Ställa camber fram på 968CS M030 (?)
- SebStein
- Turbo-Poster
- Bilmodell: Saknar en Porsche
Ställa camber fram på 968CS M030 (?)
Tjena!
Jag har hört att 2-3 grader camber fram är att rekomendera på 968 CS för seriöst banåka.
Nu undrar jag om det är nåt man kan göra själv och i så fall hur det görs. Låter kanske som en nybörjarfråga, men jag har bara ägt bilen i 2 veckor och har inte hunnit kolla på det ännu. Den skall snart ställas av för vintern och då skall det bli tid att fixa lite...
Så nu undrar jag, hur ser det ut och hur gör man? Har nån en bild eller två på hur det ser ut där man justerar?
Finns det nåt speciellt att tänka på om man gör det själv?
Min förra banbil hade torsionstavar fram och en helt annan setup. På 968 M030 med fjäderbenstag har jag mindre koll.
Uppsakattar hjälp och tips!
mvh Sebbe
Jag har hört att 2-3 grader camber fram är att rekomendera på 968 CS för seriöst banåka.
Nu undrar jag om det är nåt man kan göra själv och i så fall hur det görs. Låter kanske som en nybörjarfråga, men jag har bara ägt bilen i 2 veckor och har inte hunnit kolla på det ännu. Den skall snart ställas av för vintern och då skall det bli tid att fixa lite...
Så nu undrar jag, hur ser det ut och hur gör man? Har nån en bild eller två på hur det ser ut där man justerar?
Finns det nåt speciellt att tänka på om man gör det själv?
Min förra banbil hade torsionstavar fram och en helt annan setup. På 968 M030 med fjäderbenstag har jag mindre koll.
Uppsakattar hjälp och tips!
mvh Sebbe
968 CS M030 - M220
Gotland Ring-instruktör och transaxelfantast!
- mijo
- Turbo-Poster
- Bilmodell: 944
- Årsmodell: 1985B
- SebStein
- Turbo-Poster
-
- S2-Poster
- Bilmodell: 968 Ametist
- Årsmodell: 1993
Gjorde detta för ett tag sedan. Är ett ganska enkelt jobb.
Börja med att mäta med lod vilka vinklar du har.
Syns bra hur det fungerar i verkstadshandboken, kom ihåg att lossa muttersidan först.
Satt en bromsluftstyrning i plast framför bultskallarna på min, jag tog bort denna på ena sidan, men det går att komma åt med en fast nyckel under.
Mät från överkant på bromsskölden mot fjäderbenet, med trigonometri kan du räkna ut hur många mm du skall ändra.
Gissar också att det är viktigt att du skruvar excentern så att den tar upp krafterna/glappet åt rätt håll.
Börja med att mäta med lod vilka vinklar du har.
Syns bra hur det fungerar i verkstadshandboken, kom ihåg att lossa muttersidan först.
Satt en bromsluftstyrning i plast framför bultskallarna på min, jag tog bort denna på ena sidan, men det går att komma åt med en fast nyckel under.
Mät från överkant på bromsskölden mot fjäderbenet, med trigonometri kan du räkna ut hur många mm du skall ändra.
Gissar också att det är viktigt att du skruvar excentern så att den tar upp krafterna/glappet åt rätt håll.
- Pär Hylander
- Raceputte
- SebStein
- Turbo-Poster
Tack killar!
Fattade inte helt hur det satt. Han bara kolla som hastigast i v-handboken på jobbet idag. Skall ta en koll igen.
Pär, minst 3 grader!?!? Låter ju skitmycket. Går det att köra i trafik sen då? Den skall inte bara vara banbil.
Vad skall toe ställas till då?
mvh Seb
Fattade inte helt hur det satt. Han bara kolla som hastigast i v-handboken på jobbet idag. Skall ta en koll igen.
Pär, minst 3 grader!?!? Låter ju skitmycket. Går det att köra i trafik sen då? Den skall inte bara vara banbil.
mvh Seb
968 CS M030 - M220
- Highway
- Addict
- Bilmodell: Porsche 993 C2
- Årsmodell: 1994
Vad har du för fjäderben och har du ställbara topplagringara,, utan ställbara topplagringar är jag tveksam till om du får ut 3 graderSebStein wrote:Tack killar!
mvh Seb
Toe ställer du helt neutral fram
Magnus Svensson
PCS/R #8811 | 993 Rääääser
Birel Rotax Max -06
PCS/R #8811 | 993 Rääääser
Birel Rotax Max -06
- SebStein
- Turbo-Poster
- Highway
- Addict
- Bilmodell: Porsche 993 C2
- Årsmodell: 1994
- SebStein
- Turbo-Poster
- Pär Hylander
- Raceputte
Du skrev ju seriöst banåka....SebStein wrote:Tack killar!
mvh Seb

Vid seriös banåka vill man nog ha en gnutta toe out fram för riviga instyrningar,
Ja, det går att köra i trafik, man får en mycket aktiv körstil och kommer på sig själv att hugga på innern i kurvor och korsningar *gapflabb*
Dra på max camber och ställ toe till noll så blir det nog bra.
Pär Hylander
-
- S2-Poster
- SebStein
- Turbo-Poster
Tjena!
Pär, du har helt rätt, det skall åkas bana seriöst. Jobbar ju dessutom som instr. på GR. Men den skall dock KUNNA gå att framföra på väg utan att dö
SeaGull, är det på orginal M030 du pratar om? Jag har som sagt lite dålig koll på alla begrepp ännu eftersom jag är ny i porsche-träsket. Alfa kan jag i sömnen
Har nån en bild att visa på excentern och fjäderbensinfästningen? Så jag vet att vi pratar om samma saker
mvh Sebbe
Pär, du har helt rätt, det skall åkas bana seriöst. Jobbar ju dessutom som instr. på GR. Men den skall dock KUNNA gå att framföra på väg utan att dö

SeaGull, är det på orginal M030 du pratar om? Jag har som sagt lite dålig koll på alla begrepp ännu eftersom jag är ny i porsche-träsket. Alfa kan jag i sömnen

Har nån en bild att visa på excentern och fjäderbensinfästningen? Så jag vet att vi pratar om samma saker

mvh Sebbe
968 CS M030 - M220
- Pär Hylander
- Raceputte
Jag "roadsportade" på riktigt, dvs körde bilen till och från banan ibland. Det gick. Visst var den lite nervös när motorvägen var spårig, men det var ok.
Det går ju att fila lite i justerhålen på fjäderbenen oxo, om man har lust för det. Det är två skruvar mellan navet och fjäderbenen, precis som på 98% av alla bruksbilar
Det går ju att fila lite i justerhålen på fjäderbenen oxo, om man har lust för det. Det är två skruvar mellan navet och fjäderbenen, precis som på 98% av alla bruksbilar
Pär Hylander
-
- S2-Poster