Page 1 of 1
Hö.framhjul sitter längre in är vänster
Posted: 2009-12-29 22:32:52
by XIIIM-Jocke
Jag blir inte klok på en grej!
Hö.framhjul sitter längre in är vänster (se bilder). Vad jag kan se så är inget "knäckt" eller skadat. Skiljer det på era bilar oxså? Nu är ju min en ombyggd 924 till 944. Den är ombyggd med orginal 944:a skärmar med god passform.
MVH XIIIM-Jocke
Posted: 2009-12-29 22:48:40
by RPM2006
Mät typ avståndet mellan däck och typ hjulhus?
Posted: 2009-12-29 23:47:43
by gegge
Ramen och fästen borde vara raka, eller utgå från det.
Har armen fått en smäll och blivit sned?
Det finns lite olika spindlar och nav beroende på modell, har det blandats?
Mät och kolla om det är skärmen, hjulet eller navet.
Är det inte bara cambern som är olika och ställer till det?
Posted: 2009-12-30 00:45:49
by Tux
Jag har hört berättas från en fd ägare av 944 om sned bil från fabrik där hjulen satt cm off-axis bak.
Skulle gissa att det var bil med plåtbärarmar.
/P
Posted: 2009-12-30 09:38:22
by patand
Tror som gegge att det är en synvilla pga vänster framhjul har (mycket) positiv camber och höger har negativ. Ställ cambern lika så kommer det nog se bra ut sen.

tack!
Posted: 2009-12-30 16:41:02
by XIIIM-Jocke
Tack för tipsen!
Jag skall kolla cambern så fort jag hinner. Nu skall jag på ett MYCKET VIKIGT MÖTE!
(

Svärmor

fyller år

)
MVH XIIIM-Jocke
Posted: 2009-12-30 16:42:48
by XIIIM-Jocke
gegge wrote:Ramen och fästen borde vara raka, eller utgå från det.
Har armen fått en smäll och blivit sned?
Det finns lite olika spindlar och nav beroende på modell, har det blandats?
Mät och kolla om det är skärmen, hjulet eller navet.
Är det inte bara cambern som är olika och ställer till det?
Tack för tipset GEGGE. Jag skall justera cambern och kolla om det räcker först.
MVH XIIIM-Jocke
Posted: 2009-12-30 18:26:19
by bergodalvana
Står bilen på pall på bilden?
Posted: 2009-12-31 00:18:05
by safe
Du (eller någon annan) har inte bytt någon bärarmeller spindel fram på ena sidan?
Har en kompis som bytte spindel (tror jag det var) på ena sidan och det skiljde på årsmodellerna, så det hjulet hamnade ca 2 cm längre ut.
Tror han har en 77a och tog en spindel från en nyare 924a.
Posted: 2010-01-01 13:59:50
by SeaGull
Även caster-inställningen påverkar detta, om det är samma som på 44/68.
Vad skulle man göra utan er !!!!
Posted: 2010-01-01 18:25:17
by XIIIM-Jocke
Vad skulle man göra utan er !!!!
Jag fick ingen ro att ha sovmorgon.
Kl.05:40 nyårsafton skottade jag mig fram till garaget. Jag justerade cambern(Lite grovt med ögonmåttet och ett vattenpass) på båda sidor. Och vipps så såg det mycket bättre ut. Så ni hade rätt igen.
TACK FÖR ALLA TIPS!
# Vet någon förresten om man kan göra en "garage inställning" av camber/caster eller måste man lämna in bilen till en "riktig verkstad"?)
Bilen är tänkt att gå mest till/på/från banor.
GOD FORTSÄTTNING ALLA 944Sverige kompisar
MVH XIIIM-Jocke
Posted: 2010-01-01 18:27:17
by XIIIM-Jocke
bergodalvana wrote:Står bilen på pall på bilden?
Nä jag har fyllt kupen med helium. Så den svävar fritt
He he!

Närrå! Den står på pallbockar.
MVH XIIIM-Jocke
Re: Vad skulle man göra utan er !!!!
Posted: 2010-01-04 09:44:13
by patand
XIIIM-Jocke wrote:# Vet någon förresten om man kan göra en "garage inställning" av camber/caster eller måste man lämna in bilen till en "riktig verkstad"?)
Bilen är tänkt att gå mest till/på/från banor.
Du kan göra en garageinställning.
Caster ställer du på max och camber kan du ju räkna/mäta dig fram till det värde som du vill ha (jag har valt att köra på max camber också).
Toe går även det att fixa i garaget även om det är snäppet knöligare än cambern.
Re: Vad skulle man göra utan er !!!!
Posted: 2010-01-04 23:28:17
by XIIIM-Jocke
patand wrote:XIIIM-Jocke wrote:# Vet någon förresten om man kan göra en "garage inställning" av camber/caster eller måste man lämna in bilen till en "riktig verkstad"?)
Bilen är tänkt att gå mest till/på/från banor.
Du kan göra en garageinställning.
Caster ställer du på max och camber kan du ju räkna/mäta dig fram till det värde som du vill ha (jag har valt att köra på max camber också).
Toe går även det att fixa i garaget även om det är snäppet knöligare än cambern.
Tack Patand!
Då skall jag testa det.
MVH XIIIM-Jocke
