Funderar på att byta till MAF-kit i vinter utan att göra några andra större ändringar på motorn, bara 3-bars BTR och avgas med 100-cells kat.
blir det ett byte blir det sannolikt till Tomas kit, vill slippa piggyback.
Ni som har bytt, vilka skillnader har ni upplevt?
Varför byta om jag inte ändrar betydligt mer? Tja, dels är MAF såpass mycket modernare att det borde bli skillnader i hur motorn upplevs. Turbos är känsliga för motstånd på sugsidan så även där bör det bli en förbättring.
Sen rensar det upp en del i motorutrymmet och gör framtida ändringar enklare.
/Dea
Erfarenhet av MAF-kit?
-
- Addict
- Bilmodell: 944 Turbo
- Årsmodell: 1990
Erfarenhet av MAF-kit?
Porsche 944 Turbo -90
PCS #9245
PCS #9245
- DLS
- Addict
- Bilmodell: 944 Turbo
- Årsmodell: 1990
oj nu ska vi se, det var så himla länge sen jag skaffade det o körde med orginalturbo.
Har för mig att det inte märks så himla mycke skillnad om du inte tänkt köra med högre ladd eller byta till e85 alt större turbo.
Det som märks är först o främst ljudet men sen också att du får lite bättre spoolup.
Men byter du till e85 samtidigt så kommer det bli en rätt fin skillnad, tror tomas mätte upp 11% effektökning på att byta till e85
byter du sen turbo så då kommer det verkligen märkas.
Fördelen är att det är lätt att installera o att det är bara att tuta o köra sen, den klarar ju byte av turbo eller höjning av laddtryck utan att behöva göra nån omprogrammering, så länge spridarna hänger med.
Nackdelen är att om du som jag kommer hamna i trimträsket så kommer du ångra att du inte gick på sprut direkt då jag är uppe i samma pengar som ett sprut med råge.
Jag överväger att sälja alla mina grejer o skaffa sprut istället.
Har för mig att det inte märks så himla mycke skillnad om du inte tänkt köra med högre ladd eller byta till e85 alt större turbo.
Det som märks är först o främst ljudet men sen också att du får lite bättre spoolup.
Men byter du till e85 samtidigt så kommer det bli en rätt fin skillnad, tror tomas mätte upp 11% effektökning på att byta till e85
byter du sen turbo så då kommer det verkligen märkas.
Fördelen är att det är lätt att installera o att det är bara att tuta o köra sen, den klarar ju byte av turbo eller höjning av laddtryck utan att behöva göra nån omprogrammering, så länge spridarna hänger med.
Nackdelen är att om du som jag kommer hamna i trimträsket så kommer du ångra att du inte gick på sprut direkt då jag är uppe i samma pengar som ett sprut med råge.
Jag överväger att sälja alla mina grejer o skaffa sprut istället.
Johan
PCS: 9407
[url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=4256]Porsche 944 Turbo -90[/url]
PCS: 9407
[url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=4256]Porsche 944 Turbo -90[/url]
-
- S-Poster
- Bilmodell: Saknar en Porsche