hjälp, bilen startar inte (igen)

Teknik & Trim forum för 924, 944, 968 och 928
Post Reply
AndreasB
S-Poster

hjälp, bilen startar inte (igen)

#1 Post by AndreasB »

Bilen startade inte, fick en del tips här på forumet. efter felsökning bytes styrbox, då funkade den gick som en klocka, startade bra. Även stift är bytt, Det är bra tryck i batteriet, ljusen funkar. Nu har den stått över dagen, i regn. Gick igång, körde den varm ett par kilometer, i regn. Ständgde av den, stod i 10 min, sen tänder den inte, blundrar inte ens. Elen inga problem.

Teorier?
Last edited by AndreasB on 2009-12-24 11:34:28, edited 1 time in total.
mint condition..snart

AndreasB
S-Poster

#2 Post by AndreasB »

Gick igång direkt, yes! Lät den stå i ca 3 timmar. Vad kan detta bero på?
mint condition..snart

safe
Addict
Bilmodell: 911or, 931, 924
Årsmodell: Vet ej

#3 Post by safe »

* DME relä
* larm (startspärr)
* bränsletrycks regulatorn
/Magnus Wennerberg
911 Targa -77
911 -69 (RSR:ish)
924 -79 (Rostsmurfen)
931 -79 (Finrenovering)

mr.b
S-Poster
Bilmodell: Saknar en Porsche

#4 Post by mr.b »

* bränsletrycks regulatorn
-Mät trycket vid tomgång, om det skjuter iväg 5-6-++kg (skall vara 2.5 på N/A) (kan ta en stund) så orkar inte boxen öppna munstyckena och då slår boxen av ström matningen som säkerhets åtgärd för att inte bränna den. (Pröva att koppla bort ett munstycke och se om den går då, boxen orkar oftast att driva tre munstycken utan att slå ifrån pga högt tryck.)

* DME relä
-Koppla ihop 30, 87, 87b. då tvångskör man pump och box. Funkar det då så skaffa nytt DME relä.

* Annat...
Porsche 944 -86
BMW 320D -13
BMW 320i -95
Buell XB9R -03

Mats Blomström

AndreasB
S-Poster

#5 Post by AndreasB »

mr.b wrote:* bränsletrycks regulatorn
-Mät trycket vid tomgång, om det skjuter iväg 5-6-++kg (skall vara 2.5 på N/A) (kan ta en stund) så orkar inte boxen öppna munstyckena och då slår boxen av ström matningen som säkerhets åtgärd för att inte bränna den. (Pröva att koppla bort ett munstycke och se om den går då, boxen orkar oftast att driva tre munstycken utan att slå ifrån pga högt tryck.)

* DME relä
-Koppla ihop 30, 87, 87b. då tvångskör man pump och box. Funkar det då så skaffa nytt DME relä.

* Annat...
Ovanstående är alltför mkt felsök för mig dessvärre. Nu står bilen sen 2 veckor tillbaka i garaget, torrt o fint. Gick in för ett par dagar sen, den startade inte, el finns, startmotorn går runt. Imorse försökte jag igen, starta direkt första vridet. Nyckfull bil! Det här med startspärren, förra ägaren säger att den är bortkopplad, hur kontrollerar jag det?

Lämnar nog in bilen till Lindvall efter jul, eller någon annan i sthlm som är mecksugen för en hyfsad timpenning?

God jul! :)
mint condition..snart

mr.b
S-Poster

#6 Post by mr.b »

Om/när bilen inte startar, testa att koppla bort ett munstycke, bara att stöpsla lös sladden. Om bilen startar då (på 3cyl..) så är det nästan säkert att bränsletrycks regulatorn har paijat. Min betedde sig exakt på samma sätt du beskriver och jag fick dessa felsöknings anvisningar. I princip alla 944 lär få detta fel förr eller senare. Även DME reläet kommer att paija men det går att fixa. Kolla anvisningar på Clarcs-garage --> Garage shop manual --> F --> Fuel pressure regulator (D --> DME relay) osv.
Porsche 944 -86
BMW 320D -13
BMW 320i -95
Buell XB9R -03

Mats Blomström

AndreasB
S-Poster

#7 Post by AndreasB »

mr.b wrote:Om/när bilen inte startar, testa att koppla bort ett munstycke, bara att stöpsla lös sladden. Om bilen startar då (på 3cyl..) så är det nästan säkert att bränsletrycks regulatorn har paijat. Min betedde sig exakt på samma sätt du beskriver och jag fick dessa felsöknings anvisningar. I princip alla 944 lär få detta fel förr eller senare. Även DME reläet kommer att paija men det går att fixa. Kolla anvisningar på Clarcs-garage --> Garage shop manual --> F --> Fuel pressure regulator (D --> DME relay) osv.
men att byta bränsletrycksgenerator är väl inga större problem?, kosytar 700 kr på utzon så inte då dyr heller.

tack, ska kolla guiden
mint condition..snart

Adde_k
Turbo-Poster

#8 Post by Adde_k »

Att bygla DME-reläet är nog bland de enklare felsökningarna man kan göra på våra bilar. Kolla på Clarks garage. Det kostar dig 4 kabelskor och tre kablar, säkert 5:- :)
Porsche - There is no substitute

...quench my thirst with gasoline

Post Reply