Page 1 of 2
lbs tillnm
Posted: 2010-01-20 08:32:53
by fh
Hej.
Är det någon som vet hur mycket 1 lbs är nm?
Det gäller bakfjädrar till coilovers.
Tacksam för hjälp.
Ha det bra
Fredrik
Posted: 2010-01-20 09:01:27
by JBlom
Posted: 2010-01-20 09:19:31
by safe
Om man ska vara petig så är 1 lbs är ingenting i nm, eftersom det inte är samma storhet.
Har ett bokmärke jag hittade tidigare:
http://people.physics.anu.edu.au/~amh11 ... versio.htm
Posted: 2010-01-20 17:38:46
by Maxx
Nm är dessutom fel enhet. Vridmoment mäts i newtonmeter. För spiralfjädrar till coilovers så är det N/mm som gäller, eller lbs/in om man så vill.
Posted: 2010-01-21 09:25:36
by fh
Hej.
Tack för svaren.
Är det någon skillnad i hårdhet på hjälpfjäder eller en vanlig fjäder med samma n/mm?
Varför jag frågar är att jag har en fjäder som är 87,5 n/mm men de rekomenderar 150-200 n/mm(turbo cup) om man kör utan stavar och vill ha den hård,
min bil är hård med dessa fjädrar på 87,5 n/mm. Kan det bero på att det är en vanlig fjäder?
Ha det bra
Fredrik
Posted: 2010-01-21 09:59:36
by patand
N/mm är alltid N/mm oavsett om det är en vanlig fjäder eller en hjälpfjäder... hårdheten är alltså densamma.
Posted: 2010-01-21 11:06:58
by Ragnar Joensen
N/mm är enkelt sagt den kraft som skall till för att trycka ihop en grej en viss distans. 87,5 N/mm beskriver att det krävs motsvarande 87,5 Newton att trycka ihop grejen en millimiter. Detta gäller oavsett om det är en hjälpfjäder, en fralla eller rumpan på din tjej.
Tänk på att det även andra saker som påverkar din bils hårdhet. Kräningshämmare, vissa dämpare och däcksprofil såelar in i ekvationen.
Ragnar
Posted: 2010-01-21 11:59:30
by Cédric
Känns bilen hård som i stötig så är det till största delen pga stötdämparna. ÄR du ute efter räserbilshårt så är ju uppgraderingen en bra grej. Du får ju avesvärt mindre rörelser på karossen.
Posted: 2010-01-22 09:01:54
by fh
Hej igen.
Varför jag undrar är att det verkar fungera bra med mina 87,5 n/mm fjädrar fast att alla säger att de är för små.
Bilen ligger perfekt i höjd. Dämparna är ställbara i 34 lägen och när jag har dem på det mjukaste så gungar bilen lite men ställer jag dem i mittenläge så är bilen stenhård.
Därför undrar man ju om det är något annat som är fel eller om det kan fungera med dessa fjädrar, är rädd att den blir mycket högre om jag tar en hårdare fjäder.
Tacksam för era kommentarer.
Ha det bra
Fredrik
Posted: 2010-01-22 10:19:55
by patand
fh wrote:Hej igen.
Varför jag undrar är att det verkar fungera bra med mina 87,5 n/mm fjädrar fast att alla säger att de är för små.
Bilen ligger perfekt i höjd. Dämparna är ställbara i 34 lägen och när jag har dem på det mjukaste så gungar bilen lite men ställer jag dem i mittenläge så är bilen stenhård.
Därför undrar man ju om det är något annat som är fel eller om det kan fungera med dessa fjädrar, är rädd att den blir mycket högre om jag tar en hårdare fjäder.
Tacksam för era kommentarer.
Ha det bra
Fredrik
Varför byta om du är nöjd med det du har?
Bilen blir inte högre av hårdare fjädrar. Om den ska bli högre behöver fjädrarna vara längre inte hårdare.
Posted: 2010-01-22 10:22:43
by Pehr Johnsson
patand wrote:fh wrote:Hej igen.
Varför jag undrar är att det verkar fungera bra med mina 87,5 n/mm fjädrar fast att alla säger att de är för små.
Bilen ligger perfekt i höjd. Dämparna är ställbara i 34 lägen och när jag har dem på det mjukaste så gungar bilen lite men ställer jag dem i mittenläge så är bilen stenhård.
Därför undrar man ju om det är något annat som är fel eller om det kan fungera med dessa fjädrar, är rädd att den blir mycket högre om jag tar en hårdare fjäder.
Tacksam för era kommentarer.
Ha det bra
Fredrik
Varför byta om du är nöjd med det du har?
Bilen blir inte högre av hårdare fjädrar. Om den ska bli högre behöver fjädrarna vara längre inte hårdare.
Men en mjuk fjäder "sätter" ju sig mer! Eller är jag ute på hal is igen ???
Posted: 2010-01-22 11:31:49
by patand
Pehr Johnsson wrote:Men en mjuk fjäder "sätter" ju sig mer! Eller är jag ute på hal is igen ???
Jo förvisso, men så stor skillnad ska det väl inte bli i höjd pga fjädern är hårdare, då måste man ju ha en väldigt mjuk fjäder innan och inga gasstötdämpare som hjälper till att lyfta...
Lite skillnad kanske det blir men det borde vara försumbart och har man "coilovers" bak som denna bilen i tråden så är det antagligen ställbara fjäderskålar, bara att skruva ner då om det blir för högt.

Posted: 2010-01-22 11:34:43
by patand
fh wrote:min bil är hård med dessa fjädrar på 87,5 n/mm. Kan det bero på att det är en vanlig fjäder?
Du kanske har stavarna kvar?
Posted: 2010-01-22 11:45:19
by Pehr Johnsson
patand wrote:Pehr Johnsson wrote:Men en mjuk fjäder "sätter" ju sig mer! Eller är jag ute på hal is igen ???
Jo förvisso, men så stor skillnad ska det väl inte bli i höjd pga fjädern är hårdare, då måste man ju ha en väldigt mjuk fjäder innan och inga gasstötdämpare som hjälper till att lyfta...
Har gasdämpare även fjädrande effekt? Vanliga stötdämpare går ju att komprimera med tryck.
Posted: 2010-01-22 12:20:06
by patand
Pehr Johnsson wrote:Har gasdämpare även fjädrande effekt? Vanliga stötdämpare går ju att komprimera med tryck.
Gasdämparna har en fjädrande effekt. Det är tryck i dämparen som hjälper till att trycka ut kolven efter en kompression. Givetvis går även gasdämpare att komprimera med tryck, det är ju det de är till för. Men kolven glider sakta ut även utan fjäder om du trycker in den. Det är ingen stor fjädrande effekt men den finns där.
Vanliga dämpare måste ha fjädern som drar ut dem.