Page 1 of 1

Hur varmt blir ett bromsok?

Posted: 2010-02-17 22:25:57
by YocaL
Ja, kanske en rätt flytande fråga; men anledningen till att jag undrar är för att veta hur hög temp en tätningsring till kolvarna måste klara.
Ev. kan jag ordna billiga tätningsringar via ett företag här i stan.

Posted: 2010-02-18 01:55:43
by gegge
Skivorna kan glöda och beläggen upp till 800grader. Men jag tror inte de blir mer än ett par hundra grader som värst. Färgen sitter oftast kvar, men fukt kokar.

Posted: 2010-02-18 08:17:19
by patand
gegge wrote:Skivorna kan glöda och beläggen upp till 800grader. Men jag tror inte de blir mer än ett par hundra grader som värst. Färgen sitter oftast kvar, men fukt kokar.
Kan ju tänkas att en tätningsring till kolvarna utsätts för lite högre temperatur än snittet för oket iom att beläggen kan bli så varma som 800 grader och det är ju inte långt från beläggen till tätningsringen.

Posted: 2010-02-18 08:30:06
by YocaL
Finns det inte folk på forumet som kör med sådana där "temperatur-klistermärken" på oken?

Re: Hur varmt blir ett bromsok?

Posted: 2010-03-01 14:56:11
by marazas
Hej!
Jag såg att StefanQ här på forum skrev så i sin biltråd after användning av temperaturtejp : "Jag kan härmed informera forumet om att okens maximala yttemperatur efter två banmöten på Sviestad i mitt fall varit 127-132 grader Celsius". forum/viewtopic.php?f=17&t=10660&start=90" onclick="window.open(this.href);return false; (jag hoppas att det är ok att jag länkar till någon annans tråd)

Re: Hur varmt blir ett bromsok?

Posted: 2010-03-01 14:59:28
by YocaL
Instressant att det inte blev varmare.
Jag kunde få tag på packningar som tål 130grader, det tyckte jag lät lite.
Men tydligen var så inte fallet. :)

Re: Hur varmt blir ett bromsok?

Posted: 2010-03-01 15:20:04
by makkanftw
Yttertemp är det han har speccat så kan ju fortfarande tänkas att det blir betydligt varmare runt kolvar?

Re: Hur varmt blir ett bromsok?

Posted: 2010-03-04 19:11:04
by StefanQ
Halloj där,
Helt ok att citera mig!
Antagligen blir det mkt varmare runt kolven för klistermärkerna sitter långt ifrån kolvarna.
Meningen med lapparna var att se om det fanns någon skillnad mellan sidorna respektive fram/bak.
/Stefan