diffspole
Posted: 2010-03-09 21:11:38
Kan man se på spolen om det är en 220 diff om man lossar locket på lådan..
Som en AGA-diff då, undra vad det blir för option-kodgegge wrote:En spole har ingen diffeller kan man kalla den "220" med 100% bromsverkan
mijo wrote:"Friktionen" ska vara 10-35 Nm mellan höger och vänster sida utan "förspänning".
Lyft båda bakhjulen i luften. Snura på det ena med lådan i friläge. Snurrar det andra åt samma håll har du troligen diffbroms, snurrar det åt motsatt håll är den öppen. Har du växel i ger en öppen diff inget motstånd om bromsarna inte ligger an, en bromad diff ger motstånd enligt ovan 10-35Nm dvs kräver två händer för att driva runt ett hjul. Med växel i går andra hjulet åt motsatt håll i bägge fall. Eller så hissar du bara ena hjulet och har lådan i friläge, går det lätt är den öppen går det lite halvtungt är den bromsad. Har du locket av brukar en öppen diff vara rätt "öppen" i konstuktionen och du ser tydligt de fyra mindre dreven i mitten. Bromsade diffar liknar mer en cylindrisk burk som inte går att se igenom.jerker67 wrote:Var ju inga direkta svar på min !
Före mitt ras på lådan betedde den sig så som en diffad låda gentimot den lådan som nu sitter i..
Gamla lådan har inget 220nr men lurar på om klumpen blivit utbytt...därav min fråga för jag har locket av på gamla lådan och då ser man ju klumpen rätt väl...
gegge wrote:Lyft båda bakhjulen i luften. Snura på det ena med lådan i friläge. Snurrar det andra åt samma håll har du troligen diffbroms, snurrar det åt motsatt håll är den öppen. Har du växel i ger en öppen diff inget motstånd om bromsarna inte ligger an, en bromad diff ger motstånd enligt ovan 10-35Nm dvs kräver två händer för att driva runt ett hjul. Med växel i går andra hjulet åt motsatt håll i bägge fall. Eller så hissar du bara ena hjulet och har lådan i friläge, går det lätt är den öppen går det lite halvtungt är den bromsad. Har du locket av brukar en öppen diff vara rätt "öppen" i konstuktionen och du ser tydligt de fyra mindre dreven i mitten. Bromsade diffar liknar mer en cylindrisk burk som inte går att se igenom.jerker67 wrote:Var ju inga direkta svar på min !
Före mitt ras på lådan betedde den sig så som en diffad låda gentimot den lådan som nu sitter i..
Gamla lådan har inget 220nr men lurar på om klumpen blivit utbytt...därav min fråga för jag har locket av på gamla lådan och då ser man ju klumpen rätt väl...
En "spole" är av typen som sitter på gokartar dvs en rak, stel och solid axel helt utan diff. AGA-diff är en öppen diff med ihopsvetsade kugghjul.
Enligt WS-manualen, här är även en bild på det jerker67 ska se i sin "diffklump" om han har LSD.Nahpets wrote:Vad menar du medmijo wrote:"Friktionen" ska vara 10-35 Nm mellan höger och vänster sida utan "förspänning".
Nu blir jag osäker, kan ha blandat ihop det med 935an. Det är ju inte otroligt att bådaPär Hylander wrote:935an hade ju spole i vissa versioner, dock visste jag inte att 917 hade det.