Brad Penn olja 20w-50v - intryck

Teknik & Trim forum för 924, 944, 968 och 928
Message
Author
User avatar
Nahpets
Addict
Posts: 1763
Joined: 2008-01-28 01:34:48
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Sollentuna
Contact:

Brad Penn olja 20w-50v - intryck

#1 Post by Nahpets »

Hej!

Vilka använde denna olja för bankörning/tuffare körning och hur upplevde ni oljetemp/vattentemp och oljeförbrukning?

Mvh
Stephan

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25403
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

#2 Post by patand »

Vi brukar säga att vi ska undvika oljetrådar... eftersom det finns lika många åsikter som märken. Men om vi kan hålla oss till att bara prata om hur man upplevt just denna olja och inte diskutera fördelar/nackdelar med gentemot andra oljemärken så låter jag tråden ligga kvar... spårar vi ur så låser jag tråden... :)

Nåväl, för att svara på dina frågor Stephan så är jag en av de som använde denna olja förra säsongen och på oljetemp/vattentemp märkte jag ingen större skillnad (läs: inte så jag la märkte till det på mätarna iaf), däremot hade jag högre oljetryck (speciellt vid tomgång med varm olja) jämfört med den 5w-50 olja jag använde tidigare.

För mig har det alltså varit positivt att byta från 5w-50 till (Brad Penn) 20w-50 pga det ökade oljetrycket vid (mycket) varm olja.

Å andra sidan är det nu på vintern en nackdel med 20w-50 oljan eftersom jag måste värma oljetråget med en kupevärmare innan jag startar bilen... ;-)
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

User avatar
Nahpets
Addict
Posts: 1763
Joined: 2008-01-28 01:34:48
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Sollentuna
Contact:

#3 Post by Nahpets »

Aj då, det visste jag inte.
Jag minns Autopower ... olja, Biltema och SAABar :D det var heta topics, precis som Aftonbladets intelligenta artikelrepliker :).

Tack för ditt svar.
Om vi ska hålla oss till viskositeten så blir jag lite undrande varför 5W-50 inte klarar hålla trycket såsom 20W-50, eftersom de har samma index för den varmare delen?

Jag började använda 5W-50 olja, men oljetrycket nådde ibland lite läskigt lågt (under 2 bar) så då blev det avkylningsvarv och sedan var det OK igen.
Med 10W-60 oljan har jag aldrig haft detta problem.

Mvh
Stephan

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25403
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

#4 Post by patand »

Nahpets wrote:Om vi ska hålla oss till viskositeten så blir jag lite undrande varför 5W-50 inte klarar hålla trycket såsom 20W-50, eftersom de har samma index för den varmare delen?
Jag har några teorier:

1. Jag hade tidigare problem med att bilen gick för kallt på landsväg (oavsett väderlek) och för varmt (150+ grader oljetemp) på bana vid varma dagar. Detta visade sig bero på att ventilen till oljekylaren troligen fastnat lite halvöppen pga en gammal halv o-ring som av någon anledning låg i huset för ventilen (jag har ingen aning om varfrån den kom då jag inte öppnat och kollat där tidigare). Nåväl, vid ett tillfälle på Kinnekulle blev oljan så varm och lättflytande så oljelampan blinkade till vid körning och sen lyste den konstant på tomgång, den släcktes inte förrän bilen fått svalna en stund i depån. Körde vidare med samma olja i bilen hela säsongen då den såg bra ut fortfarande men kanske förstörde detta oljans viskositet i viss mån?

2. Viskositeten har ett "intervall" (20,30,40,50 är väl vad som går att köpa?). Det skulle innebära att 50 = 45-54 (följer avrundningsreglerna) så även en olja är klassad för 50 så kanske den egentligen är 45 på en finare skala medan en annan olja med samma klassning kanske är 54?

3. Märket/kvaliten kanske trots allt har betydelse? (vilket iof kanske kan hänga ihop med intervallen för viskositeten?)

Men som sagt var jag märkte mest skillnad på tomgång! Vid körning har jag aldrig (förutom den gången på Kinnekulle) råkat ut för lågt oljetryck trots temperatur på 120 grader. Har inte varit uppe i mycket mer än 120 grader sedan oljekylningen funkar som den ska.

