Kyligt kylsystem
Posted: 2009-12-19 15:07:41
Nattens kyla slog visst hårt åt min bil. Första ordentliga kylan och klantighet allt i ett.
Hade lite bråttom iväg nu, ut till bilen, startar motorn, ska börja skrapa rutorna och tänker "Ah, undrar om kylarvätskan klarar de kalla temperaturer som var i natt". Öppnar huven och kollar i expanderkärlet hur det ligger till. När jag ser att det inte flyter helt och hållet känner jag efter hur vätskan känns. Som en Sluch Ice som har smält lite. Vrider av motorn illa kvickt. Tydligen har bilen inte haft rätt mängd glykol i sig. Det var både lite dåligt med glykol och kylarvatten tidigare i vinter, så jag hällde på så mycket glykol som gick. Börjar nu tro att tidigare ägare har hällt i mer eller mindre vatten, vilket ju inte är klockrent. Klantigt av mig att inte kontrollera det noggrannare.
Så, vad gör man nu? Till att börja med är det min enda bil, den står parkerad ute och hjälp nära till hands finns inte. Med tanke på att det som finns i kylsystemet rör på sig relativt lätt (alla slangar som jag kommit åt är mjuka, även om nu det lät som att vattenpumpen inte tyckte det var så populärt de sekunder bilen var igång) så borde man kanske ge sig på att köra ner den till närmaste GDS-hall (200 meter) och låta den tina, för att sedan tappa ur lite och fylla på med mer glykol. Kanske borde säga det också att det var den kallaste natten hittills i natt och nu så är det så "varmt" som när jag har kört bilen förr utan problem. Det var tydligen -24 i närheten i natt, nu är det -10. Problemet är ju bara det att det snart blir kallare igen. Dessutom så har säkert systemet varit helfruset.
Om man gör så, vad är lättast? Lossa på en kylarslang och tappa ur? Lufta behöver man ju göra också? Räcker det med att ha bilen på tomgång med locket till expanderkärlet av?
Hade lite bråttom iväg nu, ut till bilen, startar motorn, ska börja skrapa rutorna och tänker "Ah, undrar om kylarvätskan klarar de kalla temperaturer som var i natt". Öppnar huven och kollar i expanderkärlet hur det ligger till. När jag ser att det inte flyter helt och hållet känner jag efter hur vätskan känns. Som en Sluch Ice som har smält lite. Vrider av motorn illa kvickt. Tydligen har bilen inte haft rätt mängd glykol i sig. Det var både lite dåligt med glykol och kylarvatten tidigare i vinter, så jag hällde på så mycket glykol som gick. Börjar nu tro att tidigare ägare har hällt i mer eller mindre vatten, vilket ju inte är klockrent. Klantigt av mig att inte kontrollera det noggrannare.
Så, vad gör man nu? Till att börja med är det min enda bil, den står parkerad ute och hjälp nära till hands finns inte. Med tanke på att det som finns i kylsystemet rör på sig relativt lätt (alla slangar som jag kommit åt är mjuka, även om nu det lät som att vattenpumpen inte tyckte det var så populärt de sekunder bilen var igång) så borde man kanske ge sig på att köra ner den till närmaste GDS-hall (200 meter) och låta den tina, för att sedan tappa ur lite och fylla på med mer glykol. Kanske borde säga det också att det var den kallaste natten hittills i natt och nu så är det så "varmt" som när jag har kört bilen förr utan problem. Det var tydligen -24 i närheten i natt, nu är det -10. Problemet är ju bara det att det snart blir kallare igen. Dessutom så har säkert systemet varit helfruset.
Om man gör så, vad är lättast? Lossa på en kylarslang och tappa ur? Lufta behöver man ju göra också? Räcker det med att ha bilen på tomgång med locket till expanderkärlet av?