Hur mycket ska det ladda?

Teknik & Trim forum för 924, 944, 968 och 928
Post Reply
Message
Author
User avatar
Andy
S-Poster
Posts: 87
Joined: 2004-03-29 11:55:02
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Linköping
Contact:

Hur mycket ska det ladda?

#1 Post by Andy »

Hej!

Jag har en 951S -90 med Sandéns chip & wastegate.

Enligt instruktionsboken (och min tyska :roll: ) ska laddtrycket vara ca 1 bar (enligt mätaren, dvs rakt upp) vid stillastående och motorn igång. Som jag tolkar det står man på tomgång.

Min mätare är då i botten och passerar först 1 bar när man trycker på lite och då jävlar bär det iväg...

Läcker det nånstans eller?

//Andy
************************
Andreas Richard Hagemann
951 -90 Pantherometallic
PCS# 8733
************************

User avatar
Joakim
Forum founder
Posts: 1248
Joined: 2004-03-18 15:01:12
Telefon: 0707566691
Bilmodell: Ingen Porsche just nu
Årsmodell: Vet ej
Location: Linköping
Contact:

#2 Post by Joakim »

Din bil laddar 1 bar när orginalmätaren står på 2 bar.
Resten är undertryck.
http://www.turnclear.com" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.nonakedtires.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.blackantenergy.com" onclick="window.open(this.href);return false;

User avatar
claves
Addict
Posts: 2272
Joined: 2004-03-29 20:44:32
Bilmodell: Porsche 951 CS
Årsmodell: 1991
Location: Malmö
Contact:

#3 Post by claves »

Det sägs att bilarna laddar mellan 0.8 eller 0.85bar orginal (1.8x på mätaren)

Men där tvisstar de lärde om vad som är rätt.

1bar på mätaren är tomgång normal atmosfär och allt över är tryck i systemet...

kollar du riktigt noga så går inte mätaren fullt upp till 2 bar om en bil är orginal.

Samt om du har problem med bilen så går den i skyddat läge och laddar inte mer än 0.2 bar (1,2 på mätaren)

/Claves

User avatar
Andy
S-Poster
Posts: 87
Joined: 2004-03-29 11:55:02
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Linköping
Contact:

#4 Post by Andy »

Så det är alltså något som är galet med bilen eller? Vad skulle det kunna vara?

//Andy
************************
Andreas Richard Hagemann
951 -90 Pantherometallic
PCS# 8733
************************

User avatar
gurra
Sponsor
Posts: 3548
Joined: 2004-03-29 08:48:26
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Stockholm
Contact:

#5 Post by gurra »

Lugn bara lugn! Det är förmodligen din skoltyska som brister ;)
Vid tomgång ska det absolut inte vara 1 bar på mätaren (eller 0 bar på eftermarknadsmätare).

Det skulle innebära att motorn inte drog vacuum på tomgång och då min vän skulle din motor ha allvarliga problem...

Som notis kan sägas att generellt gäller att ju mer vacuum på tomgång ju friskare motor (tätare ringar etc).
Revline Racing // - http://www.revline.se" onclick="window.open(this.href);return false;
PCS #6556
http://www.youtube.com/user/RevlineRacing" onclick="window.open(this.href);return false;

User avatar
spirou944t
Turbo-Poster
Posts: 505
Joined: 2004-03-30 06:56:17
Bilmodell: 944 turbo
Årsmodell: 1986
Location: Linköping
Contact:

#6 Post by spirou944t »

När du vrider om nyckeln, innan du kommer till startläget, och alla lampor och mättare hoppar igång, då skall tryckmätaren registrera atsmosfärstrycket, och därmed visa ungefär ett!!
När du sen startar motorn blir det ju undertryck i insuget, på tomgång, och då visar den ju kanske nedåt noll
Erik Sevetin
[i]951:a -86 Mörkgråmetalic ;)
PCS #8474
944 Sverige #83[/i]

User avatar
Andy
S-Poster
Posts: 87
Joined: 2004-03-29 11:55:02
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Linköping
Contact:

#7 Post by Andy »

Tack kära vänner för att ni fått mig att sova lite bättre. Nu ska jag bara få ordning på abs:en också...
************************
Andreas Richard Hagemann
951 -90 Pantherometallic
PCS# 8733
************************

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: Google [Bot]