Lyfta bak

Teknik & Trim forum för 924, 944, 968 och 928
Message
Author
Lapponia
S-Poster
Posts: 65
Joined: 2009-11-20 17:19:14
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Roffe Västerås
Contact:

Lyfta bak

#1 Post by Lapponia »

Halloy! Har läst någon tråd från Pelican att man kan lyfta 944:an direkt under växellådan mitt för axlarna. Har provat med en mindre träkloss på domkraften som skydd och det verkade gå mycket bra. Båda sidorna kom upp lika mycket samtidigt och det gick snabbt att få dit pallbockar under torsionsrören.
Fråga är nu om det är så klokt detta förfarande eftersom jag tror att jag trycker upp transen i sina två upphängningar som kanske tar stryk. Vad tycks? Finns erfarenheter här? :? :? :? [/b]
Lapponia

User avatar
mijo
Turbo-Poster
Posts: 541
Joined: 2007-04-19 16:25:12
Bilmodell: 944
Årsmodell: 1985B
Location: Kalmar
Contact:

#2 Post by mijo »

Kan kanske vara mindre klokt med äldre växellådsfästen utan balken ovanför. De känns som de tar mer stryk och kanske lådan tar i något annat om de ger med sig?

User avatar
jerker67
Addict
Posts: 1154
Joined: 2006-04-26 23:10:42
Bilmodell: 944N/A -84
Location: BOLLNÄS
Contact:

#3 Post by jerker67 »

det känns i vekaste laget som sagt....men säkert otroligt smidigt...jag har inte vågat pröva
944N/A -84 (ut86) införskaffad av mig: maj 2003 (såld :(
Audi 100 Avant -94
www.laphroaig.com best in Whisky
http://webshop.cp-service.se customdelar turbo, grenrör, insug, avgas feritta, mm mm. titta in och se...
www.xlanderracing.se carrera cup

Lapponia
S-Poster
Posts: 65
Joined: 2009-11-20 17:19:14
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Roffe Västerås
Contact:

#4 Post by Lapponia »

Det här måste jag kolla upp så att inget allvarligt hänt. Fortsätter inte med detta sätt att skicka upp bakänden förrän jag vet bättre. Hälsningar :oops:
Lapponia

User avatar
Henka_E
Addict
Posts: 1401
Joined: 2008-06-12 17:12:33
Bilmodell: Porsche 944
Årsmodell: 1986
Location: Eskilstuna
Contact:

#5 Post by Henka_E »

Lyfter min varje gång mitt under diffen.... Har inte märkt nåt skumt - funkar smidigt.

User avatar
SebStein
Turbo-Poster
Posts: 437
Joined: 2009-09-29 10:03:33
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Visby
Contact:

#6 Post by SebStein »

Jag beslutade att inte göra det. På undersidan är det säkrt inga problem om man fördelar kraften men en träbit.

Jag tvekar på grund av hur trycket bli ovanpå lådan, där fästet ansluter. All kraft på en liten punkt av aluminium, som inte är specielt hållbart mot brott.

Men de e bara mina 2 cent :)

mvh Sebbe
968 CS M030 - M220
Gotland Ring-instruktör och transaxelfantast!

Lapponia
S-Poster
Posts: 65
Joined: 2009-11-20 17:19:14
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Roffe Västerås
Contact:

#7 Post by Lapponia »

Hmm, det här funderade jag mycket över i natt. Hela transaxeln verkar ju svänga som en klock-kläpp i en kyrkklocka i två riktningar, upp och ned men dämpad av små gummikuddar i en metallögla/fäste.
Tänkte att om man dunkar ner i en ruggig vägpotta i hög fart eller lättar i ett krön så slår transen i upphängningarnas ändlägen med stor kraft eftersom karossen = kyrkklockan och transen = klockkläppen får olika svängningar beroende på vikt. Men ändå....inte särskilt kraftiga infästningar här vad jag kan se som förklarar vad som händer under färd. :?
Lapponia

User avatar
mijo
Turbo-Poster
Posts: 541
Joined: 2007-04-19 16:25:12
Bilmodell: 944
Årsmodell: 1985B
Location: Kalmar
Contact:

#8 Post by mijo »

Henka_E wrote:Lyfter min varje gång mitt under diffen.... Har inte märkt nåt skumt - funkar smidigt.
Du har inte alls samma infästning av lådan i karossen som 82 - 85a.

