Page 1 of 1
Hur få loss insex i Turbo Bromsok
Posted: 2010-03-11 21:41:25
by XIIIM-Jocke
Hej!
Nånn som har tips på hur man får loss dom där små insexskruvarna till de rostfria plattorna som sitter på Turbo/S2 bromsoken (4-kolvs alu-OK)
Skruvarna har änna ärjat fast. Och tar man i med insexnyckeln så riskerar man att dra sönder insexskallen på skruven. Det måste väl vara många här som renoverat sådanna OK?
MVH XIIIM-Jocke
Re: Hur få loss insex i Turbo Bromsok
Posted: 2010-03-11 22:14:07
by makkanftw
Borde det inte vara som vanligt när nåt korroderat? Rostlösare och värme löser det mesta

Re: Hur få loss insex i Turbo Bromsok
Posted: 2010-03-11 22:38:26
by Ducati
det sitter gänglåsning på skruvarna. Du måste värma upp dem först
Re: Hur få loss insex i Turbo Bromsok
Posted: 2010-03-11 22:42:00
by Mats Jacobsson
Eller så kan jag befriade från problemet
Genom att då låter mig ta över dom Jocke
Då är du av med problemet
Värm och ge dom en liten smäll med hammaren så brukar det släppa.
Re: Hur få loss insex i Turbo Bromsok
Posted: 2010-03-12 06:15:29
by XIIIM-Jocke
Super!!! Tack för tipsen!
MVH XIIIM-Jocke
Re: Hur få loss insex i Turbo Bromsok
Posted: 2010-03-15 10:35:14
by Pehr Johnsson
Dom kan sitta som F-n minst sagt. Det är värme som gäller! Fast på mitt ena ok var jag tvungen att få muttar fastsvetsade för att få loss dem.
//Pehr
Re: Hur få loss insex i Turbo Bromsok
Posted: 2010-03-15 14:16:50
by DLS
om du börjar få runddragna insex så är en nödlösning att banka in en torx som är lite större o precis går att banka in, det funkar alltid för mig.
men först rostlösare o värme

Re: Hur få loss insex i Turbo Bromsok
Posted: 2010-03-15 14:54:33
by Pehr Johnsson
DLS wrote:om du börjar få runddragna insex så är en nödlösning att banka in en torx som är lite större o precis går att banka in, det funkar alltid för mig.
men först rostlösare o värme

Det finns ingen plats att banka in något där, trångt värre.
Re: Hur få loss insex i Turbo Bromsok
Posted: 2010-03-15 15:07:29
by DLS
aj tänkte inte så långt

Re: Hur få loss insex i Turbo Bromsok
Posted: 2010-03-16 19:37:40
by henrik l79
Är ni säkra på att det är insexskruvar? Är det inte typ torx? Kan vara värt att kolla noggrant.
Jag använde ett verktyg som ser ut som ett litet spärrskaft som är till för bits. Gjorde rent ordentligt vid skallarna och tryckte på med tummen. Då lossnade alla skruvar till slut. Lycka till!
Re: Hur få loss insex i Turbo Bromsok
Posted: 2010-03-16 19:53:17
by bergodalvana
henrik l79 wrote:Är ni säkra på att det är insexskruvar? Är det inte typ torx? Kan vara värt att kolla noggrant.
Jag använde ett verktyg som ser ut som ett litet spärrskaft som är till för bits. Gjorde rent ordentligt vid
skallarna och tryckte på med tummen. Då lossnade alla skruvar till slut. Lycka till!
Insex är det i alla fall på mina.
Re: Hur få loss insex i Turbo Bromsok
Posted: 2010-03-18 11:01:22
by kghas
Jeg hadde samme problem. Prøvde med varme og olje og alt. Endte med at jeg ga opp og slipte klossene i stedet(!) For the full strorry så kan du se i biltråden min. Lykke til...
Re: Hur få loss insex i Turbo Bromsok
Posted: 2010-03-18 13:11:25
by Pehr Johnsson
Det är insex orginal.
Re: Hur få loss insex i Turbo Bromsok
Posted: 2010-03-21 07:07:33
by Olli951
Brembo has made those calipers both "insex" and torx screws. It's the matter of year caliper was fabricated. Most early calipers had "insex" and later ones torx.
When removing these screws there are only few things you should keep in your mind.
1. Overal cleaness. Screw must be toatally clean. If it is not, most likely you will just ruin it. 2. Use heat.
When Brembo installed those screws they also put somekind of locking fluid (Loctite or similar) to screws threds. That locking material keep screws attached very tight.You must heat calipers properly BEFORE you start to open those screws. If your caliper finish is in good condition, just wash & clean them first.Then put caliper to oven(don't tell your wife).Heat caliper 80C about 20 minutes.After that just unscrew those screws. If caliper needs a new surface, you can use heat gun instead.
I just restored a set of calipers. They were re-powder coated, so i used heat gun.
Here's few pictures of the process:
Starting point. A set of 993 calipers to be installed under a 964 C2
After a citrix acid bath and some paint remover.Paint remover was used because otherwise media blasting would take more time & material
After wallnut shell blasting
Fresh powder coat
restored sliding plates & attaching springs
I also changed the pistons, seals & dust cups.Sliding plates are also re-installed.Just waiting for a new Porsche-texture.Just haven't took pictures yet