Vad har du för oljetemp när du kör? Kanske är det där ditt problem med 5-w50 oljan låg egentligen, att du får för hög oljetemp?
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

User avatar
Nahpets
Addict
Posts: 1763
Joined: 2008-01-28 01:34:48
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Sollentuna
Contact:

#5 Post by Nahpets »

Tackar för ditt resonemang.

Vet inte vilken temp jag har, tyvärr.
Jag stirrar istället på oljetrycksmätaren.

Och ska jag lyssna på den så är tom märkesfabrikanten (inte Biltema) 5W-50 för lättflytande vid bankörning för min bil samtidigt vill säga att kompisens GT3a gick på denna olja HÅRT på bana och han hade inga som helst problem.

Så vi får nog fortsätta välja baserat på råd, erfarenhet, trial and error och med en massa säkerhetsmarginaler... :)
Jag förstår varför oljetrådar inte är populära.


Mvh
Stephan

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25403
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

#6 Post by patand »

Nahpets wrote:Och ska jag lyssna på den så är tom märkesfabrikanten (inte Biltema) 5W-50 för lättflytande vid bankörning för min bil samtidigt vill säga att kompisens GT3a gick på denna olja HÅRT på bana och han hade inga som helst problem.
Som sagt tidigare... du kanske har problem med oljekylaren så som jag hade? En annan sak är ju att GT3an saknar turbo och som bekant är det ofta högre oljetemp i turbobilar. Så att din kompis GT3a funkade bra på 5w-50 oljan är nog helt enkelt pga lägre oljetemp vilket leder oss tillbaka till frågan om hur hög oljetemp du har i din bil...

Kanske dags installera en oljetempmätare? Min mätare är från Biltema och var både billig och enkel att installera (krävdes en borrning och gängning av hål i oljepluggen för att sätta dit givaren, annars bara lite kabeldragning).

Uppenbarligen har ju märket på oljan ingen betydelse i fallet 5w-50... du körde på "märkesolja" och jag på Biltema... båda hade lite problem med 5w-50 (även om jag bara upplevde problem vid väldigt hög oljetemp som sagt och din oljetemp är okänd)
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

User avatar
Cédric
Addict
Posts: 4621
Joined: 2004-09-20 22:10:24
Bilmodell: 924 turbo, 924
Årsmodell: 1980
Location: Stockholm
Contact:

#7 Post by Cédric »

Ja, oljetrådar är alltid lika spännande. Det är ju inte lätt att jämföra när det inte finns vetenskapliga jämförelser. Det finns ju huuur många parametrar som helst som kan skilja olika tillfällen från varandra.

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25403
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

#8 Post by patand »

Cédric wrote:Ja, oljetrådar är alltid lika spännande. Det är ju inte lätt att jämföra när det inte finns vetenskapliga jämförelser. Det finns ju huuur många parametrar som helst som kan skilja olika tillfällen från varandra.
Precis! :)
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

User avatar
FSN
Raceputte
Posts: 1557
Joined: 2004-03-29 19:00:19
Bilmodell: 924S med 968 drivlina
Årsmodell: 1986
Location: Göteborg, TORSLANDA
Contact:

#9 Post by FSN »

En 5w50 olja borde ha en hel del viskositetsförbättrare för att få bra kallstartviskositet. Det behöver inte en 20w50 ha (inte i samma utsträckning iallafall...). Borde betyda att en 20w50 är stabilare vid höga temperaturer... eller?

OBS!! Oavsett fabrikat, tillverkare och allt annat orelevant som stänger tråden...

Denna tråden går går spikrakt mot en tidig död...... :roll:
[color=blue] /Fredrik Svensson[/color]


[size=75][color=blue] 924S2 Rennwagen -86
Kosmic T7 Rotax Max Challenge -04
[/size][/color]

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25403
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

#10 Post by patand »

FSN wrote:En 5w50 olja borde ha en hel del viskositetsförbättrare för att få bra kallstartviskositet. Det behöver inte en 20w50 ha (inte i samma utsträckning iallafall...). Borde betyda att en 20w50 är stabilare vid höga temperaturer... eller?
Ja så kan det säkert vara! Att oljan uppfyller "50" kravet kanske inte innebär att den är stabil vid ÄNNU högre temperaturer än vad kravet ställer? Frågan är ju vid vilken temperatur man mäter viskositeten för att få fram att oljan är en "50" olja.
FSN wrote:OBS!! Oavsett fabrikat, tillverkare och allt annat orelevant som stänger tråden...

