Nattens kyla slog visst hårt åt min bil. Första ordentliga kylan och klantighet allt i ett.
Hade lite bråttom iväg nu, ut till bilen, startar motorn, ska börja skrapa rutorna och tänker "Ah, undrar om kylarvätskan klarar de kalla temperaturer som var i natt". Öppnar huven och kollar i expanderkärlet hur det ligger till. När jag ser att det inte flyter helt och hållet känner jag efter hur vätskan känns. Som en Sluch Ice som har smält lite. Vrider av motorn illa kvickt. Tydligen har bilen inte haft rätt mängd glykol i sig. Det var både lite dåligt med glykol och kylarvatten tidigare i vinter, så jag hällde på så mycket glykol som gick. Börjar nu tro att tidigare ägare har hällt i mer eller mindre vatten, vilket ju inte är klockrent. Klantigt av mig att inte kontrollera det noggrannare.
Så, vad gör man nu? Till att börja med är det min enda bil, den står parkerad ute och hjälp nära till hands finns inte. Med tanke på att det som finns i kylsystemet rör på sig relativt lätt (alla slangar som jag kommit åt är mjuka, även om nu det lät som att vattenpumpen inte tyckte det var så populärt de sekunder bilen var igång) så borde man kanske ge sig på att köra ner den till närmaste GDS-hall (200 meter) och låta den tina, för att sedan tappa ur lite och fylla på med mer glykol. Kanske borde säga det också att det var den kallaste natten hittills i natt och nu så är det så "varmt" som när jag har kört bilen förr utan problem. Det var tydligen -24 i närheten i natt, nu är det -10. Problemet är ju bara det att det snart blir kallare igen. Dessutom så har säkert systemet varit helfruset.
Om man gör så, vad är lättast? Lossa på en kylarslang och tappa ur? Lufta behöver man ju göra också? Räcker det med att ha bilen på tomgång med locket till expanderkärlet av?
Kyligt kylsystem
-
- S-Poster
- Bilmodell: Saknar en Porsche
Kyligt kylsystem
Emil Sällberg
-
- Carrera-Poster
- Bilmodell: Porsche 944
- Årsmodell: 1989
-
- S-Poster
Ok, tack så mycket. Men vågar man köra bilen till ett varmare ställe eller vad ska man göra?
EDIT: Lite hjälp gick tydligen att få i alla fall. Det blir bogsering till ett varmgarage där bilen får tina över natten. Sedan får jag ge mig i kast med att leta efter läckor, skador och fixa en bättre glykolblandning. Hoppas bara att det inte är någon skada på toppen eller på kylaren. Det skulle vara jobbigt.
EDIT: Lite hjälp gick tydligen att få i alla fall. Det blir bogsering till ett varmgarage där bilen får tina över natten. Sedan får jag ge mig i kast med att leta efter läckor, skador och fixa en bättre glykolblandning. Hoppas bara att det inte är någon skada på toppen eller på kylaren. Det skulle vara jobbigt.
Emil Sällberg
- Freddie_81
- Addict
- Telefon: 0739606054
- Bilmodell: 944, 924
- Årsmodell: 1979
Jag hade samma problem för några år sedan.. Jag lät den gå på tomgång tills de tinat och hälde på mer glykol sen..Blev ingen skada på den. Sen tror jag inte att ditt varit helt fryst. Har man lite glykol i brukar de inte frysa helt utan bli som du säger slush typ.
Men vet inte hur de är för vattenpump ?
Mvh Fredde
Men vet inte hur de är för vattenpump ?
Mvh Fredde
Larsson81@outlook.com
Bilar :#944burn:
Porsche 931 Silver 1980
Porsche 931 Vit 1979
Porsche 931 Silver 1979
Porsche 924 CGT breddad 1978
Pontiac LeMans 1970 (Muskler)
Pontiac Grand Prix 1971 (Pimpmobile)
Audi 2,0 TDI-e 2011 (Familjepulkan)
Toyota Avensis 2,2 D4D 2009 (Min pendlarpulka)
Bilar :#944burn:
Porsche 931 Silver 1980
Porsche 931 Vit 1979
Porsche 931 Silver 1979
Porsche 924 CGT breddad 1978
Pontiac LeMans 1970 (Muskler)
Pontiac Grand Prix 1971 (Pimpmobile)
Audi 2,0 TDI-e 2011 (Familjepulkan)
Toyota Avensis 2,2 D4D 2009 (Min pendlarpulka)
-
- S-Poster
Ja, det är mest vattenpumpen som oroar. Den är ändå 10 år gammal. Samtidigt, går den sönder så går den sönder. Då är det bara att byta den och vara glad för att ha fått det gjort. Oh well, det visar sig. Bilen ska få tina lite nu i alla fall, vilket är skönt.
Funderade på att göra som du gjorde, låta den gå på tomgång, men nu när jag kan lösa det på annat sätt så försöker jag med det först i alla fall. Kan ju knappast skada.
Funderade på att göra som du gjorde, låta den gå på tomgång, men nu när jag kan lösa det på annat sätt så försöker jag med det först i alla fall. Kan ju knappast skada.
Emil Sällberg
-
- Turbo-Poster
- Bilmodell: 944 -85B
-
- Addict
- Bilmodell: 996 C4S, fd 944 83+86
- Årsmodell: Vet ej
Det är nog ingen fara med motorn eller något annat, bara man har i lite glykol så verkar man klara sig från frostsprängning. Låt den tina upp lite och tappa ur några liter vätska och fyll på med glykol så är det säkert fixat. Luftningen kan vara lite knepig men det ger sig. Tappa lite vatten ur kylaren kan man göra via pluggen nere till vänster.
Vattenpumpen drivs av kamremmens baksida så att säga.
//Magnus
Vattenpumpen drivs av kamremmens baksida så att säga.
//Magnus
Magnus Karlström
996 C4S -03
BMW 750iL -95
Skoda diesel.. kombi.. vit...
996 C4S -03
BMW 750iL -95
Skoda diesel.. kombi.. vit...
-
- S-Poster
En natt i ett varmt garage löste problemet. Tog just ut bilen på en liten tur (till Biltema, för att köpa glykol). Vattentemp på cirka 60 grader. Värmen i bilen fungerar som vanligt. Möjligtvis någon som viner lite mer än vanligt i motorrummet. Har inte lyssnat speciellt mycket förut. Alles gut.
Emil Sällberg