Page 1 of 1
Bygga ny motor 2,7L 16v??
Posted: 2010-01-31 10:55:40
by 944norr
Som nybliven 944 ägare har jag lite funderingar
Vad passar/fungerar bra ihop??
Vet av ett 2,7l block (komplet utan topp)
passar s2ans eller 968ans 16v topp direkt på?
Finns det bra trimm insug/spjällhus med separata spjäll?
Extraktor grenrör...
Prisvärt mappbart sprut
Siktar på en bra och hållbar motor med 230-260hk
Många funderingar.. mycket tacksamm för svar
Justja

hur är det med s2 topp på 2,5l motorn eller finns det olika 16v toppar???

Posted: 2010-02-02 10:08:44
by safe
Vet inte om toppen passar, men kolvarna i 4-ventilsmotorerna har andra urfräsningar för ventilerna än 2-ventils kolvarna.
Fast det är samma borrning i 2.7an som i 3 litersmotorerna kan du inte använda dessa kolvar då höjden på kolvbulten skiljer, du skulle fel kompression.
Det finns säker något annat som skiljer också, typ vatten och/eller oljekanaler.
Släng i en 3.0 vev i 2.7 blocket så får du ju 3 liter, då kan du också använda 3.0 kolvarna som är gjorda för 4a ventiler. Att skaffa en komplett 3.0 motor från början är nog bätte...
Separata spjäll får du nog bygga själv. Köp 4 Jenvey spjäll och svetsa ihom ett insug som passar.
Det är kul med sug trim, men väldigt dyrt! Gamla tumregeln på 1000kr per hk är inte helt ute och cyklar....
Posted: 2010-02-02 10:15:54
by Pehr Johnsson
16 Ventil topp på en 2.5 liters motor finns ju orginal i 944S med 190Hk.
Re: Bygga ny motor 2,7L 16v??
Posted: 2010-02-04 11:49:53
by Pehr Johnsson
944norr wrote:
Justja

hur är det med s2 topp på 2,5l motorn eller finns det olika 16v toppar???

Det är olika 16v toppar på S och S2. Större kolvar/cylindrar på S2
Posted: 2010-02-04 21:41:59
by 944norr
Pehr Johnsson wrote:16 Ventil topp på en 2.5 liters motor finns ju orginal i 944S med 190Hk.
Tack för svaren... men
en 16v topp till S:en är ju omöjlig att hitta
Så därför funderar jag om det går att fixa till en s2 eller 968 top på en 2,5a
att det är olika kolvar mellan 8v/16v har jag redan listat ut...
Men om det skiljer något mellan 2,5 och 3,0 topparna och vad, är det bara olje eller vatten kanaler eller är det totalt helt olika

Posted: 2010-02-04 22:08:20
by gurra
Jag skrev ett svar på en snarlik fråga i en köpestråd häromdagen:
---
Alla 2.5l block är likadan. Dvs ett block från 2.5l 8v passar 2.5l 16v.
Däremot är kolvarna precis som du misstänker specifika för 2.5l 16v.
3.0l 16v topparna passar inte 2.5l-blocken så inga andra 16v-toppar fungerar på S-motorn.
---
Det som gör att en topp från 2.7l N/A eller 3.0l S2/968 inte passar på 2.5l-blocken är vattenkanelen. Den kan dock svetsas om så det är inte omöjligt.
Posted: 2010-02-05 19:52:11
by Henka_E
Gurra - en 16V topp från en 928 då? Tidiga 928S har ju samma borr.
3.0 16V på 2.5 - då behöver man bearbeta förbränningsrummen också iom att cyl diam skiljer - eller?
Posted: 2010-02-05 19:58:52
by Erol
Henka_E wrote:3.0 16V på 2.5 - då behöver man bearbeta förbränningsrummen också iom att cyl diam skiljer - eller?
Tror det är samma borr, då många använder 8v toppar på 3 liters
turbobyggen, då brukar de endast svetsa om vattenkanalen.
/ Erol
Posted: 2010-02-06 14:39:25
by Henka_E
3.0: 104 x 88
2.7: 104 x 78.9
2.5: 100 x 78.9
Alltså inte samma borr. Kanske inte spelar roll i turbo fallet, du höjjer ju bara kompet mer -men om du går åt andra hållet, 3.0-topp på 2.5 block så borde det bli tokigt.... Borde mao vara mer än bara vattenkanalen, därav frågan.
Posted: 2010-02-08 23:22:39
by 944norr
Vi kommer att prova oss fram nu

2,5L na block
Kolvar vet vi inte ännu...
968 topp med dubbla avgaskammar!!!
ev. separata spjäll
Standalone sprut
..........

Posted: 2010-02-09 08:35:54
by Olli951
Det finns säker något annat som skiljer också, typ vatten och/eller oljekanaler
If you have a 1989 2.7L (only year 2.7L was made) you can use either S2 or 968 head directly. 2.7L block is the same as 944 S2 one.
If you have a 2.5L block, then just pick up 944 S 16V head.
If you are planning to build a 3.0L turbo with 8V head, two ways to do it. Either use a 2.7L head which is a direct bolt on or have front left corner of the 2.5L head modified.There's a slight difference on water jackets.
If you plan to use 2.7L block with 16V head, pickup also 16V pistons some where, S2 or 968 ones.
Here's a S2/2.7L block
Same block with 2.7L head
2.5L 951 block
2.5L head & block
from these pictures you can easily see the differences of front left corner's water jackets
Vi kommer att prova oss fram nu
2,5L na block
Kolvar vet vi inte ännu...
968 topp med dubbla avgaskammar!!!
Most likely this combo will not work. I have never seen a modified 16V S2 or 958 head for 2.5L block. It's much harder to modify 16V than 8V head to be fit to 2.5L block
Re:
Posted: 2010-03-10 18:25:51
by JohanX
944norr wrote:Pehr Johnsson wrote:16 Ventil topp på en 2.5 liters motor finns ju orginal i 944S med 190Hk.
Tack för svaren... men
en 16v topp till S:en är ju omöjlig att hitta
Så därför funderar jag om det går att fixa till en s2 eller 968 top på en 2,5a
att det är olika kolvar mellan 8v/16v har jag redan listat ut...
Men om det skiljer något mellan 2,5 och 3,0 topparna och vad, är det bara olje eller vatten kanaler eller är det totalt helt olika

Jag kan kolla i mitt garage i helgen, tror jag har en extra 944S topp där fast i uselt skick som jag minns det. Är detta intressant? Annars orkar jag inte leta fram det just nu.