Page 1 of 1
Skillnade på spindlarna 944 - 951 utan stora bromsarna.
Posted: 2010-03-11 16:53:25
by johan_f
Vad är skillnad på spindlarna 944 n/a - 944 turbo utan stora bromsarna.
/Johan
Re: Skillnade på spindlarna 944 - 951 utan stora bromsarna.
Posted: 2010-03-12 08:49:19
by mijo
Om du jämför samma årsmodell så är det väl bara c/c måttet för infästning av oken som skiljer.
Sedan händer det andra saker med spindlarna och naven fr o m 87 för båda.
Re: Skillnade på spindlarna 944 - 951 utan stora bromsarna.
Posted: 2010-03-12 09:09:31
by johan_f
Så om jag ska sätta big red på min -89 så ska jag ta spindlarna från en bil före -87.
/johan
Re: Skillnade på spindlarna 944 - 951 utan stora bromsarna.
Posted: 2010-03-12 09:39:08
by mijo
Har du en 951 -89 ska den ha M030 bromsar fram, d v s radiellt c/c 130 mm.
I så fall är Big Red "bolt-on" om du med Big Red menar Turbo 3,6/993TT oken.
Skivan passar nog bara från Turbo 3,6. 993TT skivor tror jag har fel hatt.
Och så måste du köpa längre skruvar förstås.
Här lite bilder på oken fast på 964.
http://forums.pelicanparts.com/porsche- ... rakes.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Ska du ha gt3 ok blir det däremot problem, då får du skaffa S2 spindlar (ej M030)
eller från en turbo 87-88 (ej S/M030) och adapter. Kanske går med N/A spindlar
87-89 också? Det viktiga är väl att de har axeliell infästning av oken så man kan
göra en adapter och att nav/skiva passar.
Jag skulle satsat på "Bolt-on" BIg Red, det är mycket jobb att byta spindlar och få allt att passa med
skivor och adaptrar.
Re: Skillnade på spindlarna 944 - 951 utan stora bromsarna.
Posted: 2010-03-12 11:13:17
by johan_f
Jag har en uppsättning bromsar från en 997 carrera s och de hålen passar inte mot spindlen, hålen är halvt över varandra så en adapter blir svår att tillverka. För väl sätta ut dem på annons och försöka få tag i de oken som passar Boltic on istället. Hade dessa liggande till ett annat projekt(supra mk3) och tänkte att de skulle passa bättre på 951an
/Johan
Re: Skillnade på spindlarna 944 - 951 utan stora bromsarna.
Posted: 2010-03-12 11:24:23
by mijo
OK, är 997 carrera s oken skruvade radiellt som M030 fast annan c/c då?
Eller skruvas de axeliellt?
Re: Skillnade på spindlarna 944 - 951 utan stora bromsarna.
Posted: 2010-03-12 13:04:37
by johan_f
De är radial monterat med ett cc som är typ 10-15 mm mer än org, hade jag haft andra spindlar hade det varit mycket lättare att fräsa till en adapter men nu går hålen i varandra.
/Johan
Re: Skillnade på spindlarna 944 - 951 utan stora bromsarna.
Posted: 2010-03-12 13:35:55
by mijo
Ja, adapter radiellt till radiellt är värre, borde gå om man går upp tillräckligt i diameter
på skivan = stora fälgar

Kanske lurigt att få rätt vinkel på oket i förhållande till skivans
rotation och så ska det hålla också.
Hittade ett exempel, till cykel dock
