Page 1 of 1

positionsljus/dimljus och besiktning

Posted: 2009-12-01 19:52:39
by chrisie
Hej på er!

Har en liten fråga bara. Var och besiktigade pärlan idag och fick en 2 på att jag saknar positionsljus. Efter att ha bytt ut den gamla fronten mot en turbofront, anpassad för icke-turboskärmarna, har jag bara Pop Up-lyktorna. Där dimljus/positionsljus skall vara är det nu racing-galler istället.

1.Går det att få in positionsljus i de lampor som fungerar som hel/halvljus?

2.Passar de dimljusinsatser som finns att köpa på en turbofront, anpassad för icke-turboskärmarna. Är "hålen" lika stora? var finns sådana att i så fall köpa?

3. Eller finns det någon annan variant att göra?

Tack så hjärtligt på förhand! :o
MVH Chris

Posted: 2009-12-01 20:10:39
by bergodalvana
1: Menar du popup Lamporna så är svaret att det går säkert men nog ingen som gjort det. Frågan är hur det skulle kunnas lösas utan att det ser ut som "skit"...

2: Ja... dom passar.

3: jag själv har funderat på "running daylight" men är osäkert om det skulle funka (läs lagligt) som positionsljus. Annars finns det "universal-ljus" ute på marknaden som man kanske skulle kunna passa in i fronten lite diskret.

Posted: 2009-12-01 20:11:13
by Patrik Börjesson
http://danmobility.se/product.asp?c=321 ... 1431072457 vet inte om dom är godkända som positionsljus. men det kan det ju vara värt att kolla upp. Dom borde gå att gömma innuti fronten ?

Kolla annars hur Xanlar här på forumet gjorde, han byggde något liknande. Edit; kom på att Xanlar satte pos ljus i sina helljus lyktor...

Re: positionsljus/dimljus och besiktning

Posted: 2009-12-01 21:11:14
by Mattias 924
chrisie wrote: 1.Går det att få in positionsljus i de lampor som fungerar som hel/halvljus?
Menar du i popupp-lamporna för i så fall så kan du bara köpa strålkastare till Golf I på Biltema för de har uttag för positionsljus och koppla ur elmotorn så de alltid står uppfällda.

Jag antar att det är en besiktningsteknisk fint vi pratar om.

Posted: 2009-12-02 00:22:03
by xanlar
tror inte det är uppskattat att ha positionsljus i ploppuppen, även om man kanske kan snacka det igenom besiktningen ifall elmotorn är urkopplad. men på bilar nyare än 83 behövs e-märkt positionsljus så enklast för dig är nog att köpa släpvagnspossitionsljus och sätta dit. finns en del regler oxå hur lågt de får sitta, synlig vinkel och distans från bilens ytterkant som kan vara bra att läsa på. Får du motorstopp på en mörk väg kan det vara bra att kunna slå på positionsljuset ifall du behöver lämna bilen så försök hitta på något permanent

Posted: 2009-12-02 00:28:20
by xanlar
E-märkta positionsljus krävs även om du skaffar DRL-ljus

Posted: 2009-12-04 16:06:17
by chrisie
Tack för alla härliga svar. Ska kolla upp detta. En liten fråga bara: är det positionsljus bredvid dimljusen om man köper det till fronten eller kallas de ljusen något annat? är fjärrljus/positionsljus samma sak?

Re:

Posted: 2010-03-25 09:10:06
by laakso
xanlar wrote:E-märkta positionsljus krävs även om du skaffar DRL-ljus
Gäller detta även bilar äldre än -83?

Re: positionsljus/dimljus och besiktning

Posted: 2010-03-25 10:44:21
by notetoself
Det finns ju uttag för liten lampa (5W?) i orginalreflektorn (iaf i mina). Koppla dit, sätt i lampa och du är hemma... Jag har reducerat bort grodögonen och "extraljusen" i fronten, och hade missat att koppla posljus på besiktningen i höstas. Luftade då med en besiktningstekniker om huruvida jag kunde använda uttagen i mina bosch-insatser och det var lugnt. Samma princip borde alltså gälla orginal grodögon.

Re: positionsljus/dimljus och besiktning

Posted: 2010-03-25 13:48:26
by laakso
Om man nu vill slippa köra med lysena uppe om dagarna.
Vad säger lagen/besiktningen om att byta ut 4w lampan som sitter brevid helljuslampan(H3) i samma reflektor i stötfångaren till en diodvariant.
T.ex. en sådan här: http://www.diodhuset.se/art-1.asp?id=422&iPageID=18" onclick="window.open(this.href);return false;
Det skulle ju bli en slags DRL (daylight running light), utan att behöva installera ngt extra.
Finns det ngn krav på hur stark/svag en parkeringslampa ska vara?

Kanske blev lite utanför tråden då den handlar om popup lysena vad jag förstår. Ursäkta isåfall.

Re: positionsljus/dimljus och besiktning

Posted: 2010-03-25 14:03:45
by patand
laakso wrote:Om man nu vill slippa köra med lysena uppe om dagarna.
Vad säger lagen/besiktningen om att byta ut 4w lampan som sitter brevid helljuslampan(H3) i samma reflektor i stötfångaren till en diodvariant.
T.ex. en sådan här: http://www.diodhuset.se/art-1.asp?id=422&iPageID=18" onclick="window.open(this.href);return false;
Det skulle ju bli en slags DRL (daylight running light), utan att behöva installera ngt extra.
Finns det ngn krav på hur stark/svag en parkeringslampa ska vara?

Kanske blev lite utanför tråden då den handlar om popup lysena vad jag förstår. Ursäkta isåfall.
Lagen säger nej. Du måste ha DRL ljus som är E-godkända eller halvjus eller varselljus som är godkända för att användas dagtid. Ökar du ljusstyrkan på parkeringslampan så blir den nog för stark för parkering också så då är den inte ens godkänd för det... Dessutom måste man ju ha perkerings/positionsljus samtidigt som du har "DRL" lyse, hur ska det gå till om det är samma ljuskälla?

Kraven skiljer sig dock beroende på årsmodell på bilen så för att veta exakt om det är ok eller inte så får man nog slå i lagboken.

Däremot kan du köpa ett par E-godkända DRL ljus och hänga under kofångaren så ska det vara ok utan att köra med popupljusen uppe. DRL ljusen kopplas också så att de slocknar när halvljuset tänds (har DRL ljus liggandes till cabben som ska monteras så jag vet hur det funkar).

Re: positionsljus/dimljus och besiktning

Posted: 2010-03-25 14:28:27
by laakso
Ok. Tack för klargörandet.
Får väl köpa mig ett par DRL ljus och hänga under kofångaren.

Re: positionsljus/dimljus och besiktning

Posted: 2010-03-25 20:15:57
by Masse
laakso wrote:Ok. Tack för klargörandet.
Får väl köpa mig ett par DRL ljus och hänga under kofångaren.

Om du får till det så vore en bild kanon.
Lycka till

/Masse