Page 1 of 2
Byte av framfjädrarna
Posted: 2010-03-02 10:37:36
by andypandy
Ska byta framfjädrarna i helgen då jag upptäckte att höger fjäder har gått av.
Kan man byta fjäder utan att påverka hjulinställningen?
Vad bör jag tänka på när jag byter fjädrarna?
Tacksam för alla tips
Re: Byte av framfjädrarna
Posted: 2010-03-02 12:59:25
by Mattias 924
Om du bara lossar stötdämparen i överkant så bör du inte behöva göra någon hjulinställning. Men om du inte nyligen har gjort en inställning tycker jag att du ska göra det i alla fall. Min uppfattning att pengar man lägger på hjulinställning får man tillbaka på däckkontot.

Re: Byte av framfjädrarna
Posted: 2010-03-02 13:32:14
by andypandy
Mattias 924 wrote:Om du bara lossar stötdämparen i överkant så bör du inte behöva göra någon hjulinställning. Men om du inte nyligen har gjort en inställning tycker jag att du ska göra det i alla fall. Min uppfattning att pengar man lägger på hjulinställning får man tillbaka på däckkontot.

Så det innebär att jag lossar de fyra bultarna i motorrummet.
Fäller ut fjäderbenet enligt din bild.
Trycker ihop fjädern.
Lossar bulten på toppen till fjäderbenet för att kunna byta fjädern.
Kommer lämna in den för hjulinställning innan sommardäcken åker på och vill bara vänta ut tiden och vill därför inte ändra den inställningen som finns idag.
Re: Byte av framfjädrarna
Posted: 2010-03-02 13:42:18
by Mattias 924
Jag lossar bara stora muttern i mitten när bilen står på marken. När man sedan hissar upp den så avlastas fjädern och det är bara att vika ut benet år sidan. På med nya fjädern och sikta in stötdämparen i hålet i topplagringen medan en medhjälpare sänker bilen långsamt. Inget krångel med att trycka ihop fjädern. Tar ett par minuter per sida. Jag har bara gjort det på 924 men borde kunna funka på andra också.
EDIT: Akta bromsslangarna.
EDIT II: Om du tittar noga på bilden så ser du att topplagringen sitter kvar i fjäderbenstornet.
Re: Byte av framfjädrarna
Posted: 2010-03-02 13:57:00
by patand
Du behöver nog inte oroa dig för hjulinställningen. Den enda inställning som kan ändra sig när du tar bort fjäderbenet är camberinställningen och den har liten betydelse för gatkörning och i princip ingen betydelse alls för däckens slitage.
Markera med en rits/spik eller något annat hur fjäderbenets camberinställning är innan du plockar bort det så kan du utan problem få tillbaka det på samma inställning.
Eller så gör du som jag gjorde på 931an, maximerade cambern... men det är ju mer för banåka än landsväg förståss.

Re: Byte av framfjädrarna
Posted: 2010-03-02 17:18:59
by andypandy
patand wrote:
Markera med en rits/spik eller något annat hur fjäderbenets camberinställning är innan du plockar bort det så kan du utan problem få tillbaka det på samma inställning.
Vart hittar jag/markerar jag "fjäderbenets camberinställning"?
Jag kommer att montera ett par kortare fjädrar än orginal, måste jag göra något med dämparen innan jag hissar ner bilen efter att jag har monterat fjädern? eller trycks den ihop och anpassar sig?
Re: Byte av framfjädrarna
Posted: 2010-03-02 19:11:27
by Mattias 924
andypandy wrote:
Vart hittar jag/markerar jag "fjäderbenets camberinställning"?
Två bultar som håller fjäderbenet mot spindeln. Sitter horisontellt i bilens längdriktning. Den ena (övre?) är excentrisk och ska alltså sitta i samma läge som innan. Gör du som jag brukar göra så behöver du inte lossa dom.
Stötdämparen sjunker ihop. Är det en gammal dämpare så måste du kanske t.o.m. dra ut den för att den ska vara tillräckligt lång.
Re: Byte av framfjädrarna
Posted: 2010-03-03 14:16:07
by andypandy
Idag har fjädrarna kommit så nu är det bara att invänta helgen för att genomföra bytet.
Tack för alla råd och tips, de underlättar verkligen