User avatar
makkanftw
Addict
Posts: 1456
Joined: 2009-02-08 20:11:35
Bilmodell: 931 10vt, 924 N/A, 911 C2
Årsmodell: 1980
Location: Ed
Contact:

#9 Post by makkanftw »

Image

Detta vore kanske en lösning? För er med 968 likaså ;)

Lapponia
S-Poster
Posts: 65
Joined: 2009-11-20 17:19:14
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Roffe Västerås
Contact:

#10 Post by Lapponia »

Ja, och beroende på vad man hittar för fel under bilen kan man så sniffa djupt från slangänden he, he.
Lapponia

User avatar
Henka_E
Addict
Posts: 1401
Joined: 2008-06-12 17:12:33
Bilmodell: Porsche 944
Årsmodell: 1986
Location: Eskilstuna
Contact:

#11 Post by Henka_E »

mijo wrote:
Henka_E wrote:Lyfter min varje gång mitt under diffen.... Har inte märkt nåt skumt - funkar smidigt.
Du har inte alls samma infästning av lådan i karossen som 82 - 85a.
Slarvigt av mig - då gäller inte denna tråd 968 heller då - kan ju vara bra att veta för ev 968 åkare som är lika slarviga som mig :)

User avatar
jerker67
Addict
Posts: 1154
Joined: 2006-04-26 23:10:42
Bilmodell: 944N/A -84
Location: BOLLNÄS
Contact:

#12 Post by jerker67 »

Lapponia wrote:Hmm, det här funderade jag mycket över i natt. Hela transaxeln verkar ju svänga som en klock-kläpp i en kyrkklocka i två riktningar, upp och ned men dämpad av små gummikuddar i en metallögla/fäste.
Tänkte att om man dunkar ner i en ruggig vägpotta i hög fart eller lättar i ett krön så slår transen i upphängningarnas ändlägen med stor kraft eftersom karossen = kyrkklockan och transen = klockkläppen får olika svängningar beroende på vikt. Men ändå....inte särskilt kraftiga infästningar här vad jag kan se som förklarar vad som händer under färd. :?
Försöker du likna lyftet vid en pandel.... men när bilen rör sig äe det väl mer eller mindre egenvikten som rör sig eller.. på låda och trans.

lådans infäsrning är ju gjorda för det att klara färd. kanske inte att lyftas i.
944N/A -84 (ut86) införskaffad av mig: maj 2003 (såld :(
Audi 100 Avant -94
www.laphroaig.com best in Whisky
http://webshop.cp-service.se customdelar turbo, grenrör, insug, avgas feritta, mm mm. titta in och se...
www.xlanderracing.se carrera cup

Lapponia
S-Poster
Posts: 65
Joined: 2009-11-20 17:19:14
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Roffe Västerås
Contact:

#13 Post by Lapponia »

Du har nog rätt Jerker med att fästena för transaxeln inte är dimensionerade för att lyfta upp bilen baktill. Det skulle väl annars ha framgått i manualen till bilen förmodar jag. Blev bara intresserad av idén när jag läste i PelicanForum att någon/några hade gjort detta utan problem och det smittade av sig på mig. Gick faktiskt utmärkt utan att något rasade men jag tvekar att fortsätta med denna metod nu. :roll:
Lapponia

User avatar
safe
Addict
Posts: 1504
Joined: 2007-06-08 16:55:30
Bilmodell: 911or, 931, 924
Årsmodell: Vet ej
Location: Stockholm
Contact:

#14 Post by safe »

Det funkar säker jättebra att lyfta i växellådan, på 85b och framåt. Tror nog lådan klarat det, går kanske lite illa åt gummifästet.

Det är strängeligen förbjudet att lyfta 911an i motorn enligt Porsche, ändå gör förmodligen 90% av alla det ändå utan problem.
/Magnus Wennerberg
911 Targa -77
911 -69 (RSR:ish)
924 -79 (Rostsmurfen)
931 -79 (Finrenovering)

944_Driver
Addict
Posts: 2296
Joined: 2004-03-29 19:38:47
Bilmodell: 996 C4S, fd 944 83+86
Årsmodell: Vet ej
Location: Kumla
Contact:

#15 Post by 944_Driver »

Med tanke på vad fästet till växellådan (85.5+) kostar så kanske man ska fundera på saken. Vill minnas 2500 kr för den, synd om den pajar.

//Magnus
Magnus Karlström

996 C4S -03
BMW 750iL -95
Skoda diesel.. kombi.. vit...

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users