Page 2 of 2

Posted: 2010-02-18 19:15:04
by Cédric
den senare siffran är inte den vid 100 grader nånting?

Posted: 2010-02-19 07:58:10
by firefish
Jag kör med 20W-50 Brad Penn och gjorde större delen förra sommaren. Blev en del slalom och lite annat smiskande samt massor med gatmil.
Intryck:
* Ja, för det första är den grön. Jag blev lite förvånad då jag trodde att "the green oil" var någon miljöflirt.
* Jag har betydligt högre oljetryck, ca ett kilo överlag, baserat helt ovetenskapligt på originalmätaren utan annan hänsyn tagen till oljetemp än att original oljekylare har kunnat hålla tempen på en bra nivå.
* Märker ingen skillnad i oljeförbrukning jämfört med innan. Men den har inte slutat dra olja om jag säger så. Min drar väl en knapp liter på 500 mil vilket ju också är väl inom handbokens stipulerade marginaler.
* Jag upplever den som väldigt lätt för att vara 20W-50, jämfört med andra oljor av samma vikt. Men det är bara en känsla.
* Jag inbillar mig att jag har lite mer (o)ljud från lyftarna nu än tidigare. Det kan vara trams från min sida och även om det är sant så tror jag inte det är något att ta hänsyn till. Men det kom direkt efter att jag skiftade till Brad Penn.

Vad gäller rena siffror som HTHS och tillsatser som ZDDP får man nog lita på tillverkaren och magkänslan.

Jag beställde nyss en låda på 12 qts så jag är nöjd kund iaf.

Posted: 2010-02-19 08:30:19
by Torbjorn968
En liten kul grej är att oljan enligt en Amerikansk motorbyggare (tillverkaren skulle aldrig våga rekommendera detta dock pga amerikansk advokatkultur) är blandbar med 0W-30 olja. 50/50 ger en 10 W 40. Så när det lider mot höst: slurka i lite vinterolja vid påfyllningar.

Posted: 2010-02-19 09:44:17
by patand
Torbjorn968 wrote:50 i 20 W 50 står för viscositet vid vanliga yttertemperaturer. Vad som händer när oljan blir riktigt varm vid hård bankörning finns det ingen standard siffra på. Det är här hokuspokuset börjar.... säger den som är "jävig" och därmed håller sig utanför diskussionen?
Å f-n där ser man. Så att oljan är "50" olja säger egentligen inget om hur tjock den är vid 120 graders oljetemp (som ju är ganska normalt iaf i min turbobil vid bankörning)?!

Kanske därför det märks skillnad på "vardags" 50 olja och "race" 50 olja då... :roll:

Posted: 2010-02-19 09:47:45
by patand
firefish wrote:* Jag inbillar mig att jag har lite mer (o)ljud från lyftarna nu än tidigare. Det kan vara trams från min sida och även om det är sant så tror jag inte det är något att ta hänsyn till. Men det kom direkt efter att jag skiftade till Brad Penn.
När jag tänker efter så fick jag faktiskt en skillnad på ljudet i motorn också. Fast min motor blev nog lite lenare/tystare i ljudet efter bytet till (Brad Penn) 20w50 oljan.

Men jag har ju inte hydraliska lyftare så det är ju inte riktigt samma jämförelse.

Re:

Posted: 2010-02-21 21:41:30
by FSN
Torbjorn968 wrote:50 i 20 W 50 står för viscositet vid vanliga yttertemperaturer. Vad som händer när oljan blir riktigt varm vid hård bankörning finns det ingen standard siffra på. Det är här hokuspokuset börjar.... säger den som är "jävig" och därmed håller sig utanför diskussionen?

//T

Vad är en vanlig yttertemperatur? Jag var ganska säker på att det betyder att oljan skall ha en viskositet mellan 16,3 och 21,9 mm2/s vid 100 grader.

Re: Brad Penn olja 20w-50v - intryck

Posted: 2010-02-22 07:22:36
by Torbjorn968
Jag är ganska säker på att du har rätt! "Vanlig yttertemperatur" är inte speciellt precist.... Men låt oss säga så här då: vid vanlig körning vid vanliga yttertemperaturer så håller oljan ungefär 100 grader? "50" i högerledet representerar oljan vid 100 grader, olika "50" oljor kommer att bete sig olika vid högre temperaturer.

Dags att läsa på :-)!

//T

Re: Brad Penn olja 20w-50v - intryck

Posted: 2010-02-22 09:32:25
by Cédric
70-80 är väl kanske mer vanlig körning. 100-120 är väl mer bankörning.

Re: Brad Penn olja 20w-50v - intryck

Posted: 2010-02-22 11:52:45
by Torbjorn968
.... dags att läsa på med andra ord. Och skaffa en oljetemp mätare...

Min oljetrycksmätare ligger i regel kvar på 5 bar även vid hård bankörning.

//T

Re: Brad Penn olja 20w-50v - intryck

Posted: 2010-02-22 16:41:04
by FSN
Cédric wrote:70-80 är väl kanske mer vanlig körning. 100-120 är väl mer bankörning.
Har ingen bil jag gatkör med oljetempmätare men vid bana ( vilket var ett par år sen nu) så är 100 grader omöjligt. 115-120 är vanligt men kommer utan större problem upp i 130 grader (lite beroende på bana) där jag vanligtvis blir nervös och lyfter av.

Re: Brad Penn olja 20w-50v - intryck

Posted: 2010-02-22 18:43:32
by Jappe
Jag har kört Brad Penn 20w-50w under 2009 och har ett bra intryck av oljan. Bätter oljetryck men färgen (grönaktig) är lite skum mot andra oljor. :mrgreen:
Kommer att köra denna olja under 2010.

Re: Brad Penn olja 20w-50v - intryck

Posted: 2010-03-25 09:02:19
by Torbjorn968
Någon som tävlat med oljan, eller kört riktigt hårt och länge på bana?

//TL

Re: Brad Penn olja 20w-50v - intryck

Posted: 2010-03-25 09:08:54
by patand
Torbjorn968 wrote:kört riktigt hårt och länge på bana?
Ja, om stint på 45 min - 1 timme räknas så.

Vi körde väl med Brad Penn i långloppsbilen också?

Re: Brad Penn olja 20w-50v - intryck

Posted: 2010-03-25 09:17:00
by Torbjorn968
Under större delen av förra säsongen så körde vi Brad Penn, sen bytte Thomas till en Penzoil helmineral om jag minns rätt. Kommer inte ihåg varför :roll:

//T

Re: Brad Penn olja 20w-50v - intryck

Posted: 2010-03-25 14:18:11
by Rikard
Jag körde cirka 700 mil med Brad Penn olja förra säsongen, 2 banmöten och 10 slalomtävlingar. Kan konstatera att oljan klarar höga temperaturer och den verkar hålla bra (oförändrad färg).

Jag är supernöjd och kommer att fortsätta köra med Brad Penn.

Rikard