Page 1 of 2
Lyfta bak
Posted: 2009-12-14 18:24:14
by Lapponia
Halloy! Har läst någon tråd från Pelican att man kan lyfta 944:an direkt under växellådan mitt för axlarna. Har provat med en mindre träkloss på domkraften som skydd och det verkade gå mycket bra. Båda sidorna kom upp lika mycket samtidigt och det gick snabbt att få dit pallbockar under torsionsrören.
Fråga är nu om det är så klokt detta förfarande eftersom jag tror att jag trycker upp transen i sina två upphängningar som kanske tar stryk. Vad tycks? Finns erfarenheter här?

[/b]
Posted: 2009-12-14 18:30:33
by mijo
Kan kanske vara mindre klokt med äldre växellådsfästen utan balken ovanför. De känns som de tar mer stryk och kanske lådan tar i något annat om de ger med sig?
Posted: 2009-12-14 18:57:13
by jerker67
det känns i vekaste laget som sagt....men säkert otroligt smidigt...jag har inte vågat pröva
Posted: 2009-12-14 21:20:55
by Lapponia
Det här måste jag kolla upp så att inget allvarligt hänt. Fortsätter inte med detta sätt att skicka upp bakänden förrän jag vet bättre. Hälsningar

Posted: 2009-12-14 21:32:45
by Henka_E
Lyfter min varje gång mitt under diffen.... Har inte märkt nåt skumt - funkar smidigt.
Posted: 2009-12-14 23:18:09
by SebStein
Jag beslutade att inte göra det. På undersidan är det säkrt inga problem om man fördelar kraften men en träbit.
Jag tvekar på grund av hur trycket bli ovanpå lådan, där fästet ansluter. All kraft på en liten punkt av aluminium, som inte är specielt hållbart mot brott.
Men de e bara mina 2 cent
mvh Sebbe
Posted: 2009-12-15 10:58:25
by Lapponia
Hmm, det här funderade jag mycket över i natt. Hela transaxeln verkar ju svänga som en klock-kläpp i en kyrkklocka i två riktningar, upp och ned men dämpad av små gummikuddar i en metallögla/fäste.
Tänkte att om man dunkar ner i en ruggig vägpotta i hög fart eller lättar i ett krön så slår transen i upphängningarnas ändlägen med stor kraft eftersom karossen = kyrkklockan och transen = klockkläppen får olika svängningar beroende på vikt. Men ändå....inte särskilt kraftiga infästningar här vad jag kan se som förklarar vad som händer under färd.

Posted: 2009-12-15 13:21:59
by mijo
Henka_E wrote:Lyfter min varje gång mitt under diffen.... Har inte märkt nåt skumt - funkar smidigt.
Du har inte alls samma infästning av lådan i karossen som 82 - 85a.
Posted: 2009-12-15 15:25:05
by makkanftw
Detta vore kanske en lösning? För er med 968 likaså

Posted: 2009-12-15 16:06:14
by Lapponia
Ja, och beroende på vad man hittar för fel under bilen kan man så sniffa djupt från slangänden he, he.
Posted: 2009-12-15 21:06:45
by Henka_E
mijo wrote:Henka_E wrote:Lyfter min varje gång mitt under diffen.... Har inte märkt nåt skumt - funkar smidigt.
Du har inte alls samma infästning av lådan i karossen som 82 - 85a.
Slarvigt av mig - då gäller inte denna tråd 968 heller då - kan ju vara bra att veta för ev 968 åkare som är lika slarviga som mig

Posted: 2009-12-15 21:24:39
by jerker67
Lapponia wrote:Hmm, det här funderade jag mycket över i natt. Hela transaxeln verkar ju svänga som en klock-kläpp i en kyrkklocka i två riktningar, upp och ned men dämpad av små gummikuddar i en metallögla/fäste.
Tänkte att om man dunkar ner i en ruggig vägpotta i hög fart eller lättar i ett krön så slår transen i upphängningarnas ändlägen med stor kraft eftersom karossen = kyrkklockan och transen = klockkläppen får olika svängningar beroende på vikt. Men ändå....inte särskilt kraftiga infästningar här vad jag kan se som förklarar vad som händer under färd.

Försöker du likna lyftet vid en pandel.... men när bilen rör sig äe det väl mer eller mindre egenvikten som rör sig eller.. på låda och trans.
lådans infäsrning är ju gjorda för det att klara färd. kanske inte att lyftas i.
Posted: 2009-12-16 03:19:53
by Lapponia
Du har nog rätt Jerker med att fästena för transaxeln inte är dimensionerade för att lyfta upp bilen baktill. Det skulle väl annars ha framgått i manualen till bilen förmodar jag. Blev bara intresserad av idén när jag läste i PelicanForum att någon/några hade gjort detta utan problem och det smittade av sig på mig. Gick faktiskt utmärkt utan att något rasade men jag tvekar att fortsätta med denna metod nu.

Posted: 2009-12-16 09:17:13
by safe
Det funkar säker jättebra att lyfta i växellådan, på 85b och framåt. Tror nog lådan klarat det, går kanske lite illa åt gummifästet.
Det är strängeligen förbjudet att lyfta 911an i motorn enligt Porsche, ändå gör förmodligen 90% av alla det ändå utan problem.
Posted: 2009-12-17 18:22:22
by 944_Driver
Med tanke på vad fästet till växellådan (85.5+) kostar så kanske man ska fundera på saken. Vill minnas 2500 kr för den, synd om den pajar.
//Magnus