Page 1 of 1

Varvmätare ur funktion- Funkar!!

Posted: 2009-12-20 22:17:16
by M-Nilsson
Brukar det vara krångligt att fixa en varvmätare som är ur funktion på 944S?

Posted: 2009-12-23 13:04:20
by M-Nilsson
Jag hade alltså inte tänkt fixa detta själv..utan lämna in bilen hade jag tänkt, men en "vanlig" verkstad borde väl kunna fixa sånt här? Jag har ingen aning om hur mycket arbete det ligger bakom i så fall..fast hoppas få det fixat till sommaren i alla fall. Det är ju ganska bra å se varvet ibland :wink:

Posted: 2009-12-24 00:34:27
by Johnny
(Säker på att det är fel på instrumentet?)

Finns en firma i Leksand, instrumentjige.se
De har i alla fall lite vana från äldre Porsche.

Posted: 2009-12-24 21:12:17
by M-Nilsson
goto737 wrote:(Säker på att det är fel på instrumentet?)

Finns en firma i Leksand, instrumentjige.se
De har i alla fall lite vana från äldre Porsche.
Tack för tipset :) Jag vet inte var felet sitter...vet bara att mätaren är död.

Re: Varvmätare ur funktion

Posted: 2010-03-11 22:30:09
by M-Nilsson
Jag har kollat lite på elschemat idag för att se om man själv kan göra lite felsökning av varvmätaren. Hittade "tachometer" på schemat och från denna går det 4 st sladdar till en "4-pin plugg" Enligt schemat ska det vara en svart,grön/vit, röd/vit och röd/grön sladd som är kopplade till varvmätaren. Men vilka sladdar kan vara vilka, någon går ju till belysning osv. och var skulle denna "4-pin plugg" kunna sitta? För det är väl där jag ska mäta? Ja det är många frågor..säg gärna vad ni tror om detta. Inte kul att försöka gissa varvet när man kör :(

Re: Varvmätare ur funktion

Posted: 2010-03-12 12:08:52
by M-Nilsson
Jag tog mig en titt på skatboet idag men blev inte så mycket klokare. Någon som har en aning om vad det är för koppling som är lös på bilden med sladdar vit/brun?

Re: Varvmätare ur funktion

Posted: 2010-03-12 23:56:21
by Johnny
Den är nog till kontakten som skulle sitta vid pedalen om du hade farthållare....

Re: Varvmätare ur funktion

Posted: 2010-03-31 23:06:06
by M-Nilsson
Jag återupplevar denna tråd lite. Sitter och funderar lite, borde det inte sitta någon form av "sensor" under huven någonstans som är kopplad till varvmätaren..så måste det väl vara? Var skulle denna kunna sitta i så fall? Eftersom det är varvet som mäts så måste det väl sitta något nära motorn...jag har noll koll men tycker det borde vara så. Har surfat/sökt runt som en tok men hittar ingenting.

Re: Varvmätare ur funktion

Posted: 2010-04-01 07:42:42
by patand
Varvmätaren går på tändpulserna till motorn. Ingen speciell sensor behövs (så länge du inte kör dieselbil). :)

Re: Varvmätare ur funktion

Posted: 2010-04-01 09:49:07
by M-Nilsson
patand wrote:Varvmätaren går på tändpulserna till motorn. Ingen speciell sensor behövs (så länge du inte kör dieselbil). :)
Aha, så är det ja...nu blev jag lite klokare :D Men kablar/sladdarna från varvmätaren måste ju gå någonstans, tändspolen?

Re: Varvmätare ur funktion

Posted: 2010-04-01 13:40:21
by patand
M-Nilsson wrote:Aha, så är det ja...nu blev jag lite klokare :D Men kablar/sladdarna från varvmätaren måste ju gå någonstans, tändspolen?
På äldre bilar (924 t.ex) går de till tändspolen. På nyare bilar (944a tex?) så går de till databoxen. :)

Re: Varvmätare ur funktion

Posted: 2010-04-01 14:56:31
by TobbeG
På 928 -84 går värvmätaren på vevaxelgivaren och bilen tvärdör om givaren glappar. Utzon påstår att det även är så på 924s.

Re: Varvmätare ur funktion

Posted: 2010-04-16 11:09:12
by M-Nilsson
patand wrote:
M-Nilsson wrote:Aha, så är det ja...nu blev jag lite klokare :D Men kablar/sladdarna från varvmätaren måste ju gå någonstans, tändspolen?
På äldre bilar (924 t.ex) går de till tändspolen. På nyare bilar (944a tex?) så går de till databoxen. :)
Är databoxen samma som styrboxen?

Re: Varvmätare ur funktion

Posted: 2010-04-16 11:21:08
by Mats Jacobsson
Ja det är samma

Re: Varvmätare ur funktion

Posted: 2010-09-23 10:17:00
by M-Nilsson
Gissa om jag blev glad alldeles nyss när jag startade bilen och varvmätaren väcktes till liv, den funkar! :lol: Jag plockade bort träskivan som dolde databoxen. Där bakom satt två st misstänkta "kopplingar" eller vad man ska säga med flera sladdar som hade samma färg som i schemat för mätaren. Dessa 2 hade lika många "ingångar" och de såg ut som de skulle sitta ihop..vilket de också skulle! Startade bilen och vips! :#cheers: