Page 1 of 2
Steg för stegbeskrivning byte av växelkors?
Posted: 2009-11-24 13:44:30
by Peter O
Jag har inte helt och hållet TCP (tummen centralt placerad), men uppskattar ändå övertydliga steg för steginstruktioner när jag ska meka. Någon sådan för byte av växelkors hittar jag dock inte, vare sig här eller på Clarks eller ens i verkstadshandboken. Jag blir inte riktig klok på vad som ska lossas för att korset ska bli löst.
Kan någon som gjort denna operation ge en tydlig anvisning om hur man går till väga så blir jag mer än glad...
Hälsningar,
Peter O
Re: Steg för stegbeskrivning byte av växelkors?
Posted: 2009-11-24 21:58:26
by RPM2006
Peter O wrote:Jag har inte helt och hållet TCP (tummen centralt placerad), men uppskattar ändå övertydliga steg för steginstruktioner när jag ska meka. Någon sådan för byte av växelkors hittar jag dock inte, vare sig här eller på Clarks eller ens i verkstadshandboken. Jag blir inte riktig klok på vad som ska lossas för att korset ska bli löst.
Kan någon som gjort denna operation ge en tydlig anvisning om hur man går till väga så blir jag mer än glad...
Hälsningar,
Peter O
Även jag är i behov av detta / 924
Posted: 2009-11-24 23:28:56
by safe
Det bytte jag i helgen.
Man börjar med att köpa busssningen inklusive en tillknäckt bit av länkaget från Sandén. Sedan hissar du upp bilen lägger dig under och byter. Det är mycket uppenbart hur det går till när du har grejerna i handen under bilen, om du inte är seriöst obegåvad

3 skruvar, 1 timmes jobb inkl att få upp bilen på pallbockar.
Posted: 2009-11-25 12:06:00
by Lapponia
safe! Kan man säga att växelkorset som du just bytt och pinnen i växel-spaken (den som får silltunneform) slits lika mycket och bör bytas samtidigt?
Om båda är mycket slitna blir det väl omöjligt att växla, Har själv lätt "sill-tunneform" på pinnen i växelföraren/spaken men växlingarna går mycket lätt än så länge.
Hälsningar Lapponia
Posted: 2009-11-25 22:21:12
by safe
Lapponia wrote:safe! Kan man säga att växelkorset som du just bytt och pinnen i växel-spaken (den som får silltunneform) slits lika mycket och bör bytas samtidigt?
Om båda är mycket slitna blir det väl omöjligt att växla, Har själv lätt "sill-tunneform" på pinnen i växelföraren/spaken men växlingarna går mycket lätt än så länge.
Hälsningar Lapponia
Säkerligen, är pinnen fram sliten så är säkert växelkorset det också.
Mitt växelkors var rejält slitet (21000 mil), pinnen fram var redan bytt av Sandén. Sandén nämnde att innan han bytte pinnen fram gick det knappt att få i några växlar.
Växlingarna gick lätt på min också innan bytet, bara lite svårt att hitta lägena.
Posted: 2009-11-26 00:01:06
by safe
Så här ser delen ut, den gamla alltså.
Slangklämman är nog inte original...

Posted: 2009-11-26 09:04:49
by Peter O
Hej och tack för tipsen. Det ser ju inte så omöjligt ut. Slangklämman ersätter nog en låsbricka som jag sett på sprängskissen i reservdelskatalogen.
Posted: 2009-11-26 09:46:59
by jerker67
jag höll på att fundera om vilken växel som kan vara ämpligast att ha i för bästa åtkommlighet mest växelväljar skruven längst till höger på bild
Posted: 2009-11-26 10:03:27
by safe
jerker67 wrote:jag höll på att fundera om vilken växel som kan vara ämpligast att ha i för bästa åtkommlighet mest växelväljar skruven längst till höger på bild
Spelar ingen roll. Man kan rycka i en växel under ifrån bilen om det skulle hjälpa.
Det enda om var lite besvärligt var att få av delen längs till höger från axeln då min kärvade lite grann.
Jag fick lägga ett par öppna blocknycklar runt axeln som distans mot lådan och knacka in axeln (den fjädrar inåt) men en hammare.
Posted: 2009-11-26 10:23:25
by Lapponia
Här finns alltså både en drag- och vridfunktion i korset eftersom det verkar finnas dubbla gummi-bussningar där. Är det dessa som slits och glappar eller vad annars? Knappast infästningarna ellr hur?
Lapponia
Posted: 2009-11-26 10:33:28
by safe
Lapponia wrote:Här finns alltså både en drag- och vridfunktion i korset eftersom det verkar finnas dubbla gummi-bussningar där. Är det dessa som slits och glappar eller vad annars? Knappast infästningarna ellr hur?
Lapponia
Det är en hård plastbussning som håller ihop delarna, det är denna del som slits.
Delen som ligger åt höger ska egentligen ligga rakt ned.
Den platta delen rakt upp sitter fast med ett annat gummi i ett mothåll. Detta mothåll kan man tydligen också byta ut mot en kulled. Jag tror den spelar betydligt mindre roll är korset och pinnen fram vid spaken.
Så när man för växelspaken åt höger eller vänster så drar det axeln in och ut tack vare mothållet.
Posted: 2009-11-26 13:26:16
by Lapponia
Vielen Dank! Nu tror jag att jag förstår hur det funkar. Ska kolla därstädes och om det inte är allt för slitet så smörjer jag där.
Lapponia
Posted: 2009-11-27 10:13:16
by Goran
Hej
Min växeöverföring var också under all kritik i våras.
Jag bytte växelkorset i somras och det blev en klar förbättring, men nu när jag bytt växelspaken med känns spaken som en Schweizisk klocka.
Lycka till
Goran
Posted: 2009-11-27 10:24:15
by safe
Glömde en sak:
Hålet för skruven som håller mothållet är avlångt. Där kan/ska man justera så att växelspaken är lodrät i neutral läget. Detta gjorde inte jag och allt funkar bra, men spaken pekar lite åt föraren så 1an och 2an ligger väldigt långt åt vänster.
Posted: 2009-11-27 10:44:26
by Henka_E
Och - se till att byta ut den där mysko plåten med gummi-kluttar i ändarna som Porsche satt dit. Den förstör väldigt mycket. Kläm dit ett riktigt stag med ordentliga leder - gör man det staget justerbart så kan man sktrunta i ovala hålet och ta justeringen på staget istället.
Jag bytte växelkors och även om det var glapp så gjorde bytet av staget bak och renovering av växelspaken betydligt mer!