Page 1 of 1
Istället för Castrol SRF
Posted: 2010-03-19 12:23:00
by Anders Z
Vid byte av bromsvätska underlättar det ju om man byter till något med annan färg så man ser när all gammal vätska är ute. Tänkte byta från Castrol SRF, har ni något förslag med annan färg som håller liknande kvalitet, d v s pallar för racing? Lite billigare än SRF gör ju inget heller.......
Mvh
Anders Z
Re: Istället för Castrol SRF
Posted: 2010-03-19 12:29:17
by patand
Jag brukar varva ATE Super Blue Racing (blå vätska, finns hos Utzon) och RBF 600 (röd, finns hos de flesta motorcykelhandlare). Båda är MYCKET billigare än Castrol SRF men funkar mycket bra för bankörning, har aldrig haft några problem med någon av dem.
Re: Istället för Castrol SRF
Posted: 2010-03-19 12:42:16
by Anders Z
Brukar det räcka med 1 liter?
Re: Istället för Castrol SRF
Posted: 2010-03-19 13:07:47
by Rikard
Jag körde ATE Super Blue en säsong men blev besviken. Inte alls samma känsla i pedalen när den blev varm vid bankörning. Castrol SRF är väl värd sitt pris!
Rikard
Re: Istället för Castrol SRF
Posted: 2010-03-19 13:20:22
by patand
Anders Z wrote:Brukar det räcka med 1 liter?
Ja
Re: Istället för Castrol SRF
Posted: 2010-03-19 13:26:25
by patand
Rikard wrote:Jag körde ATE Super Blue en säsong men blev besviken. Inte alls samma känsla i pedalen när den blev varm vid bankörning. Castrol SRF är väl värd sitt pris!
Jag har inte märkt någon skillnad på bromsarna när de börjar bli varma (och jag har kört låååånga och håååårda stint ibland). Men du har ju både snabbare och lite tyngre bil än mig Rikard så kanske blir dina bromsar lite varmare än mina.
Som så många gånger förr får man får prova sig fram till vad som passar en själv bäst.
Re: Istället för Castrol SRF
Posted: 2010-03-19 14:33:02
by gurra
RBF600 är en klassiker som funkar bra, finns i en ny version nu, RBF660, med ännu lite högre kokpunkt.
Re: Istället för Castrol SRF
Posted: 2010-03-19 19:27:46
by Bubby
Själv åker jag på Endless bromsvätska.. har funkat kanon i alla lägen.. godkänt av porsche oxå..
Re: Istället för Castrol SRF
Posted: 2010-03-19 21:08:25
by Torbjorn968
Från mekonomen, OK vätska?
Redigerad, de har Super Blue racing:
Bromsvätska / Broms
Artikelnr: 41-706302
Fabrikat: ATE
Benämning: Racing
Text: Burk 1 lit
Info: KokpunktTorr 280° CVåt 198° C
Info: ATE
Pris: 255.00 kr
Artikelnr: 41-706402
Benämning: Bromsvätska ATE DOT4 SL.6 med ABS Burk 1 liter
Pris: 155.00
Glykolbaserad. Rekommenderad för bilar med ABS och ESP. Kokpunkt torr 265° C, våt 175° C. Finns även i följande förpackningar: 5 och 20 liters
Alternativt:
Artikelnr: 41-DOT5.1-1
Benämning: Bromsvätska Delphi DOT5.1 med ABS Flaska 1 liter
Pris: 175.00
Glykolbaserad. Rekommenderad för bilar med ABS och ESP. Kokpunkt torr 270° C, våt 184° C. Finns även i följande förpackningar: 0.25, 0.5 och 20 liters
Re: Istället för Castrol SRF
Posted: 2010-03-20 08:39:20
by SeaGull
Jag körde ATE SL6 förra sommaren. Detta skall vara en tunnare bromsvätska som gör våra gamla långsamma ABS-system lite snabbare, och jag tyckte faktiskt att min ABS blev lite snabbare.
Re: Istället för Castrol SRF
Posted: 2010-03-20 11:51:22
by Nahpets
Jag har denna säsnong valt SRF.
Orsak: högre våtkokpunkt.
Alla andra märken har (mycket lägre) våtkokpunkter, men någorlunda lika torrkokpunkter.
Det är denna som är intressant för min del.
Förra säsongen körde jag 5 eller 6 bankörningar med ATE blue racing innan jag bytte till ny ATE blue för jag ansåg att bromsarna blivit lite svampiga.
Jag hoppas på att kunna pressa ur fler bankörningar med SRF utan att bråka med bromsarna.
Men tycker man det är skoj att meka vätska så kör Motul eller ATE eller likn, priset gör ju det försvarbart att köpa 4-6 flaskor annat märke än SRFen och byta.
Men jag har blivit lat !

Re: Istället för Castrol SRF
Posted: 2010-03-20 14:58:35
by Anders Z
Om man vill fortsätta med Castrol SRF, hur vet man att den nya vätskan kommit fram till oken?
Om jag byter, måste man tömma hela systemet från Castrol SRF, eller kan de märken som nämnts i tråden blandas med SRF?
Re: Istället för Castrol SRF
Posted: 2010-03-20 15:47:32
by Dea
Byter man varje år kan det vara svårt att se eftersom den gamla vätskan inte är förorenad.
När man byter till vätska med annan färg så är min erfarenhet att det krävs ca 1 liter för att få bara ny vätska ut till alla oken.
/Dea