Denna tråden går går spikrakt mot en tidig död...... :roll:
:lol:
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

User avatar
Nahpets
Addict
Posts: 1763
Joined: 2008-01-28 01:34:48
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Sollentuna
Contact:

#11 Post by Nahpets »

Positivt tänkande :) !!

Jag gillar ju att borra och installera nya grejer. Så en extern mätare kan vara en idé.
Vilken tempintervall ligger oljan på (hälsosamt i våra turbosar) vid bankörning?

Olja, däck och chassi ... är diffusa variabler där ens egna erfarenheter spelar stor roll. Så det finns inga klara svar här. Men jag tycker det går bra än så länge :).

Oavsett om min bil kyler oljan taskigt så klarar 10W-60 att leverera tjockare olja => högre tryck. Sedan så är har ju trimmade bilar mer effekt att spotta ut, så det blir ju varmare med om inte kylningen också "trimmas".

Mvh
Stephan

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25403
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

#12 Post by patand »

Nahpets wrote:Vilken tempintervall ligger oljan på (hälsosamt i våra turbosar) vid bankörning?
Upp till 120 grader är normalt i min iaf. Över det hade jag ibland som sagt när det var problem med oljekylningen.
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

User avatar
safe
Addict
Posts: 1427
Joined: 2007-06-08 16:55:30
Bilmodell: 911or, 931, 924
Årsmodell: Vet ej
Location: Stockholm
Contact:

#13 Post by safe »

FSN wrote:En 5w50 olja borde ha en hel del viskositetsförbättrare för att få bra kallstartviskositet. Det behöver inte en 20w50 ha (inte i samma utsträckning iallafall...). Borde betyda att en 20w50 är stabilare vid höga temperaturer... eller?

OBS!! Oavsett fabrikat, tillverkare och allt annat orelevant som stänger tråden...

Denna tråden går går spikrakt mot en tidig död...... :roll:
En 5W50 olja har definitivt viskositetsförbättrare för att oljan ska vara tjockare vid höga temperaturer. Dessa försämras med tiden och temperaturen, efter 1000 mil (spekulerar) kanske det bara är en 5w30 olja, eller något annat.

Jag minns att Statoil hade en race olja (typ 20w50 olja) som användes mycket inom PCSR, den skulle vara helt utan viskositetsförbättrare. Vilket skulle göra den mer konsekvent.

Utöver detta har inte 2 olika oljor med samma märkning exakt samma viskositetskurva till att börja med. Jag har jämfört datablad för olika oljor och kommit fram till detta i alla fall.

Ska man tänka ett steg till; Blir en 10w40 lika varm som en 10w50 vid samma belastning? 10w40 oljan borde ju ha lägre friktionsförluster.
/Magnus Wennerberg
911 Targa -77
911 -69 (RSR:ish)
924 -79 (Rostsmurfen)
931 -79 (Finrenovering)

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25403
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

#14 Post by patand »

safe wrote:Jag minns att Statoil hade en race olja (typ 20w50 olja) som användes mycket inom PCSR, den skulle vara helt utan viskositetsförbättrare. Vilket skulle göra den mer konsekvent.
Kan ju tänkas att det är detsamma för andra 20w50 (race) oljor då. Kanske en förklaring till att jag sett en viss skillnad vid byte från 5w50 (den oljan hade definitivt inte gått 1000mil vid bytet, däremot utsatts för lite ovarsam behandling kan man ju säga...)
safe wrote:Utöver detta har inte 2 olika oljor med samma märkning exakt samma viskositetskurva till att börja med. Jag har jämfört datablad för olika oljor och kommit fram till detta i alla fall.
Lite samma tanke som min teori kring vad "50" egentligen betyder om man jämför två olika oljor.
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

User avatar
Torbjorn968
Addict
Posts: 1871
Joined: 2006-05-14 14:29:47
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Stockholm
Contact:

#15 Post by Torbjorn968 »

50 i 20 W 50 står för viscositet vid vanliga yttertemperaturer. Vad som händer när oljan blir riktigt varm vid hård bankörning finns det ingen standard siffra på. Det är här hokuspokuset börjar.... säger den som är "jävig" och därmed håller sig utanför diskussionen?

//T
Numera en liten Miata. Om nån har en fin 968 CS, en gul (inte brandgul") hör gärna av er. Det skall bli en till sån i mitt liv!

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: Bing [Bot]