Page 1 of 1

Hur mkt effekt ur K26/8 turbo?

Posted: 2009-12-30 10:57:30
by Dea
Hur mycket effekt/laddtryck kan man ungefär ta ur originalturbon K26/8 innan turbons verkningsgrad blir för dålig?

Bilen kommer att ha Maf + 55:or + 100-cells racekat.

Är det lönt att byta till vassare kam så länge man har kvar originalturbon?

/Dea

Posted: 2009-12-30 12:59:50
by Erol
Det sägs att man ska kunna ta ut 300-330 hk, dock så har jag aldrig sett
några bromspapper på en bil med K26/8 med över 300 hk... men teoretiskt
så ska det gå.


/ Erol

Posted: 2009-12-30 15:03:29
by Tomas
Närmare 300 hk på bakhjulen är möjligt vilket motsvarar kanske 320-330 hk på motorn. Detta på bensin.
På E85 kan man få ut 10% mer.

Posted: 2009-12-30 16:46:28
by gegge
Skulle tro att den blir rätt kortlivad om man plockar ur de effekterna. Turbon går rätt in i vägen och varvar sjukt mycket då den inte kan hantera flödet. Så även om verkningsgraden är ok på 65% så snurrar det FORT, ca 130.000-150.000 varv.

Enligt mappen kan man nog ladda 1,6 bar i mellanregistret, med vettig verkningsgrad. Problemet igen är varvtalet. Kompressorn är optimerad för en orginalbil och är rätt liten.

Posted: 2009-12-30 21:15:16
by Dea
Är det nån som har kompressordiagrammet?

/Dea

Posted: 2009-12-30 22:51:34
by gegge
Kan du tro!
Image

Posted: 2009-12-31 09:53:50
by Dea
Tackar!
Laddkurvan kommer att följa originalutseendet , blir ingen EBC iår, men jag måste ju välja nått lämpligt max laddtryck i mellanregistret.

/Dea

Posted: 2009-12-31 15:41:29
by gegge
En vassare kam gör att du kan ladda mindre för samma effekt, fördelen är snabbare spool och mindre varm luft till intercoolern. Men du kan inte plocka ur högre toppeffekt pga flödet i K26/8.

En K27 snurrar ca 20.000 varv långsammare vid samma laddtryck, så för mer effekt måste kompressorhjulet vara större. Den största K2672 från RS2 klarar att ge lite mer luft än 951 K2670, men inte mycket mer än de 315 hästar den har orginal.