Page 1 of 1
hjälp, bilen startar inte (igen)
Posted: 2009-12-13 19:04:24
by AndreasB
Bilen startade inte, fick en del tips här på forumet. efter felsökning bytes styrbox, då funkade den gick som en klocka, startade bra. Även stift är bytt, Det är bra tryck i batteriet, ljusen funkar. Nu har den stått över dagen, i regn. Gick igång, körde den varm ett par kilometer, i regn. Ständgde av den, stod i 10 min, sen tänder den inte, blundrar inte ens. Elen inga problem.
Teorier?
Posted: 2009-12-13 22:19:49
by AndreasB
Gick igång direkt, yes! Lät den stå i ca 3 timmar. Vad kan detta bero på?
Posted: 2009-12-13 23:39:41
by safe
* DME relä
* larm (startspärr)
* bränsletrycks regulatorn
Posted: 2009-12-23 07:15:00
by mr.b
* bränsletrycks regulatorn
-Mät trycket vid tomgång, om det skjuter iväg 5-6-++kg (skall vara 2.5 på N/A) (kan ta en stund) så orkar inte boxen öppna munstyckena och då slår boxen av ström matningen som säkerhets åtgärd för att inte bränna den. (Pröva att koppla bort ett munstycke och se om den går då, boxen orkar oftast att driva tre munstycken utan att slå ifrån pga högt tryck.)
* DME relä
-Koppla ihop 30, 87, 87b. då tvångskör man pump och box. Funkar det då så skaffa nytt DME relä.
* Annat...
Posted: 2009-12-24 11:33:09
by AndreasB
mr.b wrote:* bränsletrycks regulatorn
-Mät trycket vid tomgång, om det skjuter iväg 5-6-++kg (skall vara 2.5 på N/A) (kan ta en stund) så orkar inte boxen öppna munstyckena och då slår boxen av ström matningen som säkerhets åtgärd för att inte bränna den. (Pröva att koppla bort ett munstycke och se om den går då, boxen orkar oftast att driva tre munstycken utan att slå ifrån pga högt tryck.)
* DME relä
-Koppla ihop 30, 87, 87b. då tvångskör man pump och box. Funkar det då så skaffa nytt DME relä.
* Annat...
Ovanstående är alltför mkt felsök för mig dessvärre. Nu står bilen sen 2 veckor tillbaka i garaget, torrt o fint. Gick in för ett par dagar sen, den startade inte, el finns, startmotorn går runt. Imorse försökte jag igen, starta direkt första vridet. Nyckfull bil! Det här med startspärren, förra ägaren säger att den är bortkopplad, hur kontrollerar jag det?
Lämnar nog in bilen till Lindvall efter jul, eller någon annan i sthlm som är mecksugen för en hyfsad timpenning?
God jul!

Posted: 2009-12-24 12:18:45
by mr.b
Om/när bilen inte startar, testa att koppla bort ett munstycke, bara att stöpsla lös sladden. Om bilen startar då (på 3cyl..) så är det nästan säkert att bränsletrycks regulatorn har paijat. Min betedde sig exakt på samma sätt du beskriver och jag fick dessa felsöknings anvisningar. I princip alla 944 lär få detta fel förr eller senare. Även DME reläet kommer att paija men det går att fixa. Kolla anvisningar på
Clarcs-garage --> Garage shop manual --> F --> Fuel pressure regulator (D --> DME relay) osv.
Posted: 2009-12-24 12:48:44
by AndreasB
mr.b wrote:Om/när bilen inte startar, testa att koppla bort ett munstycke, bara att stöpsla lös sladden. Om bilen startar då (på 3cyl..) så är det nästan säkert att bränsletrycks regulatorn har paijat. Min betedde sig exakt på samma sätt du beskriver och jag fick dessa felsöknings anvisningar. I princip alla 944 lär få detta fel förr eller senare. Även DME reläet kommer att paija men det går att fixa. Kolla anvisningar på
Clarcs-garage --> Garage shop manual --> F --> Fuel pressure regulator (D --> DME relay) osv.
men att byta bränsletrycksgenerator är väl inga större problem?, kosytar 700 kr på utzon så inte då dyr heller.
tack, ska kolla guiden
Posted: 2010-01-09 14:33:23
by Adde_k
Att bygla DME-reläet är nog bland de enklare felsökningarna man kan göra på våra bilar. Kolla på Clarks garage. Det kostar dig 4 kabelskor och tre kablar, säkert 5:-
