Skillnade på spindlarna 944 - 951 utan stora bromsarna.

Teknik & Trim forum för 924, 944, 968 och 928
Post Reply
Message
Author
johan_f
S-Poster
Posts: 96
Joined: 2010-02-05 20:27:28
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Malmö
Contact:

Skillnade på spindlarna 944 - 951 utan stora bromsarna.

#1 Post by johan_f »

Vad är skillnad på spindlarna 944 n/a - 944 turbo utan stora bromsarna.

/Johan
951 -89

User avatar
mijo
Turbo-Poster
Posts: 541
Joined: 2007-04-19 16:25:12
Bilmodell: 944
Årsmodell: 1985B
Location: Kalmar
Contact:

Re: Skillnade på spindlarna 944 - 951 utan stora bromsarna.

#2 Post by mijo »

Om du jämför samma årsmodell så är det väl bara c/c måttet för infästning av oken som skiljer.
Sedan händer det andra saker med spindlarna och naven fr o m 87 för båda.

johan_f
S-Poster
Posts: 96
Joined: 2010-02-05 20:27:28
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Malmö
Contact:

Re: Skillnade på spindlarna 944 - 951 utan stora bromsarna.

#3 Post by johan_f »

Så om jag ska sätta big red på min -89 så ska jag ta spindlarna från en bil före -87.

/johan
951 -89

User avatar
mijo
Turbo-Poster
Posts: 541
Joined: 2007-04-19 16:25:12
Bilmodell: 944
Årsmodell: 1985B
Location: Kalmar
Contact:

Re: Skillnade på spindlarna 944 - 951 utan stora bromsarna.

#4 Post by mijo »

Har du en 951 -89 ska den ha M030 bromsar fram, d v s radiellt c/c 130 mm.
I så fall är Big Red "bolt-on" om du med Big Red menar Turbo 3,6/993TT oken.
Skivan passar nog bara från Turbo 3,6. 993TT skivor tror jag har fel hatt.
Och så måste du köpa längre skruvar förstås.

Här lite bilder på oken fast på 964.
http://forums.pelicanparts.com/porsche- ... rakes.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Ska du ha gt3 ok blir det däremot problem, då får du skaffa S2 spindlar (ej M030)
eller från en turbo 87-88 (ej S/M030) och adapter. Kanske går med N/A spindlar
87-89 också? Det viktiga är väl att de har axeliell infästning av oken så man kan
göra en adapter och att nav/skiva passar.

Jag skulle satsat på "Bolt-on" BIg Red, det är mycket jobb att byta spindlar och få allt att passa med
skivor och adaptrar.

johan_f
S-Poster
Posts: 96
Joined: 2010-02-05 20:27:28
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Malmö
Contact:

Re: Skillnade på spindlarna 944 - 951 utan stora bromsarna.

#5 Post by johan_f »

Jag har en uppsättning bromsar från en 997 carrera s och de hålen passar inte mot spindlen, hålen är halvt över varandra så en adapter blir svår att tillverka. För väl sätta ut dem på annons och försöka få tag i de oken som passar Boltic on istället. Hade dessa liggande till ett annat projekt(supra mk3) och tänkte att de skulle passa bättre på 951an :)

/Johan
951 -89

User avatar
mijo
Turbo-Poster
Posts: 541
Joined: 2007-04-19 16:25:12
Bilmodell: 944
Årsmodell: 1985B
Location: Kalmar
Contact:

Re: Skillnade på spindlarna 944 - 951 utan stora bromsarna.

#6 Post by mijo »

OK, är 997 carrera s oken skruvade radiellt som M030 fast annan c/c då?
Eller skruvas de axeliellt?

johan_f
S-Poster
Posts: 96
Joined: 2010-02-05 20:27:28
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Malmö
Contact:

Re: Skillnade på spindlarna 944 - 951 utan stora bromsarna.

#7 Post by johan_f »

De är radial monterat med ett cc som är typ 10-15 mm mer än org, hade jag haft andra spindlar hade det varit mycket lättare att fräsa till en adapter men nu går hålen i varandra.

/Johan
951 -89

User avatar
mijo
Turbo-Poster
Posts: 541
Joined: 2007-04-19 16:25:12
Bilmodell: 944
Årsmodell: 1985B
Location: Kalmar
Contact:

Re: Skillnade på spindlarna 944 - 951 utan stora bromsarna.

#8 Post by mijo »

Ja, adapter radiellt till radiellt är värre, borde gå om man går upp tillräckligt i diameter
på skivan = stora fälgar :? Kanske lurigt att få rätt vinkel på oket i förhållande till skivans
rotation och så ska det hålla också.

Hittade ett exempel, till cykel dock :)
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: Google [Bot]