Page 1 of 1

Kylning till generator / byta generator?

Posted: 2009-12-03 20:41:37
by Dea
Eventuellt sitter generatorkylningsslangarna ivägen för mitt bromskylningsprojekt.
Nån som vet om den överlever nån längre stund utan kylning?

Såg på Rennlist att nån bytt till en modernare generator från nån Nissan, fördelen var främst att den var betydligt mindre och inte krävde nån kylning (modern öppen design med kylflänsar). Däremot vann man inte så mycket i vikt och man får ta bort en hel del material på generatorkonsollen.

Nån som gjort generatorbyte?

/Dea

Posted: 2009-12-03 21:04:41
by gurra
Jag har kört utan generatorkylslangen ett par säsonger. Har förbrukat 1 generator men har inte tittat närmare på orsaken, den fick sig en liten oljedusch vilket kan varit problemet. Själva slangen sitter ju dock inte i luftströmmen så luften som kommer in där kan bara vara sugande. Mao tror jag inte den gör såå mycket.

Posted: 2009-12-03 21:17:44
by 944_Driver
Jag tror inte saknade luftslang ställer till något på en bil i sverige om du inte belastar generatorn mycket, vilket nog inte är så troligt på en sommarbil.

//Magnus

Posted: 2009-12-03 21:32:47
by Dea
Antar att det är bästa att behålla plastkåpan på baksidan iallafall så den inte suger luft direkt ifrån den varma turbo.

/Dea

Posted: 2009-12-05 17:23:42
by Dea
Då var både plastsnorkeln och slangen bortplockade.
Tog lite tid, snorkeln sitter med skruvar man inte ser och slangen var besvärlig att få loss från generatorns plastkåpa och det var ont om plats... så det ser ut som man varit i slagsmål med en katt på armarna.

/Dea