Voltmätarn hoppar...

Teknik & Trim forum för 924, 944, 968 och 928
Post Reply
Message
Author
Mr_Arrow
NA-Poster
Posts: 15
Joined: 2004-04-02 07:15:35
Contact:

Voltmätarn hoppar...

#1 Post by Mr_Arrow »

Hej!
Min 924 laddar inte ordentligt, men det beror nog på att remmen slirar så det kan jag åtgärda. Men sen kommer det roliga problemet. när jag slår på blinkersen t.ex så rör sig voltmätaren samtidigt som blinkersen, samma sak om jag slår på hellysen så ser jag hur voltmätaren sjunker... Är det någon som har en aning om vad detta kan bero på? börjar bli trött på att koppla ut batteriet varje gång jag ska stå parkerad en längre tid...

Tacksam för svar
/Erik

User avatar
Rasmus Holmgård
S-Poster
Posts: 55
Joined: 2004-03-29 23:38:23
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Skellefteå
Contact:

#2 Post by Rasmus Holmgård »

Att voltmätaren sjunker när du slår på lyset eller blinkar är väl helt normalt tycker jag.
Är du utan ström då bilen stått ett tag eller kopplar du bort batteriet i förebyggande syfte?
Mvh "Rarre"

944 turbo S -88 SÅLD

User avatar
Fredrik C
Addict
Posts: 1686
Joined: 2004-03-29 10:38:39
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Katrineholm
Contact:

#3 Post by Fredrik C »

Hör inte detta till teknikforumet 8) ?
MVH
Fredrik "Alex" Cednert
PCS 7484

www.968.net
www.968s.com

User avatar
gurra
Sponsor
Posts: 3548
Joined: 2004-03-29 08:48:26
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Stockholm
Contact:

#4 Post by gurra »

Kan ev. också bero på dåliga jordpunkter.
Revline Racing // - http://www.revline.se" onclick="window.open(this.href);return false;
PCS #6556
http://www.youtube.com/user/RevlineRacing" onclick="window.open(this.href);return false;

Mr_Arrow
NA-Poster
Posts: 15
Joined: 2004-04-02 07:15:35
Contact:

#5 Post by Mr_Arrow »

Ja den drar ur batteriet sakta men säkert... det är det som är lite jobbigt....

944_Driver
Addict
Posts: 2289
Joined: 2004-03-29 19:38:47
Bilmodell: 996 C4S, fd 944 83+86
Årsmodell: Vet ej
Location: Kumla
Contact:

#6 Post by 944_Driver »

Elsystem i dessa bilar lämnar lite att önska vad gäller kabeltjocklekar och jordning så lite fladdar på mätaren får man nog leva med. Att kolla över alla jordpunkter kan dock vara en bra idé iaf, det kan kanske minska fladdret lite.

Vad som drar tjuvström kollar du enklast med en multimeter kopplad för att mäta strömmen medan du drar ut säkringarna en och en tills strömmen minskar. Då har du hittat den del av systemet som drar tjuvströmmen och kan felsöka det.

//Magnus
Magnus Karlström

996 C4S -03
BMW 750iL -95
Skoda diesel.. kombi.. vit...

jaganz
S-Poster
Posts: 57
Joined: 2004-04-04 15:01:30
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Höör
Contact:

#7 Post by jaganz »

Kolla jordningen! Många ggr. är den detta som är boven. Helst när när bilen stått stilla under en längre tid!
Att voltmätaren sjunker är ok när du slår på ljuset, men att den reagerar på blinkersen är lite diffust.
Fladdrar voltmätaren med blinkersen eller hur menar du?
Under "påställningen" på våren går jag själv över alla kritiska punkter med 5:56 och mm för att förebygga såna grejor, men alltid händer det något.
mvh janne

Mr_Arrow
NA-Poster
Posts: 15
Joined: 2004-04-02 07:15:35
Contact:

#8 Post by Mr_Arrow »

Tack för alla tips! Ska pilla med detta under helgen nu så får vi se om det ger resultat.

Diver
S-Poster
Posts: 69
Joined: 2004-03-31 18:46:24
Contact:

#9 Post by Diver »

Jag hade problem med båda oljetryck och batterimätarn. Jag tog loss hela konsollen och satte en ORDENTLIG jordkabel från karossen till jorden på konsollen! Nu hoppar INGET när jag slår på den ena med den andra "strömkällan"!!!
/Diver

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: Bing [Bot]