Ställa camber fram på 968CS M030 (?)

Teknik & Trim forum för 924, 944, 968 och 928
Message
Author
User avatar
SebStein
Turbo-Poster
Posts: 437
Joined: 2009-09-29 10:03:33
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Visby
Contact:

Ställa camber fram på 968CS M030 (?)

#1 Post by SebStein »

Tjena!

Jag har hört att 2-3 grader camber fram är att rekomendera på 968 CS för seriöst banåka.
Nu undrar jag om det är nåt man kan göra själv och i så fall hur det görs. Låter kanske som en nybörjarfråga, men jag har bara ägt bilen i 2 veckor och har inte hunnit kolla på det ännu. Den skall snart ställas av för vintern och då skall det bli tid att fixa lite...

Så nu undrar jag, hur ser det ut och hur gör man? Har nån en bild eller två på hur det ser ut där man justerar?
Finns det nåt speciellt att tänka på om man gör det själv?

Min förra banbil hade torsionstavar fram och en helt annan setup. På 968 M030 med fjäderbenstag har jag mindre koll.

Uppsakattar hjälp och tips!

mvh Sebbe
968 CS M030 - M220
Gotland Ring-instruktör och transaxelfantast!

User avatar
mijo
Turbo-Poster
Posts: 541
Joined: 2007-04-19 16:25:12
Bilmodell: 944
Årsmodell: 1985B
Location: Kalmar
Contact:

#2 Post by mijo »

Ladda ner verkstadsmanualen, där står det mesta.

http://www.patandracing.se/

User avatar
SebStein
Turbo-Poster
Posts: 437
Joined: 2009-09-29 10:03:33
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Visby
Contact:

#3 Post by SebStein »

Bra där mijo! Har tagit hem den nu.

Skulle ändå uppskatta bilder på om nån har gjort det samt tips på hur man skall få det lika från sida till sida mm

mvh Sebbe
968 CS M030 - M220
Gotland Ring-instruktör och transaxelfantast!

SeaGull
S2-Poster
Posts: 267
Joined: 2007-06-13 13:51:40
Bilmodell: 968 Ametist
Årsmodell: 1993
Location: Gästrikland
Contact:

#4 Post by SeaGull »

Gjorde detta för ett tag sedan. Är ett ganska enkelt jobb.
Börja med att mäta med lod vilka vinklar du har.
Syns bra hur det fungerar i verkstadshandboken, kom ihåg att lossa muttersidan först.
Satt en bromsluftstyrning i plast framför bultskallarna på min, jag tog bort denna på ena sidan, men det går att komma åt med en fast nyckel under.
Mät från överkant på bromsskölden mot fjäderbenet, med trigonometri kan du räkna ut hur många mm du skall ändra.
Gissar också att det är viktigt att du skruvar excentern så att den tar upp krafterna/glappet åt rätt håll.

User avatar
Pär Hylander
Raceputte
Posts: 4392
Joined: 2004-03-29 12:40:09
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Laholm
Contact:

#5 Post by Pär Hylander »

Efter att man justerat cambern (minst -3 grader, antagligen mer) så behöver man justera toe också, för den påverkas av camberjusteringen.

Båda justeringarna an göras med hjälp av snören och vattenpass och den sorterns verktyg.
Pär Hylander
_______________________________
Buskör för lite

User avatar
SebStein
Turbo-Poster
Posts: 437
Joined: 2009-09-29 10:03:33
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Visby
Contact:

#6 Post by SebStein »

Tack killar!

Fattade inte helt hur det satt. Han bara kolla som hastigast i v-handboken på jobbet idag. Skall ta en koll igen.

Pär, minst 3 grader!?!? Låter ju skitmycket. Går det att köra i trafik sen då? Den skall inte bara vara banbil.
Vad skall toe ställas till då?

mvh Seb
968 CS M030 - M220
Gotland Ring-instruktör och transaxelfantast!

User avatar
Highway
Addict
Posts: 1953
Joined: 2004-05-14 22:20:38
Bilmodell: Porsche 993 C2
Årsmodell: 1994
Location: Oslo
Contact:

#7 Post by Highway »

SebStein wrote:Tack killar!

Fattade inte helt hur det satt. Han bara kolla som hastigast i v-handboken på jobbet idag. Skall ta en koll igen.

