Page 1 of 2

Tips på turbo..

Posted: 2010-01-25 10:07:48
by Bubby
Hej!!

Står lite frågande till vilken turbo som man ska välja..

Är mest ute efter bra spoolup, men ska ju orka hela registret..

Kullagrat vore ju det ultimata, men bolton har ju sina fördelar..

Siktar på att få ut runt 350hk, men turbon bör väl kunna klara runt 400hk..

Kolla gärna min biltråd för vad som redan är gjort med motor o kringutrustning.

MVH Bubby!

Posted: 2010-01-25 16:24:11
by JBlom

Posted: 2010-01-25 20:34:58
by Dea
Jag tror hybriderna med Garrett kompressor är lite modernare, t.ex http://www.speedforceracing.com/index.php?productID=746

/Dea

Posted: 2010-01-25 22:46:47
by Rikard
Jag är mycket nöjd med min Garrett GT2871R. Min 2,5 litersmotor gav 347 hästar vi 1,2 Bars laddtryck. Mycket bra spool-up!

Rikard

Posted: 2010-01-25 23:26:34
by Bubby
Hittar lite hybrider på www.034motorsport.com frågan är hur mycke man måste bygga om för att få dit dom?.. kullagrat vore ju drömmen.. =)

//Bubby!

Posted: 2010-01-26 10:05:05
by gurra
Det är svårt att rekommendera annat än en riktig kullagrad GT-turbo. Men det är klart, det blir en hel del extra arbete. Har du bestämt dig vilken väg du vill gå (bolt-on eller inte) eller vill du ha turbotips inom resp. kategori?

Posted: 2010-01-26 11:30:36
by Bubby
gärna tips inom vardera kategori.. ska man bygga om vore tips på vad som krävs i såfall.. har ju maskinen urtagen så ska det göra så är det väl läge nu..

Nån erfarenhet av gt turbos med kkk avgashus?

Posted: 2010-01-26 17:29:21
by Dea
Den från SFR går att få med kullager för $450 extra men det är ju inte en riktig "GT".

/Dea

Posted: 2010-01-27 19:54:51
by Bubby
Får nog bli nåt kullagrat från typ SFR om jag inte springer på nåt billigare alternativ.. typ KKK K26/k27 eller lätt beggad gt30xx eller gt28xx...

Posted: 2010-01-28 10:28:51
by gurra
Bubby wrote:gärna tips inom vardera kategori.. ska man bygga om vore tips på vad som krävs i såfall.. har ju maskinen urtagen så ska det göra så är det väl läge nu..

Nån erfarenhet av gt turbos med kkk avgashus?
KKK-fläns på avgashuset på en GT-turbo är inte till så stor hjälp då turbons centersektion har andra mått så turbon hamnar i fel läge och kan inte monteras direkt på motorfästet.
Mao måste man ändå svetsa om crossover-röret samt ordna en adapter mellan turbo och motorfästet.

Posted: 2010-01-28 10:37:10
by gurra
Mina två alternativ:

Kullagrad T-series 57 trim turbo med KKK avgashus (bolt-on) = 15400 kr ink. moms.

Garrett GT3071R (inte bolt-on) = 14400 kr ink. moms.


Mvh Gustaf

Posted: 2010-01-28 10:42:28
by Bubby
Tack för det..

Kullagrad T-series 57 trim Turbo låter ju som ett lämpligt alternativ..

Springer man på ett gt3071R så får man väl bygga om isåfall.. men då ska det vara för att det är bra pris på det..

Mvh Christer!

Posted: 2010-01-28 11:37:32
by gurra
Skicka ett mail på gustaf@revline.se om du är intresserad!

Posted: 2010-01-28 12:18:50
by Bubby
är det samma modd för att få dit ett turbonetics gt-k 350 som för ett garrett gt3071R?

Vad är lämplig AR. på avgassidan oavsett modell?

Posted: 2010-01-28 15:26:10
by gurra
GTK har större centersektion än GT men har aldrig provmonterat GTK på 951 så kan inte svara på exakta skillnader.

Lämplig a/r är 0,63 om du har T3-hus.