkant på tvåan och treans cylinder

Posted: 2010-03-22 08:29:37
by Mattias 924
2002tii wrote:Slitaget är på sidan närmast kolvarna om ni förstår?.
Det där förstod jag inte men jag har en misstanke om vad som kan va fel. På många bilar så sitter inte kolvbulten mitt i kolven utan lite på sidan för att minska trycket mot cylinderväggen. Sätter man en sån kolv åt fel håll så kan det bli som du beskriver.

Re: Vändkant på tvåan och treans cylinder

Posted: 2010-03-22 18:41:35
by 2002tii
Förslitningen är mitt emot cylinder väggarna.kanske beror på att det blir som varmast där?Vet ni någon som sätter in stålfoder till bra pris?Kolvarna är ju belagda för att inte fastna i alucilen.Det borde väl gå att ta bort den beläggningen och använda orginalkolvarna med stålfoder?Är det någon som testat det här på forumet?
/ Patrik

Re: Vändkant på tvåan och treans cylinder

Posted: 2010-03-22 19:38:23
by Mats Jacobsson
Det finns en tråd om en motor i forumet. Tror att han använde Chevy 350 kolvar, dom är 100mm.
Hittade den :)
forum/viewtopic.php?f=17&t=7889&p=63169 ... eva#p63169" onclick="window.open(this.href);return false;

Re: Vändkant på tvåan och treans cylinder

Posted: 2010-03-22 22:02:37
by Patrik Börjesson
2002tii wrote:Förslitningen är mitt emot cylinder väggarna.kanske beror på att det blir som varmast där?Vet ni någon som sätter in stålfoder till bra pris?Kolvarna är ju belagda för att inte fastna i alucilen.Det borde väl gå att ta bort den beläggningen och använda orginalkolvarna med stålfoder?Är det någon som testat det här på forumet?
/ Patrik
Nu får du ursäkta, men mitt emot vadå? Jag fattar inte var du menar att det är vändkanter... Går det inte att borra upp motorn en dimension å stoppa i Överdimensionskolvar? Det måste väl finnas? Kontakta din lokala Motorfirma så plockar dom säkert fram grejer till dig!

Re: Vändkant på tvåan och treans cylinder

Posted: 2010-03-23 17:33:06
by 2002tii
Det finns tydligen bara två motorrenoverare som klarar att fixa dessa motorer och den ena ligger i Uppsala.Problemet som jag ser det är att det inte känns prisvärt med 10k för borrning plus överdimentions kolvar tror dom gick på 12k.
Det var tydligen inte lätt att beskriva var vändkanten sitter så att jag blir förstådd?Normalt så brukar cylindrarna vara ganska jämt slitna och ibland mera ut mot sidorna och det beror förmodligen på att det blir krafter i den riktningen då vevaxeln snurrar.På min motor är det endast kant mellan tvåans och treans cylinder.Det är något jag aldrig sett på någon motor tidigare.
Är det någon som har uppgift på hur stort maxmåttet får vara på cylindern?

Re: Vändkant på tvåan och treans cylinder

Posted: 2010-03-23 17:57:56
by Mats Jacobsson
Tanka ner Vol1-engine.pdf, där står alt du behöver veta.
Det som slår mig är att stakarna kan vara sneda.
Har motorn vart ute för ett haveri?

Re: Vändkant på tvåan och treans cylinder

Posted: 2010-03-23 20:18:59
by 2002tii
Mats Jacobsson wrote: Det som slår mig är att stakarna kan vara sneda.
Har motorn vart ute för ett haveri?
Det vet jag inte men att stakarna kan vara snea låter ju som en rimlig förklaring.