Pär, minst 3 grader!?!? Låter ju skitmycket. Går det att köra i trafik sen då? Den skall inte bara vara banbil.
Vad skall toe ställas till då?

mvh Seb
Vad har du för fjäderben och har du ställbara topplagringara,, utan ställbara topplagringar är jag tveksam till om du får ut 3 grader

Toe ställer du helt neutral fram
Magnus Svensson
PCS/R #8811 | 993 Rääääser
Birel Rotax Max -06

User avatar
SebStein
Turbo-Poster
Posts: 437
Joined: 2009-09-29 10:03:33
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Visby
Contact:

#8 Post by SebStein »

Hmmm... orginal M030 fram. Hur är det med dem?
Tyvärr vet jag ju inte mer än så eftersom jag bara haft bilen i 2 veckor och inte hunnit titta närmare på det.

Toe +/- 0, check!

Seb
968 CS M030 - M220
Gotland Ring-instruktör och transaxelfantast!

User avatar
Highway
Addict
Posts: 1953
Joined: 2004-05-14 22:20:38
Bilmodell: Porsche 993 C2
Årsmodell: 1994
Location: Oslo
Contact:

#9 Post by Highway »

Jag har för mig att jag fick ut -2,5 grader på min 968 med M030 fjäderben
Magnus Svensson
PCS/R #8811 | 993 Rääääser
Birel Rotax Max -06

User avatar
SebStein
Turbo-Poster
Posts: 437
Joined: 2009-09-29 10:03:33
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Visby
Contact:

#10 Post by SebStein »

OK, tack Magnus!
968 CS M030 - M220
Gotland Ring-instruktör och transaxelfantast!

User avatar
Pär Hylander
Raceputte
Posts: 4392
Joined: 2004-03-29 12:40:09
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Laholm
Contact:

#11 Post by Pär Hylander »

SebStein wrote:Tack killar!

Fattade inte helt hur det satt. Han bara kolla som hastigast i v-handboken på jobbet idag. Skall ta en koll igen.

Pär, minst 3 grader!?!? Låter ju skitmycket. Går det att köra i trafik sen då? Den skall inte bara vara banbil.
Vad skall toe ställas till då?

mvh Seb
Du skrev ju seriöst banåka.... ;) Jag körde drygt 4 grader på VF vill jag minnas.

Vid seriös banåka vill man nog ha en gnutta toe out fram för riviga instyrningar,

Ja, det går att köra i trafik, man får en mycket aktiv körstil och kommer på sig själv att hugga på innern i kurvor och korsningar *gapflabb*

Dra på max camber och ställ toe till noll så blir det nog bra.
Pär Hylander
_______________________________
Buskör för lite

SeaGull
S2-Poster
Posts: 267
Joined: 2007-06-13 13:51:40
Bilmodell: 968 Ametist
Årsmodell: 1993
Location: Gästrikland
Contact:

#12 Post by SeaGull »

Jag fick ca. 3.5° vid max på excentern, plus ytterligare ca. 1.5° när jag fäller in fjäderbenen. Observera att bromsgreppet minskar med mer camber.

User avatar
SebStein
Turbo-Poster
Posts: 437
Joined: 2009-09-29 10:03:33
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Visby
Contact:

#13 Post by SebStein »

Tjena!

Pär, du har helt rätt, det skall åkas bana seriöst. Jobbar ju dessutom som instr. på GR. Men den skall dock KUNNA gå att framföra på väg utan att dö :)

SeaGull, är det på orginal M030 du pratar om? Jag har som sagt lite dålig koll på alla begrepp ännu eftersom jag är ny i porsche-träsket. Alfa kan jag i sömnen :)

Har nån en bild att visa på excentern och fjäderbensinfästningen? Så jag vet att vi pratar om samma saker :)

mvh Sebbe
968 CS M030 - M220
Gotland Ring-instruktör och transaxelfantast!

User avatar
Pär Hylander
Raceputte
Posts: 4392
Joined: 2004-03-29 12:40:09
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Laholm
Contact:

#14 Post by Pär Hylander »

Jag "roadsportade" på riktigt, dvs körde bilen till och från banan ibland. Det gick. Visst var den lite nervös när motorvägen var spårig, men det var ok.

Det går ju att fila lite i justerhålen på fjäderbenen oxo, om man har lust för det. Det är två skruvar mellan navet och fjäderbenen, precis som på 98% av alla bruksbilar
Pär Hylander
_______________________________
Buskör för lite

SeaGull
S2-Poster
Posts: 267
Joined: 2007-06-13 13:51:40
Bilmodell: 968 Ametist
Årsmodell: 1993
Location: Gästrikland
Contact:

#15 Post by SeaGull »

Jag har inte M030, men tror det är samma på alla. Ställbara fjäderbensfästen är inte original på någon.
Se sprängskiss i '968 Workshop manual' sida 40-4, länk till dokumentet finns på Patands sida.
Rekommendationen verkar också vara att ställa castervinkeln max framåt, denna ställer du med '35'.

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users