Page 1 of 1

Kylarvätska problem, hjälp!

Posted: 2010-02-21 17:47:27
by posse944
Hej, har ett problem när det gäller kylarn.

Kylarslangen som går från kylarn till toppen sprack under tomgångskörning i torsdags.

Image

Till problemet:

Bytte slangen och fyllde på kylarvätska igen, fick i ca 2 liter. Sedan efter körning såg det okej ut...
Dock när jag skulle kolla till bilen igen dagen efter så var det nästan tomt i behållaren, men inget hade runnit ut på backen... Så fyllde på igen.. totalt nu ca 4 liter. startade igen och den gick bra, håll temperaturen. Sen lämnade jag bilen i ca 15min och när jag kom tillbaka var det nästan tomt igen... började misstänka någon läcka in i motorn eller värmepaketet men tycke inte att det borde läcka in där när bilen är avstängd. Nu hade jag ingen mer kylarvätska och var tvungen att lämna bilen i Uppsala för att ta mig hem till Norrköping. hoppas någon kan hjälpa mig hitta en lösning innan jag åker upp till Uppsala igen.

Vet någon hur mycket vätska det går i kylarsystemet, hoppas det bara har varit någon luftficka eller isbildning som gjort att inte allt runnit ner ordentligt... eller i värsta fall topplocks packningen.

Så undrar om någon har ett svar på detta problem eller iaf vet hur mycket kylarvätska det går i??

tackar på förhand för hjälp.

Re: Kylarvätska problem, hjälp!

Posted: 2010-02-21 17:53:21
by Kangaroo
Har du luftat systemet efter att det hände? Tror nog att det är luften i systemet som byter plats med vattnet. Sådär (fast inte riktigt sådär mycket) betedde sig min bil också efter att den råkade ut för en ispropp.

Re: Kylarvätska problem, hjälp!

Posted: 2010-02-22 17:26:01
by posse944
Är det ingen som vet hur mycket glykollösning som går i kylsystemet?

Re: Kylarvätska problem, hjälp!

Posted: 2010-02-22 18:37:00
by Lapponia
Hejsan! Jo det ska gå i 8,5 liter i systemet luftat och klart. :)

Re: Kylarvätska problem, hjälp!

Posted: 2010-02-22 18:54:02
by posse944
Det lät bra :) Då är det troligen bara att hälla i mer glykol och och lufta som gäller :lol: