Page 1 of 1

Smäller någonstans i bakvagnen vid acceleration

Posted: 2010-02-14 22:59:56
by mxputte
Vet inte om det fanns någon tråd om detta.

Men jag har en fråga.
Ibland vid acceleration så börjar bilen studsa (mina bakdämpare är helt kassa) antaglien för att den får fäste osv. Dock är det konstigt för att detta hände förrut på snöunderlag, då kan det väl ändå inte vara bra fäste? Men när den hoppar lite så börjar det liksom smälla någonstans från bakvagnen.
Är det någon som vet vad det kan vara eller har varit med om liknande? Kanske är det att stötdämparna som når botten eller toppläge?
tror ni att det skulle försvinna med nya dämpare?

Posted: 2010-02-15 08:52:33
by patand
Låter märkligt att det bara skulle vara dämparna som åstadkommer detta.

Men varför inte börja med att investera i nya dämpare och se vad som händer? Du har ju tydligen konstaterat att nya dämpare behövs iaf?

Byta bakdämpare gör man väldigt enkelt (4 skruvförband att lossa) och man måste ju inte köpa värsta dämparna för att det ska bli klart bättre än gamla slut dämpare så det behöver inte bli speciellt dyrt heller.

Posted: 2010-02-15 10:11:38
by Utzon.se
När gummit runt torsionsstavarna blir sämre tillåter det att torsionsstavarna rör sig framåt vid acceleration och bakåt/neråt vid inbromsning.
Att gummit är slut märks först med att man får kompensera med ratten lite när man gasar och bromsar (bilen svänger lite med bakändan) och när de är riktigt slut brukar det smälla när man gasar eller bromsar för då tar stål i aluminium.

Posted: 2010-02-15 10:47:07
by mxputte
Okej det låter som att det skulle kunna vara det som är problemet.
Tack för tipset!

Posted: 2010-02-15 11:56:40
by mxputte
patand wrote: Men varför inte börja med att investera i nya dämpare och se vad som händer? Du har ju tydligen konstaterat att nya dämpare behövs iaf?

Byta bakdämpare gör man väldigt enkelt (4 skruvförband att lossa) och man måste ju inte köpa värsta dämparna för att det ska bli klart bättre än gamla slut dämpare så det behöver inte bli speciellt dyrt heller.
Det är min nästa sak på inköpslistan, ska köpa coilovers runt om :D . Fram behöver också bytas nämligen. Tänkte köpa KWs kit, vet du hur dem är? Borde duga iaf.

Posted: 2010-02-15 12:05:01
by patand
mxputte wrote:Det är min nästa sak på inköpslistan, ska köpa coilovers runt om :D . Fram behöver också bytas nämligen. Tänkte köpa KWs kit, vet du hur dem är? Borde duga iaf.
Fram har du coilover redan (det är ju standard på bilar med McPherson framvagn)... men jag antar du vill byta till ställbara coilovers... ;)

Har ingen aning om hur KWs kit är. Säkert 200% bättre än dina gamla dämpare iaf... :D

Posted: 2010-02-15 12:13:00
by mxputte
Japp det var det jag menade. Iom att det inte sitter coilovers bak original är väl för att det är torosionstavar och det. (är inte så high på denna typ av bakvagn :roll: ). Tips på lite info ang den?
Behöver jag göra om något om jag ska byta till coilovers bak?

Posted: 2010-02-15 13:14:01
by patand
mxputte wrote:Japp det var det jag menade. Iom att det inte sitter coilovers bak original är väl för att det är torosionstavar och det. (är inte så high på denna typ av bakvagn :roll: ). Tips på lite info ang den?
Behöver jag göra om något om jag ska byta till coilovers bak?
Jo det är torsionsstavar bak original. Dvs inga sprialfjädrar.

Det finns två alternativ för att få coilover bak. Antingen köper du en coiloversats med en relativt svag fjäder och behåller torsionsstavarna. Eller så köper du en coiloversats med en starkare fjäder och tar bort torsionsstavarna.

Köper du en sats som passar för din bil så ska du inte behöva göra om något (utom möjligen ta bort torsionsstavarna som nämnt ovan).

Posted: 2010-02-15 13:18:15
by mxputte
Alltså är andra alternativet bättre för min del eftersom gummit runt torsionsstavarna ändå är slitna. Då kan jag lika gärna köpa hårdare fjäder och ta bort dem. En annan fördel med det borde ju vara att man spar en del vikt? :)
Är det mycket jobb för att ta bort dessa?

Posted: 2010-02-15 13:40:29
by Mattias 924
Du måste byta gummi alla fall och det är inte svårt.

EDIT: När jag läser igen så vet jag inte hur du menar men hur som så måste du byta gummbussningarna.

Posted: 2010-02-15 13:45:20
by mxputte
Okej, tack för hjälpen ;)

Posted: 2010-02-15 14:02:20
by claves
Kolla att avgasröret sitter fast!

/C

Posted: 2010-02-15 14:07:54
by mxputte
Avgasröret sitter som gjutet med nya gummiupphängningar också! ;)