Har haft en frågeställning om det går att åka med twinentry turbo till våra bilar som har singelentry grenrör.
Varför jag ställt frågan är för jag tycker helt enkelt att Garretts Gt-serie är så dyr och det finns väldigt få aggregat som begagnade. Beggade BW, HolsetHX aggregat finns det klart fler av och dessa är väldigt prisvärda. Men de har normalt sett twinentry som standard.
Jag har aldrig givit mig på twin entry. Men jag har för mig att man ska ha en speciellt grenrör där punlserna från 2 cylindrar går in på ena sidan och två på andra... Du fattar... Har man en twin entry fläns i ett vanligt system känns det som att det bara begränsar flödet...
newkie wrote:Jag har aldrig givit mig på twin entry. Men jag har för mig att man ska ha en speciellt grenrör där punlserna från 2 cylindrar går in på ena sidan och två på andra... Du fattar... Har man en twin entry fläns i ett vanligt system känns det som att det bara begränsar flödet...
Du har inte läst tråden på rejsa.....
Det är just detta som jag undrade, fick svar av ett par som verkligen testat. Har även haft kontakt med PPF och de har kört ett antal twinentry turbos ihop med singelentry grenrör och inte kunnat påvisa någon större skillnad.
Är frågan den att du vill sätta på 2 aggregat?? isf varför singel konverterar dom flesta som har d turbo japan 6or oftast snabbare respons framför allt. Kanske jag har fel...
944N/A -84 (ut86) införskaffad av mig: maj 2003 (såld :(
Audi 100 Avant -94
www.laphroaig.com best in Whisky
http://webshop.cp-service.se customdelar turbo, grenrör, insug, avgas feritta, mm mm. titta in och se...
www.xlanderracing.se carrera cup
jerker67 wrote:Är frågan den att du vill sätta på 2 aggregat?? isf varför singel konverterar dom flesta som har d turbo japan 6or oftast snabbare respons framför allt. Kanske jag har fel...
Vad som är mycket viktigare än om turbon har en eller två ingångar är storleken på turbin och kompressor. Vad jag kunde se bland svaren i rejsatråden var det många som tyckte ditt förslag var ett bra val men ingen av dem frågade något om din motor?!
Du får vara försiktig att jämföra med andra motorer när du väljer turbo till en 944. Det långa grenröret gör att man måste välja en mindre turbinstorlek än på andra jämförbara motorer.
[size=75]1988 944 Turbo S
Bosch HFM5 MAF, eget MAF-chip, mappar för bensin & E85.
3" avgassystem med separat rör för wastegate, Tial 38 mm wastegate, modifierad intercooler, 944 NA kamaxel, Siemens #72 spridare, Bosch 044 bränslepump.
Innovate LM-1 bredbandslambda med dataloggning.
Öhlins stötdämpare fram och bak, justerbara i kompression och retur. Borttagna torsionsstavar, gummibussningar bytta mot plast och länklager.
Victor LeMans 9,5+11x18" fälgar med Toyo R888 265+295 däck.[/size]
newkie wrote:Jag har aldrig givit mig på twin entry. Men jag har för mig att man ska ha en speciellt grenrör där punlserna från 2 cylindrar går in på ena sidan och två på andra... Du fattar... Har man en twin entry fläns i ett vanligt system känns det som att det bara begränsar flödet...
Du har inte läst tråden på rejsa.....
Det är just detta som jag undrade, fick svar av ett par som verkligen testat. Har även haft kontakt med PPF och de har kört ett antal twinentry turbos ihop med singelentry grenrör och inte kunnat påvisa någon större skillnad.
Klart att flödet störs av en delning mitt i. Det kanske inte är så jättestor skillnad. Men att betala för twin entry är ju rätt värdelöst på våra bilar.
Vad har du för effektmål? Vad har du för andra moddar? en turbo som flödar till 60 LBS/min kräver ju lite annat... Om du inte har planer på att köra med en väldigt för stor turbo...
Tomas wrote:Vad som är mycket viktigare än om turbon har en eller två ingångar är storleken på turbin och kompressor. Vad jag kunde se bland svaren i rejsatråden var det många som tyckte ditt förslag var ett bra val men ingen av dem frågade något om din motor?!
Du får vara försiktig att jämföra med andra motorer när du väljer turbo till en 944. Det långa grenröret gör att man måste välja en mindre turbinstorlek än på andra jämförbara motorer.
Jag har ju en eftermarknadsturbo idag som jag vet hur kompressormapen ser ut och det än ju den jag jämför med. BW S200:an är känd för att ha väldigt bred map och vara lättdrivet aggregat. Konstruktionsmässigt är det ett nyare agg än GT-serien.
Jag har blivit rekomenderat GT3071eller GT3076 och A/R ska ligga runt 0,63-0,82 så det är mot dessa jag ställer andra turboaggregat.
Men tack för påminnelsen, lätt att göra fel i denna jungel
Twinscroll har fördelar, men det kräver ju som sagt att man håller pulserna separerade hela vägen annars förlorar det ju hela syftet.
BW med extended tip verkar utan tvekan vara riktigt bra aggregat. Fördelen är ju den breda mappen. Sen att säga att det är en mycket modernare och bättre turbo än en Garrett GT är i mina ögon rent marknadsföringssnack. De är inte kullagrade men verkar erbjuda snarlik respons. Den enda vettiga jämförelsen jag sett pekade på att GT-turbon var lite snabbare i spool-up med snarlik effekt. Men det var dock mycket jämnt.
Nackdelen jag ser med BW-turbona är att de är ca 2,7 kg tyngre än en GT!!!
Och mycket djupare centersektion. Gränsfall om den ryms utan att ta i balansaxelkåpan. Blir nog väldigt tight med downpipen också.
gurra wrote:Twinscroll har fördelar, men det kräver ju som sagt att man håller pulserna separerade hela vägen annars förlorar det ju hela syftet.
BW med extended tip verkar utan tvekan vara riktigt bra aggregat. Fördelen är ju den breda mappen. Sen att säga att det är en mycket modernare och bättre turbo än en Garrett GT är i mina ögon rent marknadsföringssnack. De är inte kullagrade men verkar erbjuda snarlik respons. Den enda vettiga jämförelsen jag sett pekade på att GT-turbon var lite snabbare i spool-up med snarlik effekt. Men det var dock mycket jämnt.
Nackdelen jag ser med BW-turbona är att de är ca 2,7 kg tyngre än en GT!!!
Och mycket djupare centersektion. Gränsfall om den ryms utan att ta i balansaxelkåpan. Blir nog väldigt tight med downpipen också.
Men Gustav, jag skrev "BW S200:an är känd för att ha väldigt bred map och vara lättdrivet aggregat. Konstruktionsmässigt är det ett nyare agg än GT-serien" Inte att det var bättre.
Självklart finns det nackdelar, vikten är en men platsen turbon kräver är en stoor nackdel och det krävs mätning. Nu vet jag att min turbo som sitter idag är ganska skrymmande och den var inte lätt att få dit enligt förra ägaren.
Men en av fördelarna är att det finns aggregat som kostar runt 3-4000:- och är knappt använda. Hittar man inga GT3071:or för.
Hehe, jag svarade lite generellt då man ibland hör att det är en "bättre" turbo.
Priset är förstås en stor fördel. Blir kul att se resultatet om du sätter dit en!