Halloy! Har läst någon tråd från Pelican att man kan lyfta 944:an direkt under växellådan mitt för axlarna. Har provat med en mindre träkloss på domkraften som skydd och det verkade gå mycket bra. Båda sidorna kom upp lika mycket samtidigt och det gick snabbt att få dit pallbockar under torsionsrören.
Fråga är nu om det är så klokt detta förfarande eftersom jag tror att jag trycker upp transen i sina två upphängningar som kanske tar stryk. Vad tycks? Finns erfarenheter här? [/b]
Kan kanske vara mindre klokt med äldre växellådsfästen utan balken ovanför. De känns som de tar mer stryk och kanske lådan tar i något annat om de ger med sig?
det känns i vekaste laget som sagt....men säkert otroligt smidigt...jag har inte vågat pröva
944N/A -84 (ut86) införskaffad av mig: maj 2003 (såld :(
Audi 100 Avant -94
www.laphroaig.com best in Whisky
http://webshop.cp-service.se customdelar turbo, grenrör, insug, avgas feritta, mm mm. titta in och se...
www.xlanderracing.se carrera cup
Jag beslutade att inte göra det. På undersidan är det säkrt inga problem om man fördelar kraften men en träbit.
Jag tvekar på grund av hur trycket bli ovanpå lådan, där fästet ansluter. All kraft på en liten punkt av aluminium, som inte är specielt hållbart mot brott.
Men de e bara mina 2 cent
mvh Sebbe
968 CS M030 - M220
Gotland Ring-instruktör och transaxelfantast!
Hmm, det här funderade jag mycket över i natt. Hela transaxeln verkar ju svänga som en klock-kläpp i en kyrkklocka i två riktningar, upp och ned men dämpad av små gummikuddar i en metallögla/fäste.
Tänkte att om man dunkar ner i en ruggig vägpotta i hög fart eller lättar i ett krön så slår transen i upphängningarnas ändlägen med stor kraft eftersom karossen = kyrkklockan och transen = klockkläppen får olika svängningar beroende på vikt. Men ändå....inte särskilt kraftiga infästningar här vad jag kan se som förklarar vad som händer under färd.
Lapponia wrote:Hmm, det här funderade jag mycket över i natt. Hela transaxeln verkar ju svänga som en klock-kläpp i en kyrkklocka i två riktningar, upp och ned men dämpad av små gummikuddar i en metallögla/fäste.
Tänkte att om man dunkar ner i en ruggig vägpotta i hög fart eller lättar i ett krön så slår transen i upphängningarnas ändlägen med stor kraft eftersom karossen = kyrkklockan och transen = klockkläppen får olika svängningar beroende på vikt. Men ändå....inte särskilt kraftiga infästningar här vad jag kan se som förklarar vad som händer under färd.
Försöker du likna lyftet vid en pandel.... men när bilen rör sig äe det väl mer eller mindre egenvikten som rör sig eller.. på låda och trans.
lådans infäsrning är ju gjorda för det att klara färd. kanske inte att lyftas i.
944N/A -84 (ut86) införskaffad av mig: maj 2003 (såld :(
Audi 100 Avant -94
www.laphroaig.com best in Whisky
http://webshop.cp-service.se customdelar turbo, grenrör, insug, avgas feritta, mm mm. titta in och se...
www.xlanderracing.se carrera cup
Du har nog rätt Jerker med att fästena för transaxeln inte är dimensionerade för att lyfta upp bilen baktill. Det skulle väl annars ha framgått i manualen till bilen förmodar jag. Blev bara intresserad av idén när jag läste i PelicanForum att någon/några hade gjort detta utan problem och det smittade av sig på mig. Gick faktiskt utmärkt utan att något rasade men jag tvekar att fortsätta med denna metod nu.