Page 1 of 1
Dåliga bromsar!
Posted: 2010-03-10 15:02:33
by Joel
tjena!
undrar om någon har samma bekymmer på sin 944 som jag?
Felet är att bromsarna känns som dom mattas ut under inbromsningar, ja får trampa hårt även i låga farter, lite obehagligt ibland. (det är orginalbromsar ska väl tilläggas) har funderat på om det är att jag har ett par feta 19" på som förmodligen är tyngre än normalt o att de utgör en svänghjulseffekt? är det någon sdom har ideer lr är de bara att prov att byta belägg o vätskan ?
Hör gärna av mer med synpunkter! Mvh Joel
Re: Dåliga bromsar!
Posted: 2010-03-10 15:05:33
by Pehr Johnsson
Byt bromsväska om du inte vet hur gammal den är. Det är lätt gjort och kostar lite.
944 ska ha klart godkända bromsar som räcker länge.
Re: Dåliga bromsar!
Posted: 2010-03-10 15:52:17
by Mattias 924
Stora hjul ger sämre bromsverkan. Inte genom svänghjulseffekt utan genom hävstångseffekt.
Re: Dåliga bromsar!
Posted: 2010-03-10 18:15:03
by Jon80
Med Svänghjulseffekten menar nog Joel Masströghetsmomentet, vilket är helt riktigt, dvs ett mått för att tex mäta ett svänghjuls egenskaper. Tyngre hjul ger sämre bromsförmåga pga ökat masströghetsmoment. Skillnaden är att Masströghetsmomentet är av sorten Massa * längd * längd
Större hjul borde dock inte påverka såpass att du upplever dålig bromsverkan. Gå på Pehr's tips och byt bromsvätska. Ta en kompis till hjälp som pumpar på bromspedalen, och byt med fördel till en vätska som skiljer sig i färg mot den du har nu, då är det bara att pumpa tills det kommer olja med nya färgen.
Re: Dåliga bromsar!
Posted: 2010-03-11 00:16:32
by Pär Hylander
Hur resonerar ni när ni rekommenderar bromsvätskebyte pga att det sker bromsmattning ? (dessutom från låga farter?) Om det vore relaterat till bromsvätskan skulle pedalen gå i botten pga kokning.
Jag sätter en femma på att bromsbeläggen är gjorda av masonit eller liknande, eller möjligen att dom är såpass misshandlade att dom glasat. Om beläggen glasat så kan det bero att bromsslangar är svullna (bromsvätskan har svårt att flöda tillbaka, varför belägget ligger an hela tiden) eller att packningarna i oken har tappat spänsten (ger samma effekt). Kombinera detta med lite buskörning och icke korrekt bromsteknik så kan dom bästa beläggen glasa. Är det dessutom "masonitbelägg" så är det än troligare.
Re: Dåliga bromsar!
Posted: 2010-03-11 07:19:16
by Spånet
Kan tro att ni har rätt allihop, kan bero på luft i systemet som gör att bromsarna känns "svampiga" och att det kräver stor kraft för att det skall hända något.
Och/eller så är beläggen slut/glaserade. Hur som, byt vätska OCH belägg så ordnar det sig nog(passa även på att smöja upp oken när du ändå är igång).
Re: Dåliga bromsar!
Posted: 2010-03-11 09:17:22
by patand
Om beläggen glasat kanske det är dags att byta skivor också. Även skivorna kan "glasa" men då brukar det kännas som vibrationer vid inbromsningarna pga delar av skivan blivit härdade och fått annan hårdhet än övriga skivan.
Dåliga bromsar!
Posted: 2010-03-11 13:20:38
by Joel
Ok tackar för ideerna! har någon tips om va man ska har för märke på oljan? dot4?
samt märke på beläggen så de inte dammar hela tiden så man måste tvätta fälgarna efter varje inbromsning? duger mekonomens grejer?
Mvh!
Re: Dåliga bromsar!
Posted: 2010-03-11 13:58:07
by Pehr Johnsson
Det är dot 4 som gäller. Bromsvätska och standardklossar (som inte smutsar ner mycket) hittar du hos utzon.se bra och billig service!!
//Pehr
Re: Dåliga bromsar!
Posted: 2010-03-11 14:39:56
by patand
Pehr Johnsson wrote:Det är dot 4 som gäller.
Eller dot 5.1
Re: Dåliga bromsar!
Posted: 2010-03-11 14:42:15
by Maxx
patand wrote:Pehr Johnsson wrote:Det är dot 4 som gäller.
Eller dot 5.1
Men inte dot 5! *bara förtydligar*