Page 1 of 1
Som om batteriet är urladdat vid varm motor ?
Posted: 2009-12-15 10:37:09
by lasse59
Bilen startar som en dröm när motorn är kall.
Men när man kört den varm är det som om batteriet tömts näst intill totalt, men när den får bli riktigt kall igen startar den åter som en dröm, OBS att jag då inte laddat batteriet. (Köpte nytt batteri för 14 dagar sedan).
Den startar även lätt när man rullar igång den vid varm motor.
Kom upp till långtidsparkeringen på Arlanda förra fredagen, bilen gick kanon dit, stängde av den och den orkade inte runt.
Vi kvartade över alldeles i närheten av Arlanda och jag var ute på morgonen innan planet lyfte, och den startade helt perfekt.
När vi kom hem efter en vecka startade den helt perfekt, vi åkte och stannade för att tanka i Järna, inte så värst långt från patand, då surade han trögt igen så vi fick be om hjälp med igångrullning och det gick lätt.
Någon som har någon aning vad det kan vara ?
Posted: 2009-12-15 11:45:59
by SebStein
Tjena!
Jag vet att på min GTV6:a så led jag av samma sak. Funkade kanon vid kall motor, piggt batteri. Men det segade som tusan, vid varm motor.
Visade sig att då jag hade byggt extraktorgranrör så blev den för varmt intill startmotorn. All koppar i spolen expanderar i värmen som gör att den kniper typ.
Kan det vara nåt sånt för dig åxå?
Lycka till!
mvh Sebbe
Posted: 2009-12-15 13:32:28
by cabberobban
Ett långsökt tips, men jag hade exakt samma symptom på min gamla motorcykel. Bytte startmotor och sedan dess funkar den klockrent. Verkade som om startmotorn inte ville vara med vid varm motor, vet ej varför. Kan du få startmotorn uppmätt någonstans när motorn är varm kanske?
Lycka till!
Posted: 2009-12-15 13:34:51
by patand
Hmmm intressant... jag har haft lite liknande symptom på min 931a vid något tillfälle och saknar värmeskyddsplåten vid startmotorn.
Den värmeskyddsplåten kan alltså tänkas göra viss nytta... jag som trodde Porsche hade satt dit den för att det ska se snyggt ut under bilen...

Posted: 2009-12-15 13:58:43
by makkanftw
patand wrote:Hmmm intressant... jag har haft lite liknande symptom på min 931a vid något tillfälle och saknar värmeskyddsplåten vid startmotorn.
Den värmeskyddsplåten kan alltså tänkas göra viss nytta... jag som trodde Porsche hade satt dit den för att det ska se snyggt ut under bilen...

Då ska jag försöka komma ihåg den nästa gång avgaset åker på min egen bil!
Tycker synd om dig Lasse, allt verkar ju jävlas för dig.. Vet hur det är
Kan det vara solenoiden som inte slår ifrån så startmotorn rentav snurrar med motorn? Men det kanske borde låta en del? Inte så haj på den delen..
Posted: 2009-12-15 16:03:36
by lasse59
Tycker synd om dig Lasse, allt verkar ju jävlas för dig.. Vet hur det är
Ingen fara, bilen har aldrig gått bättre än nu.
Ska kolla om värmeskyddet sitter på plats, annars fixar jag det.
Solenoiden går alltid i som den ska.
Posted: 2009-12-18 14:23:24
by CS
Jag kan bara instämma med tidigare tipsare. Om lindningarna inte mår bra kan de glappa när de blir varma och metallen expanderar. Förekommer ibland också på tex tändspolar, motorn stannar då plötsligt när spolen blir "för" varm.
//Mats
Posted: 2009-12-19 12:42:22
by lasse59
Jag har gjort ett tillfälligt värmeskydd mellan startmotorn och avgasröret, ska åka till Biltema någon dag och köpa nytt värmeskydd.
Posted: 2010-01-05 19:54:29
by lasse59
Har nu skärmat av startmotorn från avgasröret, nu startar han kanon.
Posted: 2010-01-05 20:37:45
by patand
lasse59 wrote:Har nu skärmat av startmotorn från avgasröret, nu startar han kanon.
Trevligt med enkla lösningar.

Du kanske har fått lite hjälp av den kalla vintern med att kyla startmotorn också...
