Page 1 of 2
944S går dåligt på tomgång.
Posted: 2010-01-13 11:14:29
by Freddan
När man gasar till och sedan släpper gasen så går varvar den
ner så att den nästan dör och sen försöker den nog kompensera genom
att "gasa till" lite för att sedan dala ner i varv och stanna.
Vad kan detta bero på??
Kan tomgångsmotorn som sitter under insuget vara kass??
Kan denna rengöras?? Eller kollas om den är kass på något sätt??
//Fredrik
Posted: 2010-01-13 17:16:43
by jonaslarsson
jag har exakt samma problem på min 968 hittar inte vad felet är.
Posted: 2010-01-13 17:34:47
by Patrik Börjesson
Min 944 N/A beter sig liknande när den är kall. Sålänge den inte dör är det inget större problem.
Posted: 2010-01-13 17:35:28
by gurra
Kolla tomgångsmotor, tps och ställ sedan tomgången enligt boken.
Posted: 2010-01-14 07:51:41
by Freddan
Tomgångs motorn är den som sitter under insuget va?? Det är en liten silverfärgad cylinder med en kontakt i ena änden??
Hur kollar man om den är kass??
//Fredrik
Posted: 2010-01-15 08:10:08
by Freddan
Är det ingen som vet hur man kan kolla denna?? Någon sorts fuktionskontroll måste väl finnas??
Det räcker kanske med att rengöra den???
//Fredrik
Posted: 2010-01-15 08:21:57
by Spånet
Freddan wrote:Är det ingen som vet hur man kan kolla denna?? Någon sorts fuktionskontroll måste väl finnas??
Det räcker kanske med att rengöra den???
//Fredrik
Prova att lossa slangen och spruta i lite 5-56 el liknande till at börja med.
Det är rätt mycket jobb med att demontera den.
MVH Lasse
Posted: 2010-01-15 08:47:18
by Peter O
Ovanstående tips gjorde stor skillnad på min 951. Tidigare hörde man riktigt hur det kärvade och tomgången pendlade friskt, men efter några rejäla doser WD 40 i slanganslutningen så blev det mycket stor skillnad.
Posted: 2010-01-15 11:36:34
by jodu
gurra wrote:Kolla tomgångsmotor, tps och ställ sedan tomgången enligt boken.
944S har annorlunda tomgångsreglering än 944 n/a och man ställer den ej manuellt utan motorstyrenheten ska sköta detta, via styrningen av tomgångsmotorn iofs.
Freddan wrote:
När man gasar till och sedan släpper gasen så går varvar den
ner så att den nästan dör och sen försöker den nog kompensera genom
att "gasa till" lite för att sedan dala ner i varv och stanna.
Vad kan detta bero på??
Kan tomgångsmotorn som sitter under insuget vara kass??
Kan denna rengöras?? Eller kollas om den är kass på något sätt??
//Fredrik
TPS:n kan också mycket väl vara boven. På min 944S var så fallet. Jag hade de symptom som du beskriver. Dessa problem löste sig när jag fick ordning på TPS:n. Finns att köpa av Utzon, som allt annat iofs.
Kika i min biltråd för mer info:
forum/viewtopic.php?t=20678&highlight=
och även i detta Clarks-Garage dokument:
http://www.clarks-garage.com/shop-manual/fuel-06.htm
Man kan mäta huruvida spjällägesgivaren (TPS:n) är trasig eller ej och således behöver man inte meka bort den i onödan. för den satt inte helt enkelt till. Sen skadar det säkert inte att rengöra tomgångsspjället heller men den är kanske inte den största boven i dramat. vem vet?! meddela gärna hur det går...
Lycka till!
Mvh Johan
Posted: 2010-01-18 08:52:42
by Freddan
Ursäkta en kanske dum fråga men vad är TPS???
Och motorn är under vinterrenovering och på väg att monteras ihopa igen och jag tänkte ta itu med lite andra problem samtidigt, så tomgångsmotorn ligger på en bänk i garaget.
Så det är därför jag tänkte ta och kolla den innan jag monterar tillbaka det, för sen kan det bli lite klurigt att komma åt.
Men jag ska prova med 5-56 till t-motorn.
Tack för tipsen.
//Fredrik
Posted: 2010-01-18 11:50:58
by Nahpets
Throttle Position Switch -
http://www.clarks-garage.com/shop-manual/fuel-06.htm . Sitter på ditt insuggrenrör, svart plastdosa vid spjället.
Mvh
Stephan
Posted: 2010-01-18 12:14:23
by Freddan
Aha.... man lär sig något nytt varje dag!!
Tack!!
//Fredrik
Posted: 2010-01-19 09:17:09
by Freddan
Jag har plockat bort tomgångsmotorn nu och den verkar kärva lite och var ganska smutsig innuti så jag ska se om det hjälper med lite 5-56 eller liknande.
//Fredrik
Posted: 2010-01-19 12:50:53
by Rythm
Jag har haft samma problem med min 944S och löste det på detta sätt:
forum/viewtopic.php?t=18738&highlight=
Posted: 2010-01-22 12:16:35
by Freddan
Så då var tomgångsmotorn smord och kontakten rengjord så vi får se om det hjälper.
MEN jag kom på att det sitter en slang mellan oljepåfyllningsröret och insuget.
Och tar man bort den så går bilen på tomgång perfekt men om den sitter monterad så gör den som innan.
Om det vore TPS:en så borde det väl inte spela någon roll om denna sitter på eller inte??
Några tankar om detta??
//Fredrik