Någon som har ett bakhjulslager nedmonterat?

Teknik & Trim forum för 924, 944, 968 och 928
Post Reply
xanlar
Turbo-Poster
Bilmodell: Saknar en Porsche

Någon som har ett bakhjulslager nedmonterat?

#1 Post by xanlar »

detta handlar om en tidig 944:a med stålbärarmar.
Skulle justera handbromsen igår och märkte att kronmuttern inte var åtdragen, stubbaxeln glappade 5mm! saxsprinten sitter i så muttern kan inte ha rört sig. skruvar jag åt kronmuttern så låser den upp bakhjulet så nu strår bilen kvar på jobbet. Var hos uzon och handlade nytt lager idag och hans teori var att distansröret mellan de två lagrena har valsats ner av slitage och det låter ju rimligt eftersom den borde vara den svagaste länken i bultförbandet.

Mitt problem är nu att jag måste kunna rulla ut bilen varje dag från verkstan när jag ska jobba då därför kan jag inte fixa bilen förrän jag har ett nytt distansrör. Att ställa bilen ute över natten känns lite väl riskabelt i det området.

Om någon har detta rör löst hemma och kan mäta upp längden på det så kan jag svarva ett nytt nu i helgen. Vore otroligt tacksam! sitter samma på 924:a fram till 85 tror jag. Även måtten på de 2 distanser som sitter i packboxarna, utanför lagrena på stubbaxeln vore bra så kan jag göra nya sådanna för säkerhets skull, men det är inte lika viktigt.

Eller om någon skulle ha dessa delar liggandes köper jag gärna det löst eller med tillhörande vänster bakre länkarm

MVH Andreas
Andreas Larsen

Patrik Börjesson
Turbo-Poster
Bilmodell: 944 -85B

Re: Någon som har ett bakhjulslager nedmonterat?

#2 Post by Patrik Börjesson »

Hmm.. är det samma hjul som du haft strul med tidigare? Träligt, tyvärr kan jag inte hjälpa dig då jag använder bilen dagligen. Hoppas det löser sig!

xanlar
Turbo-Poster

#3 Post by xanlar »

Patrik Börjesson wrote:Hmm.. är det samma hjul som du haft strul med tidigare? Träligt, tyvärr kan jag inte hjälpa dig då jag använder bilen dagligen. Hoppas det löser sig!
Jo det är samma. Troligtvis var distansröret för kort redan när jag bytte lagret och nu har det valsats ner ännu mer så att nya lagrena har fått statiskt moment på sig. blir intressant och ta isär det
Andreas Larsen

xanlar
Turbo-Poster

#4 Post by xanlar »

Röret jag söker längden på är nr 9
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
Andreas Larsen

Post Reply