Page 1 of 3
slutväxel till 968
Posted: 2010-02-24 05:42:49
by jonaslarsson
känner att jag behöver inte en bil som toppar 300km/h om den hade orkat. skulle därför vilja ha en lägre slutväxel. hade räckt att den gjorde max 250 km/h vid 7500 varv finns det något att välja på till 968?
Re: slutväxel till 968
Posted: 2010-02-24 10:52:53
by gurra
Eftersom 968-lådan är en 01E-variant som har gjorts i en uppsjö av olika utväxlingar till Audi borde det vara lätt att hitta. Rimligtvis borde man kunna byta till vilken som helst från 01E-lådorna. Finns tex 4.11 och 4.37 slutväxlar.
Re: slutväxel till 968
Posted: 2010-02-24 17:25:52
by Maxx
Här är en länk som kanske kan vara av intresse:
http://www.elektro.com/~audi/01E/
Det är en sida med info om audilådorna men även lite 968-info för audiägare, men den funkar säkert åt andra hållet också.
Re: slutväxel till 968
Posted: 2010-02-25 04:12:20
by Anders Larsson
gurra wrote:Eftersom 968-lådan är en 01E-variant som har gjorts i en uppsjö av olika utväxlingar till Audi borde det vara lätt att hitta. Rimligtvis borde man kunna byta till vilken som helst från 01E-lådorna. Finns tex 4.11 och 4.37 slutväxlar.
Vad är det för utväxling orginal?
Re: slutväxel till 968
Posted: 2010-02-25 04:31:07
by jonaslarsson
såg att man även kunde byta 5:an och 6:ans utväxling. lär ju inte va en gratis operation eftersom man inte klarar att meka med växelådor själv. men det hade nog gjort en hel del om man kör mycket på bana.
Re: slutväxel till 968
Posted: 2010-02-25 04:44:11
by Anders Larsson
Fast 5:an o 6:an hinner man ju sällan få i på bana så lägre 3:a och 4:a tycker jag behövs också.
Undrar vad en operation med tätare steg genom de flesta växlarna skulle gå på
Längst ned på denna sida finns en film med en 911 RS med neddrevad låda..
http://www.kingdental.co.uk/anfa/porsche/rs/" onclick="window.open(this.href);return false; sååå gött

Re: slutväxel till 968
Posted: 2010-02-25 09:12:13
by gurra
Anders Larsson wrote:Undrar vad en operation med tätare steg genom de flesta växlarna skulle gå på
Vill man ha alla växlar tätare räcker det med att byta slutväxeln, så det är nog det enklaste/billigaste alternativet.
Re: slutväxel till 968
Posted: 2010-02-25 09:16:56
by gurra
Här finns viss info, och drev, till 968 01E-lådan:
http://www.californiamotorsports.net/968.htm" onclick="window.open(this.href);return false;
Re: slutväxel till 968
Posted: 2010-02-25 10:01:42
by SebStein
Tjena!
Har en fråga på samma ämne, hoppas ni inte tycker det är för OT.
Ni som har kört 968CS/968 på bana, hur upplever nu växellådan? Måste man gå ner på 2:an i hårnålar och hinner man få i 5:an på rakaorna? Blir det mycket växlande för att hålla sig på "drivmax"? (nytt ord, uppfann det precis)
Min förra banbil var lågt drevad och 1:an och 2:an användes bara vid start/ut ur depå. 3:an klarade galant långsamma hårnålar. 5:an var ett måste på längre rakor då 4:an varvade ur rätt tidigt. Förutom på rakan var det BARA 3.an och 4:an som användes, helt suveränt!
mvh Sebbe
Re: slutväxel till 968
Posted: 2010-02-25 11:23:03
by Anders Larsson
Ja det drar iväg lite i pris..3500$ för en "kommande" 4.25 slutväxel...ingen billig mod men kul vore det

Re: slutväxel till 968
Posted: 2010-02-25 11:31:16
by Anders Larsson
SebStein wrote:Tjena!
Har en fråga på samma ämne, hoppas ni inte tycker det är för OT.
Ni som har kört 968CS/968 på bana, hur upplever nu växellådan? Måste man gå ner på 2:an i hårnålar och hinner man få i 5:an på rakaorna? Blir det mycket växlande för att hålla sig på "drivmax"? (nytt ord, uppfann det precis)
Min förra banbil var lågt drevad och 1:an och 2:an användes bara vid start/ut ur depå. 3:an klarade galant långsamma hårnålar. 5:an var ett måste på längre rakor då 4:an varvade ur rätt tidigt. Förutom på rakan var det BARA 3.an och 4:an som användes, helt suveränt!
mvh Sebbe
Många kör med 3:an som lägsta växel men jag tycker det ger dålig knuff ut ur långsamma kurvor..5:an åker i på de längsta rakorna.
Men det funkar väl trots allt ganska bra utan att sänka utväxlingen på slutväxeln..968:an är ju ingen bromskloss på bana direkt tack vara att den är så välbalanserad och lättkörd

Re: slutväxel till 968
Posted: 2010-02-25 11:50:19
by SebStein
Det lilla jag har har hunnit köra min så verkar det mig som att den inte är så stark på lägre varv, utan man behöver ligga över 4000 giri föra tt ha drag. (?) Som V6:or jag är van vid har bättre drag på lägre varv har jag fått för mig. Visserligen åxå de på 3 liter.
Mwn att den är snabb på bana är uppenbart, det var därför jag slog till på en CS
Nåja, det kommer visa sig när man får börja nöta asfalt
mvh Sebbe
Re: slutväxel till 968
Posted: 2010-02-25 12:28:43
by Anders Larsson
Ja Variocamen öppnar väl fullt vid typ 4000 v/min så det är ju där kicken kommer, upplever den också som lite seg på låga varv på bana men motorn var ju världens starkaste sugfyra när den kom trots allt men ingen slår ju fler cylindrar + volym.
Tycker den har bra vrid på 6:an vid rask landsvägskörning och det skjuter på duktigt utan att tagga ned, fast då ligger man ju ifs. kanske över 4000 och har max vrid tillgängligt hela tiden, ger en ganska avspänd och mjuk körning trots farten

Re: slutväxel till 968
Posted: 2010-02-26 03:32:31
by jonaslarsson
billigaste alternativet är nog att försöka hitta en 4.375 slutväxel från någon audi komplett låda på skroten blir billigare än den där 4.25 slutväxeln från californian motorsport.
Re: slutväxel till 968
Posted: 2010-02-26 09:40:43
by SebStein
Hmmm... tänker jag fel nu... Om man byter slutväxeln, drevar man väl ner HELA lådan, på alla växlar? Visst är det så? Inte är vet väl bara högsta växeln?
/Sebbe