Re: Byte av framfjädrarna
Posted: 2010-03-06 18:49:45
by xanlar
patand wrote:Du behöver nog inte oroa dig för hjulinställningen. Den enda inställning som kan ändra sig när du tar bort fjäderbenet är camberinställningen och den har liten betydelse för gatkörning och i princip ingen betydelse alls för däckens slitage.
Nu tänker du lite fel här. Camber har stor betydelse för gatkörning och däckens slitage. All sneslitning beror på felaktig camber. du kanske blandade ihop det med caster
Re: Byte av framfjädrarna
Posted: 2010-03-06 21:53:21
by gurra
Toe påverkar slitaget mycket mer än camber.
Re: Byte av framfjädrarna
Posted: 2010-03-06 23:26:04
by xanlar
gurra wrote:Toe påverkar slitaget mycket mer än camber.
rent slitage ja, men inte sneslitage. det är bara cambern som påverkar
Re: Byte av framfjädrarna
Posted: 2010-03-07 11:37:48
by safe
Nä, camber har liten inverkan på slitage och snedslitning, inom rimliga gränser. Sen har däcksbredd och körstil inverkan. Ju smalare däck och hårdare körstil, desto mindre inverkan har cambern på snedslitning.
På min 911a körde jag 2 grader camber bak på 205 och det gick inte att mäta fram någon slitage skillnad mellan inner och ytterkant när det var dags att byta (1500-2000 mil).
Cambern påverkar dock också toe, så man kan inte justera cambern utan att man påverkar toe i någon mån.
Jag skulle dock rekomendera att åka till den lokala däckfirman och kolla upp hjulinställningen i alla fall om det är en okänd faktor.
Re: Byte av framfjädrarna
Posted: 2010-03-07 15:25:31
by xanlar
safe wrote:Nä, camber har liten inverkan på slitage och snedslitning, inom rimliga gränser.
Fel. cambern är den enda vinkel som inverkar på snedslitning. sliter däcket snett har du fel camber i förhållande till körstil. självklart sliter en bil med ban-inställd camber snett ifall man kör vardagskörning och vice versa.
safe wrote:
Sen har däcksbredd och körstil inverkan. Ju smalare däck och hårdare körstil, desto mindre inverkan har cambern på snedslitning.
Det har du helt rätt i
safe wrote:
På min 911a körde jag 2 grader camber bak på 205 och det gick inte att mäta fram någon slitage skillnad mellan inner och ytterkant när det var dags att byta (1500-2000 mil).
Då har du använt bilen=)
safe wrote:
Cambern påverkar dock också toe, så man kan inte justera cambern utan att man påverkar toe i någon mån.
Jag skulle dock rekomendera att åka till den lokala däckfirman och kolla upp hjulinställningen i alla fall om det är en okänd faktor.
Det har du rätt i. man får ställa camber först och sen justera in toe
Re: Byte av framfjädrarna
Posted: 2010-03-08 11:21:42
by patand
xanlar wrote:Fel. cambern är den enda vinkel som inverkar på snedslitning. sliter däcket snett har du fel camber i förhållande till körstil. självklart sliter en bil med ban-inställd camber snett ifall man kör vardagskörning och vice versa.
Näe här har du faktiskt fel. Felaktig toe inställning påverkar snedslitning mycket mer än felaktig camber.
Ställer man t.ex toe för mycket utåt felaktigt så "plogar" däcken och kanten på insidan av däcken slits oerhört fort.
Camber ger givetvis också snedslitning i viss mån men har betydligt mindre effekt på snedslitning än en felaktig toe inställning.
Re: Byte av framfjädrarna
Posted: 2010-03-08 17:06:39
by jerker67
Har du ett vattenpass med vridbar blåsa ställer du in den mot navet innan rivning sen bara överföra det vid återmontering dvs. blåsan i mitten givetvis passet åt samma håll ......