Page 1 of 1

transaxel..

Posted: 2010-01-23 08:53:32
by blom
hej,jag har en 924 -77 som är under ombyggnad. motorn som jag monterar skall ge c:a 160 hk och 450-480Nm. undrar nu om nägon knäckt en transaxel eller om jag kan förvänta mig att den håller.....


mvh blom

Posted: 2010-01-23 10:02:08
by firefish
Stoppar du i en turbodiesel eller?

Posted: 2010-01-23 10:51:05
by rob3rt
firefish wrote:Stoppar du i en turbodiesel eller?
Det var också min första tanke.. :)

Posted: 2010-01-23 10:56:47
by blom
stämmer bra: 1,9tdi med 1,6 bar och en massiv intercooler..

mvh blom

Posted: 2010-01-23 11:22:43
by Patrik Börjesson
intressant projekt :D var är tråden? ;)

jag tror transaxeln håller, det är nog värre med växellådan, vet inte om det skiljer på transaxeln till turbobilarna eller 968orna? dom är det ju betydligt mer effekt i.

Posted: 2010-01-23 11:42:37
by firefish
Det beror ju på vad du ska ha för däck. Med r-däck kan det nog gå i kras rätt fort.

Posted: 2010-01-23 18:42:08
by blom
växellådan som skall användas är audis 6-växlade ARX låda, sitter i 100,s4,s6,a8 och s8. jag har fått verifierat att den skall hålla för vridet och sinterkoppling.

återkommer när bitarna börjar på att falla på plats.

Posted: 2010-01-23 18:43:59
by 944_Driver
Har inte 924 en axel som är som ett sugrör ungefär? Inbillar mig att 924 turbo och 944:ans är grövre.

//Magnus

Posted: 2010-01-23 18:55:03
by Cédric
924 20mm, 924 turbo/944 25mm om jag minns rätt..

Posted: 2010-01-23 23:48:55
by patand
blom wrote:stämmer bra: 1,9tdi med 1,6 bar och en massiv intercooler..
Spännande! :) Har ju en Audi A3 1,9TDiS som pendlarbil. Tror en sådan motor i en 924a blir rätt snål! I A3an med automatlåda ligger jag mellan 0,5 och 0,55 l/mil och en 924a har ju bättre CW värde, är lättare och dessutom manuell.

Kanske inte så snål med det trim som du utsätter motorn för men vore ändock intressant att veta hur förbrukningen blir. :)

Posted: 2010-01-24 01:13:12
by gegge
Beror nog på körstil med. Gissar att du byter kopling med?

Som ren räkneövning är momentet på drivaxlarna betydligt högre än på transaxeln. Så den borde hålla.

Trots allt är 480Nm "bara" samma kraft som kroppsvikten och en lite längre nyckel.

Posted: 2010-01-24 02:00:04
by blom
jag är ingen racekille(tyvärr), men gillar att det går undan och dessutom skattebefriat... är det samma längd och infästning på "transröret" 924-944
om båda har audilåda.


mvh blom